آنچه در شورای برنامه‌ریزی لرستان گذشت؛

شورای برنامه‌ریزی لرستان این بار شاهد اظهارنظر عجیبی از سوی مدیرکل راه و شهرسازی بود که اگر توسعه بخواهد با این تفکر مسیر خود را طی کند، معلوم نیست تکلیف میراث فرهنگی چه خواهد شد.

به گزارش لرستان خبر، موضوع جابه جایی روستای «سرتپه» بخش مرکزی بروجرد به دلیل احداث آزادراه خرم آباد- اراک و عبور این آزاد راه از روستا یکی از موارد مطرح شده در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه لرستان بود.

روستای «سرتپه» بخش مرکزی بروجرد در مسیر آزادراه قرار داشته و ۱۸ خانوار دارد که تملک آن از طریق وزارت راه و شهرسازی انجام شده و نیاز بود که ضرورت جابه جایی آن در شورای برنامه ریزی استان تصویب شود و تامین اعتبارات و احداث زیرساخت های مکان جدید روستا نیز بررسی شود.

ماجرای جابه جایی روستای «سرتپه» بروجرد

علی علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان در این رابطه با اشاره به اینکه در واقع بخش عمده ای از زمین ها و قسمتی از خود روستای «سرتپه» در طرح قرار گرفته و بخشی از آن هم در حریم آزادراه بود، گفت: به همین دلیل بحث تملک زمین های روستا مطرح و انجام شد و در نهایت به ضرورت جابه جایی رسیدند.

وی یادآور شد: برای مکان یابی روستا در نقطه ای جدید هم جلساتی برگزار شده است.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در این جلسه گفت: یک اثر تاریخی در روستای «سرتپه» داریم و کارهای باستان شناسی آن باید انجام شود.

علیخانی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در واکنش به این اظهار نظر نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: پروژه های ملی وقتی می خواهد مصوبه بگیرد استعلامات مختلف آن انجام می شود، مطالعات زیست محیطی، میراث فرهنگی و ... انجام می شود.

وی با بیان اینکه در زمان اجرا هم به محض اینکه می خواهند از یک منطقه مسکونی یا منابع طبیعی که احساس می کند اثر تاریخی و طبیعی باشد عبور کنند، هماهنگی لازم انجام می گیرد، تصریح کرد: پروژه آزادراه خرم آباد- اراک یک طرح ملی و ابر پروژه ای است که سالیان قبل مطالعات آن انجام شده و استعلامات آن گرفته شده است.

اظهارات عجیب مدیرکل راه و شهرسازی لرستان

علی هادی چگنی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان نیز با شنیدن صحبت های دو طرف مسئله اظهار داشت: با توجه به اینکه اگر یک درصد هم احتمال برخورد آزادراه با آن اثر تاریخی را داشته باشیم، موضوع جابه جایی روستای «سرتپه» و اجرای پروژه آزاد راه را مشروط به اخذ استعلام از میراث فرهنگی می کنیم.

این سخنان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان واکنش دوباره مدیرکل راه و شهرسازی استان را در پی داشت تا وی در اظهار نظری عجیب اعلام کند: شما فکر کن «کلماکره» در مسیر باشد، مگر می شود پروژه ملی آزادراه تعطیل شود!

چگنی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان نیز ضمن نقد نسبت به مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: این ادبیات شما درست نیست.

به هر روی در این جلسه جابه جایی روستای «سرتپه» با موافقت اعضای جلسه تصویب شد.

اجرای آزادراه خرم آباد- اراک و ماجرای آثار تاریخی

اما پیش از این نیز خبر کشف تپه های تاریخی در مسیر اجرای پروژه آزادراه خرم آباد- اراک به گوش مردم رسیده بود و به سرعت در شبکه های اجتماعی نیز منتشر شد.

سرهنگ عباس دولتشاهی فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در این رابطه با اشاره به شایعه کشف تپه های باستانی در مسیر آزاد راه خرم آباد - اراک اظهار داشت: این موضوع صحت دارد اما اینکه این تپه ها دارای ارزش تاریخی باشند صحت ندارد.

وی با تاکید بر اینکه کارهای گمانه زنی، کارشناسی و پژوهشی در مورد این تپه ها صورت نگرفته است، عنوان کرد: در این زمینه نیز اطلاعات و اخباری که پخش شده نادرست بوده و اصلا صحت ندارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با بیان اینکه برابر مقررات در رابطه با یک اثر کار کاوش و گمانه زنی از سوی معاونت پژوهشی سازمان میراث فرهنگی صورت می گیرد، گفت: بعد از این کاوش ها و گمانه زنی ها مشخص می شود که یک اثر دارای ارزش تاریخی بوده یا نبوده است.

سرهنگ دولتشاه با تاکید بر اینکه در مورد این تپه ها نیز هیچ گونه فرآیند کاوش، کار کارشناسی و پژوهشی انجام نشده است، گفت: قبل از اجرای پروژه این گمانه زنی ها صورت می گیرد و اگر اثری در پروژه ها دیده شود ابتدا کاوش صورت می گیرد و نظریه سازمان میراث فرهنگی اعلام و سپس می گویم که این تپه یا اثر دارای ارزش تاریخی و فرهنگی است.

وی با بیان اینکه این تپه ها در مسیر آزاد راه خرم آباد - اراک کشف شده است، گفت: اما این تپه ها دارای ارزش تاریخی و فرهنگی نیستند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با تاکید بر اینکه ما در استان پنج هزار  اثر تاریخی داریم، گفت: از این تعداد فقط دو هزار و ۳۰۰ مورد ثبت شده و ما بقی غیر تاریخی بوده و این در حالیست که این تپه ها حتی در شمار آن دو هزار و ۷۰۰ اثر غیر ثبتی هم نیستند.

بر اساس این گزارش، وجود اثر یا تپه تاریخی در مسیر اجرای پروژه آزاد راه خرم آباد باید به طور جدی تری بررسی شود و مسئولان امر در این رابطه پاسخ قاطعی را به مردم بدهند.

از سوی دیگر اظهار نظرهایی از جنس اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی لرستان و چنین رویکردی نسبت به مفهوم توسعه که از مسیر تخریب میراث فرهنگی می گذرد قابل تامل بوده و در صورت تسری به سایر بخش های سیستم اجرایی و عمرانی استان می تواند خطرناک باشد.

انتهای پیام/

 

منبع:مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات