سرمایه‌ای که نابود می‌شود؛

تراژدی تلخ در حالی برای تالاب‌های لرستان رقم خورده که مدیرکل محیط‌زیست این استان خبر از تبدیل آن‌ها به زمین کشاورزی و صدور سند برای حاشیه‌نشینان اطراف آن‌ها می‌دهد.

به گزارش لرستان خبر، تالاب‌ها به‌عنوان یکی از بارزترین زیبایی‌های خلقت مفیدترین و درعین‌حال بدبیارترین اکوسیستم‌های طبیعت هستند که به‌نوعی می‌توان آن‌ها را شاهکار خلقت به شمار آورد.

همه مصائب تالاب‌ها

تالاب‌ها بهترین و مهم‌ترین مخازن ژن گیاهی و جانوری روی زمین هستند که کاربری آن‌ها به‌عنوان تفریحگاه، تفرجگاه، شکارگاه و صید محسوب می‌شوند.

تغییر کاربری اراضی تالابی، عدم رعایت حقا به طبیعی محیط‌های طبیعی از سوی مجریان مختلف طرح‌های آبی، عدم ملاحظات زیست‌محیطی در پروژه‌های عمرانی، ورود آلاینده‌های مختلف بیولوژیکی شیمیایی و فیزیکی به محیطی‌های تالابی، شکار و صید غیرمجاز، خشک‌سالی‌ها و بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی ازجمله تهدیدات پیش روی تالاب‌ها محسوب می‌شود.

تالاب‌های استان لرستان ازجمله تالاب‌های یازده‌گانه معروف پل‌دختر بر روی آهک‌های خردشده لنداسلاید سیمره قرار دارند که حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار سال پیش ایجادشده‌اند، تالاب‌هایی ۱۱ هزارساله‌ای که این روزها در معرض انقراض قرارگرفته‌اند.

مراسم گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها با شعار «تالاب‌ها برای آینده شهری پایدار» با حضور گسترده مدیران استانی، دانشجویان، اصحاب رسانه و سازمان‌های مردم‌نهاد  محیط زیستی، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی، کانون مهدکودک‌های استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علاقه‌مندان و  جوامع محلی  در محل تالاب‌های واقع در منطقه  تنگ فنی شهرستان پلدختر برگزار شد.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان در این مراسم ضمن تسلیت ایام فاطمیه و همچنین تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر بر حفاظت از تالاب‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های روی کره زمین  تأکید و بیان داشت: تالاب‌های لرستان نقش مهمی در کاهش ریز گردها، تنظیم آب‌وهوا و مسائلی ازاین‌دست دارند.

تبدیل تالاب‌ها به زمین کشاورزی و اخذ سند برای آن‌ها!

وی گفت: این تالاب‌ها کریدور پرندگان مهاجر از شمال به جنوب هستند که لازم است از ظرفیت‌های آن‌ها مانند پرنده‌نگری، پروش ماهی، اکو توریسم و...  برای حمایت از جوامع محلی استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: متأسفانه به علت بی‌مهری‌ها و اعمال سیاست‌های غلط در سنوات گذشته، برخی از تالاب‌های  به اراضی کشاورزی تبدیل‌شده‌اند تا جایی که حتی بسیاری از ساکنان حاشیه این تالاب‌ها سند رسمی اراضی اطراف این تالاب‌ها را نیز اخذ کرده‌اند.

فتحی بیرانوند با ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌گرفته توسط این اداره کل برای حفاظت و احیاء تالاب‌های استان گفت: سیاست این اداره کل حفظ تالاب‌های موجود و احیاء تالاب‌های ازدست‌رفته و تغییر کاربری داده‌شده است؛ به‌طوری‌که جلسات و کارهای خوبی برای احیاء این تالاب‌ها با مشارکت جوامع محلی و لحاظ کردن منافع این جوامع برگزارشده است و  این اداره کل با تمام توان و ظرفیت خود و با کمک جوامع محلی و دوستداران و تشکل‌های مردمی در راستای حفاظت هر چه بیشتر و احیاء این تالاب‌ها گام بر خواهد داشت.   

وی با اشاره به اینکه برای حفاظت از تالاب‌های پلدختر، پاسگاه محیط‌بانی در این منطقه ایجادشده است، گفت: دو پاسگاه دیگر هم در محل تالاب‌های «تنوردر» دورود و «بیشه دالان» بروجرد  برای افزایش ضریب حفاظتی و پایش آن‌ها احداث خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان تصریح کرد: جوامع محلی حاشیه تالاب‌های استان در سال‌های اخیر همکاری‌ مناسبی با محیط‌زیست داشته‌اند و آموزش‌ها و برنامه‌های مهمی نیز در این راستا به این جوامع ارائه‌شده است و در حال حاضر، حدود ۹۰ درصد ساکنان حاشیه تالاب‌ها، برای حفاظت از این نعمات خدادادی با ما همکاری می‌کنند که جای تقدیر و تشکر دارد.

انتهای پیام/
 
منبع:مهر
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات