وضعیت منابع و مصارف آب لرستان؛

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ضمن تشریح وضعیت منابع و مصارف آب لرستان گفت: سالانه ۲ میلیارد و ۵۹۳ میلیون مترمکعب آب در استان برداشت می‌شود.

به گزارش لرستان خبر، رضا میرزایی ظهر شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب لرستان با اشاره به بارندگی های سال آبی جاری در لرستان تا صبح ۱۸ فروردین ۹۷ اظهار داشت: متوسط بارندگی در استان ۲۸۸ میلی متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۸ درصد کاهش یافته است.

۱۸ میلی متر باران در فروردین ماه بارید

وی با بیان اینکه شهرستان نورآباد با متوسط بارندگی ۳۶۷ میلی متر بیشترین بارش ها و شهرستان الیگودرز با ۱۳۶ میلی متر کم ترین میزان بارش ها در استان را داشته اند، تصریح کرد: در فروردین ماه امسال ۱۸ میلی متر بارش باران در لرستان داشته ایم که ۷۸ درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان با اشاره به اینکه کل آب تولیدی ما در حوضه کرخه ۲ میلیارد و ۵۷۴ میلیون مترمکعب است و در حوضه دز یا کارون بزرگ ۵.۴ میلیارد مترمکعب است، اظهار داشت: کل آب تولیدی لرستان ۷.۹ میلیارد مترمکعب است.

برداشت ۷۱۷ میلیون مترمکعب آب از طریق ۶ هزار حلقه چاه

میرزایی با تشریح وضعیت منابع و مصارف آب در لرستان گفت: ۶ هزار و ۶۷۴ حلقه چاه آب در استان با حجم برداشت ۷۱۷ میلیون مترمکعب داریم، تعداد موتور تلمبه های مجاز استان ۳ هزار و ۱۴۱ دستکاه است که از طریق آن ها ۴۹۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می کنیم.

وی با بیان اینکه ۶ هزار و ۴۵۰ دهنه چشمه با حجم تخلیه ۸۵۴ میلیون مترمکعب آب در لرستان وجود دارد، تصریح کرد: یک هزار و ۳۱۳ رشته قنوات با حجم برداشت ۴۸ میلیون مترمکعب در لرستان وجود داشته و ۱۱ شبکه مدر و ۸ شبکه نیمه مدر با حجم برداشت آب ۲۵۵ میلیون مترمکعب داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان خاطرنشان کرد: حدود ۲ میلیارد و ۵۹۳ میلیون مترمکعب آب در لرستان برداشت می کنیم که ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی،  ۵ درصد در بخش شرب و ۳ درصد در بخش صنعت مصرف می شود.

میرزایی یادآور شد: در مجموع ۷۲ درصد برداشت های لرستان از منابع آب های سطحی و ۲۸ درصد برداشت ها از منابع آب زیرزمینی بوده است.

وی با اشاره به اینکه آبدهی رودخانه ها، چشمه ها،  قنوات و چاه ها کاهش چشمگیری داشته است، وضعیت آبدهی رودخانه های حوضه کرخه تا ۱۵ فروردین ماه را تشریح کرد.

کاهش شدید آبدهی رودخانه های لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان ادامه داد: رودخانه خرم آباد که از وسط شهر خرم آباد می گذرد،  ۷ مترمکعب در ثانیه آبدهی دارد که میزان آبدهی آن نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد و نسبت به متوسط فروردین ماه آمار بلندمدت ۵۵ درصد کاهش یافته است، رودخانه کشکان در محل دوآب ویسیان ۱۶ مترمکعب در ثانیه آبدهی دارد که این میزان آبدهی نسبت به سال گذشته ۶۱ درصد و نسبت به متوسط فروردین ماه آمار بلندمدت ۵۷ درصد کاهش یافته است.

میرزایی یادآور شد: میزان آبدهی رودخانه کشکان در محل پلدختر ۲۸ مترمکعب در ثانیه است که این میزان نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد و نسبت به متوسط فروردین ماه آمار بلندمدت ۷۶ درصد کاهش نشان می دهد؛ همچنین رودخانه چولهول در محل افرینه ۴۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی دارد که نسبت به سال گذشته ۸۹ درصد و نسبت به متوسط فروردین ماه آمار بلندمدت ۹۴ درصد کاهش آبدهی دارد.

وی افزود: رودخانه مادیان رود که تامین کننده آب باغات انجیر سیاه زیودار است،  ۱۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی دارد که نسبت به دوره گذشته ۷۵ درصد کاهش و نسبت به متوسط فروردین ماه آمار بلندمدت ۹۶ درصد کاهش نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان ضمن تشریح وضعیت آبدهی رودخانه های لرستان در حوضه کارون ادامه داد: رودخانه تیره ۳.۵ مترمکعب در ثانیه آبدهی دارد که این میزان نسبت به سال گذشته ۹۲ درصد و نسبت به متوسط فروردین ماه آمارهای بلندمدت ۹۱ درصد کاهش نشان می دهد، همچنین رودخانه ماربره با ۳.۵ مترمکعب در ثانیه آبدهی با کاهش ۷۷ و ۸۳ درصدی میزان آب دهی نسبت به دوره گذشته و نسبت به متوسط فروردین ماه آمار بلندمدت مواجه است.

انتهای پیام/

 

منبع:مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات