سخنی با نمایندگان لرستان در رابطه با تصویب FATF؛

این روزها بحث تصویب لایحه FATF به یکی از مسائل داغ و البته نگران کننده در بین مردم و کارشناسان دلسوز این مرز و بوم تبدیل شده و با توجه به اینکه این لایحه قرار است امروز در صحن مجلس مطرح شود، با اتکا به نظر برخی کارشناسان به این لایحه می پردازیم.

به گزارش لرستان خبر، این روزها بحث تصویب لایحه FATF به یکی از مسائل داغ و البته نگران کننده در بین مردم و کارشناسان دلسوز این مرز و بوم تبدیل شده و با توجه به اینکه این لایحه قرار است امروز در صحن مجلس مطرح شود، با اتکا به نظر برخی کارشناسان به این لایحه می پردازیم.

مخاطرات FATF برای منافع ملی

دکتر رضا سراج در این باره می نویسد: همکاری ایران با گروه کاری اقدام مالی ( FATF ) چه مخاطراتی برای منافع ملی به همراه خواهد داشت؟

هدفمند نمودن تحریم‌ها و هوشمند ساختن تحریم‌ها علیه ایران، اقدامی بود که آمریکایی‌ها در پسا برجام آن را به انتظار نشسته بودند. برای این منظور لازم بود تا کاخ سفید اِشراف اطلاعاتی خود نسبت به اثربخشی تحریم‌ها را ارتقاء داده و از اقتصاد ایران برآورد دقیقی داشته باشند. از این رو همکاری با کار گروه اقدام مالی موسوم به FATF  اولا) دقت و هوشمندی آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه ایران را افزایش می‌دهد. ثانیا) تحریم‌ها علیه افراد و نهادهای ایرانی، شامل 178 فرد و نهاد، را به صورت خودکار درونی سازی می‌کند. به عبارت دیگر 178 فرد و نهاد ایرانی که توسط آمریکایی‌ها تحریم شده‌اند، باید توسط بانک‌های ایرانی در داخل کشور نیز تحریم شوند. ثالثا) پرونده سازی علیه ایران برای بازگشت پذیری تحریم‌ها را آسان، سریع و حقوقی می‌نماید. رابعا) FATF با خودتحریمی و درونی سازی تحریم‌های آمریکا و اروپا در نهایت ایران را ملزم به پذیرش برجام منطقه‌ای و برجام موشکی می‌نماید.

با این شرایط، وکلای ملت باید مانع از تصویب FATF شوند و از وارد آمدن خسارت محض مجدد به منافع ملی جلوگیری کنند تا پاسخی به نفوذ پذیری و ساده‌اندیشی داده باشند.

استانداردهای FATF برای افزایش دقت تسلیحات مالی آمریکاست

سید یاسر جبرائیلی نیز در رابطه می نویسد: یک مغالطه ناشیانه‌ای که درباره استانداردهای FATF می‌شود این است که چطور ۱۹۰ کشور دنیا این استانداردها را اجرا کرده‌اند و مشکلی برایشان پیش نیامده است، اما مخالفان FATF در ایران می‌گویند برای کشور ما مشکل ایجاد خواهد شد؟

پاسخ این است که مگر وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، وزارت ارشاد، سازمان صدا و سیما، نهادهای نظامی و بیش از ۲۰۰ نهاد و فرد موثر دیگر در این ۱۹۰ کشور تحت تحریم آمریکا هستند که با اجرای استانداردهای FATF مجبور به تحریم دستگاه‌های امنیتی-اجتماعی خود در داخل کشورشان نیز بشوند؟

دیشب با آقای علی مطهری درباره این لوایح چهارگانه صحبتی داشتم. سخن ایشان این بود که دولت می‌گوید برقراری روابط بانکی بین المللی ما منوط به اجرای FATF است. عرض کردم شما حتی اگر FATF را اجرا کنید، این روابط به شکل ایده‌آل برقرار نخواهد شد مگر با تحریم داخلی نهادها/افراد تحت تحریم آمریکا.

مسئله این است که قبل از اجرای FATF نهادهای مالی به بهانه اینکه نمی‌دانند مصرف‌کننده نهایی در ایران SDN لیستی‌ها هستند یا خیر، از همکاری خودداری می‌کنند. پس از اجرای FATF، شما باید بین تحریم داخلی SDN لیستی‌ها و همکاری نهادهای مالی خارجی یکی را انتخاب کنید. آنچه مشکل روابط مالی ما را حل خواهد کرد، فاصله گرفتن از نظام مالی تحت سلطه آمریکا و استفاده از نظامات جایگزین مبادلاتی برای بی‌اثر کردن تحریم‌هاست.

کسی مخالف مبارزه با پولشوئی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم نیست و از قضا یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام بگیرد همین است. بند ۱۹ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح دارد که "شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و ..." تید انجام شود. اجرای این بند به ما کمک خواهد کرد نه تنها جلوی تامین مالی تروریست‌های فعال در داخل کشور توسط دشمنان خود را بگیریم، بلکه رهگیری کمک‌های مالی مصوب کنگره آمریکا به ضدانقلاب داخلی که خود را در قالب تبلیغ فلان برند خارجی در نشریات ضدانقلاب نشان می‌دهد و یک پولشوئی آشکار است، ممکن خواهد بود.

ما با آمریکا درگیر یک جنگ همه‌جانبه اقتصادی هستیم و این کشور با توجه به رویکرد جدید خود که تحریم مالی را یک "سلاح هدایت شونده" می‌داند، همه ابزارهای خود را برای دقیق‌تر شدن این سلاح هدایت شونده به میدان آورده است و FATF یکی از این ابزارهاست.

آمریکا اجرای FATF را در ایران برای این نمی‌خواهد که مشکلات روابط مالی بین‌المللی ایران حل شود. برای این می‌خواهد که سلاح خودش دقیق‌تر کار کند. لوایح چهارگانه دولت آقای روحانی، برای بالا بردن دقت تسلیحات مالی آمریکاست. این گفته خوان زاراته، معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا بسیار قابل تامل است که «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت­‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.»

13970319000990636641734899063311_32591_PhotoT

آیا لوایح چهارگانه دولت ربطی به FATF ندارد؟

پیرو اشراف نمایندگان هوشمند مجلس بر تهدیدهایی که از سوی اجرای استانداردهای FATF متوجه امنیت و اقتصاد کشور است، و مخالفت مجلس با اجرای دستورات این نهاد، مجریان پروژه خودتحریمی، به دنبال فریب دادن نمایندگان محترم هستند.

این ایام مقامات دولتی و سیاسیون حامی دولت، در حال القای این گزاره کذب هستند که لوایح چهارگانه دولت(الحاق به کنوانسیون پالرمو، الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اصلاح قانون پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم) ارتباطی به FATF ندارد!

درباره FAFT و تهدیدات آن قبلا مفصل گفته و نوشته ایم و پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرده‌ایم(از جمله می توانید به مناظره اینجانب با مشاور سازمان برنامه و بودجه و معاون وقت وزیر اقتصاد در شبکه خبر مراجعه فرمایید).

اما از آن جهت که آقایان به جای پاسخ به اشکالات فنی ما، اساسا ارتباط لوایح چهارگانه را با FATF منکر می‌شوند، در اینجا جهت استحضار  نمایندگان محترم مجلس، اسناد ارتباط لوایح دولت با FATF را بیان می‌کنیم:

1- الزام الحاق به کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تامین مالی تروریسم به صراحت در ماده ۳۶ توصیه‌های FATF آمده است. در صفحه ۲۵ این سند ۱۳۰ صفحه‌ای که در لینک زیر قابل دریافت است، این موضوع کاملا روشن است و جای بحث ندارد.

2- همچنین بندهای اول و دوم از بخش "همکاری بین المللی" در برنامه اقدام(Action Plan) توافق شده میان دولت آقای روحانی و FATF عبارتند از " تصویب و اجرای کنوانسیون پالرمو" و "امضا، تصویب و اجرای کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم".

3- بند چهارم از بخش "جرم تامین مالی تروریسم" در برنامه اقدام(Action plan) توافق شده میان دولت آقای روحانی و FATF، ناظر به یکی از لوایح چهارگانه است: اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم به منظور حذف معافیت جرم تامین مالی تروریسم برای گروه‌های مشخص شده "تلاش برای مقابله با اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی"(بخوانید تروریست تلقی شدن جریان مقاومت).

4- بخش "جرم پولشویی" از برنام اقدام توافق شده میان دولت و FATF نیز کاملا ناظر به اصلاح قانون پولشوئی است.

روز گذشته نیز مردم قم تجمعی اعتراض آمیز مقابل دفتر علی لاریجانی رئیس مجلس در این شهر برگزار کرده و خواهان عدم تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی شدند.

روی سخن ما با نمایندگان لرستان است

نمایندگان ما بدانند امروز در موقعیت خطیری قرار دارند. جریانی که خسارت محض برجام را به کشور تحمیل کرد و امروز سخن از در حال احتضار بودن آن می‌گوید، با جسارت تمام و بدون درس گرفتن از گذشته پرخطای خود، به دنبال تحمیل برجام دیگری به کشور است که عبارتست از اجرای استانداردهای FATF و آغاز پروژه خودتحریمی.

این جریان نشان داده است به دنبال حل مشکلات کشور نیست، بلکه به دنبال حل کردن کشور در نظام سلطه است. امروز اگر مقابل این جریان نایستیم، فردا نه تنها در پیشگاه خدای متعال پاسخی برای گفتن نداریم، بلکه آیندگان از ما به عنوان خائنان به کشور یاد خواهند کرد.

13970319000990636641734851160597_86964_PhotoT

این روز هم در تاریخ ملت ایران ثبت می شود

جناب نماینده! مسیر شفاف است و انتخاب سرنوشت ساز ‌و فرصت محدود!

بناست در پازل مهندسی شده مدیران غربگرا بازی کنی وتا ابد برچسب وطن فروش بر پیشانی ات ثبت شود یا ‌غیرتمندانه اجازه به حراج گذاشتن امنیت و شرافت ملی را نخواهی داد؟ تاریخ در مورد شما قضاوت خواهد کرد.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات