گزارش؛

روستای «پران پرویز» پلدختر با جمعیت هزار و ۳۰۰ نفر با افت فشار و قطعی یک ماهه آب آشامیدنی مواجه است تا این امر موجب ایجاد مشکلات فراوان برای مردم روزه دار این روستا شود.

به گزارش لرستان خبر، بحران کمبود آب آشامیدنی، کاهش آب های زیر زمینی و اضافه بر آن خشکسالی های پیاپی در پلدختر  زنگ خطرتهدید کننده ای است و مردم این شهرستان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده و در فصل گرما بیشتر قابل لمس است.

قطعی آب روستای «پران پرویز»

یکی از اهالی روستای «پران پرویز» اظهار داشت: قطعی آب در این فصل گرما و ماه رمضان به معضلی تبدیل شده و روند زندگی عادی اهالی را به هم ریخته و کارهای روزمره را مختل کرده است.

بهمن میرزایی افزود: برای تهیه آب آشامیدنی باید «دبه» و «گالن» به دست به منازل پایین دست برویم، گر چه آنها نیز با افت شدید فشار آب مواجه اند، ما به همین خاطر مجبور می شویم  برای تهیه آب هنگام شب که مقداری آب در لوله ها جاری می شود به منازل پایین دست برویم.

یکی دیگر از اهالی روستای «پران پرویز» گفت: برای تهیه آب لازم برای نظافت، استحمام، وضو و طهارت مجبور می شویم آب با تانکر و ظروف مختلف از رودخانه کشکان تا منزل حمل کنیم و بعضی مواقع نیز آب گل آلود است.

شاهرخ رومیانی افزود: اهالی روستا از این وضعیت به ستوه آمده اند و از مسئولان تقاضای کمک دارند زیرا آب مایه حیات است و در مصارف دیگر نیاز ضروری زندگی است و فرزندان ما به نظافت و استحمام نیاز دارند.

افت و قطعی یک ماهه آب در «پران پرویز»

یک زن خانه دار ساکن روستای «پران پرویز» پلدختر گفت: آب آشامیدنی مورد نیاز خانواده و بچه های خود را با وجود گرمای طاقت فرسا از روستاهای اطراف با مشقت تهیه می کنیم و برخی از اهالی نیز به ناچار از مغازه ها آب معدنی خریداری می کنند.

مریم جافری افزود: برخی اهالی نیز که وسیله نقلیه دارند برای تهیه آب ظروف لازم را با خود به روستاهای اطراف و شهر می برند و آنها را پر از آب کرده به روستا می آورند و این امر علاوه بر اتلاف وقت و صرف انرژی خطرات جاده ای را نیز به دنبال دارد.

دهیار روستای «پران پرویز» در پلدختر اظهار داشت: اهالی این روستا با هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت و ۳۱۷ خانوار از ابتدای ماه مبارک رمضان تا کنون با قطعی آب مواجه هستند.

سجاد بازوند افزود: آب آشامیدنی ۴۰ درصد از اهالی روستای «پران پرویز» در بالا دست به طور کلی قطع و مابقی با افت شدید فشار آب آشامیدنی مواجه هستند.

وی تصریح کرد: مشکل قطعی آب آشامیدنی این روستا هر روز که می گذرد شدت بیشتری می گیرد به گونه ای که از ابتدا حداقل یک بخش از روستا با مشکل قطعی آب مواجه بوده اما اکنون کار به جایی رسیده که تنها ۲۰ درصد اهالی از آب آشامیدنی برخوردار هستند.

روزه داری در گرمای شدید و نبود آب آشامیدنی

دهیار روستای «پران پرویز» گفت: بخشی از اهالی روستا که آب ندارند، آب آشامیدنی مورد نیازخود را از منازلی که از آب برخوردار هستند تهیه می کنند و هر روز گستره ی این مشکل بیشتر می شود.

وی افزود: اهالی این روستا برای تهیه آب برای استحمام، نظافت و سایر امور مجبور به پرکردن تانکرهای آب از رودخانه کشکان در حاشیه روستا می شوند.

بازوند خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل به شرکت آب و فاضلاب روستایی مراجعه شد اما تا کنون در این رابطه اقدام عملی صورت نگرفته است.

به گفته وی در صورت ادامه روند قطعی آب آشامیدنی اهالی مجبور به ترک روستا و مهاجرت به شهر می شوند که تبعاتی به دنبال دارد.

دهیار روستای «پران پرویز» پلدختر گفت: حدود سه، چهار سال پیش مخزن آب آشامیدنی در این روستا به بهره برداری رسید که ۱۰ متر طول دارد اما متاسفانه به دلیل ضعیف بودن پمپ و  کمبود فشار آب تنها یک متر از آن پر می شود و پاسخگوی نیاز اهالی نیست.

رئیس شورای اسلامی روستای «پران پرویز» نیز اظهار داشت: متاسفانه اهالی روستای «پران پرویز» با مشکل قطعی جدی آب آشامیدنی مواجه هستند و این امر برای مردم روزه دار با وجود گرمای شدید هوا بسیار سخت و طاقت فرسا است.

مشکل کمبود آب در شهرستان پلدختر

محرم بازوند افزود:  مردم این روستا حدود یک ماه است با زبان روزه برای تهیه آب با «گالن» و «پیت» سرگر دانند و آب آشامیدنی، استحمام و وضو ندارند.

رئیس شورای اسلامی روستای «پران پرویز» گفت: از مسئولان مربوطه انتظار می رود در این فصل گرما برای رفع قطعی آب در این روستا که اهالی را کلافه کرده تمهیداتی بیندیشند.

رئیس شرکت آب و فاضلاب روستایی پلدختر اظهار داشت: آب آشامیدنی روستای «پران پرویز» و در مجموع ۱۰ روستای دیگر از چاه های مجتمع «سقای کربلا» واقع در روستای «گل گل» در دامنه «سلطان کوه» تامین می شود که یک خط فرعی انشعاب چهار اینچ نیز آب را از این چاه به مخزن روستا می ریزد.

مرتضی کائیدی افزود: سال ۹۴ مخرن قدیم روستای «پران پرویز» که پایین تر از سطح بخشی از روستا قرار گرفت دیگر پاسخگو نبود بنابر این با راه اندازی یک مخرن جدید به بالاترین  ارتفاع از سطح روستا انتقال داده شد.

وی ادامه داد: اکنون ۲۰ درصد ساکنانی که با قطعی آب آشامیدنی مواجه هستند شامل آن دسته از خانه هایی است که به دلیل قرار گرفتن در سطحی بالاتر از مخزن و علی رغم مخالفت و تاکید شرکت آبفار مبنی بر اینکه انشعاب آب برای این منطقه نداریم اقدام به احداث مسکن کردند و هم اکنون با قطعی و افت شدید آب مواجه هستند.

رئیس شرکت آب و فاضلاب روستایی پلدخترگفت: از طرفی به طور کلی شهرستان پلدختر از نظر کمبود آب یکی از خط قرمزهای استان است و مشکل آب در تمام مناطق این شهرستان مشاهده می شود و روستاهای زیادی با مشکل افت فشار مواجه هستند.

رئیس شرکت آب و فاضلاب: مردم شب ها آب ذخیره کنند

وی با اشاره به اینکه مصرف آب آشامیدنی در ماه مبارک رمضان در شهرستان به دو برابر افزایش یافته است افزود: مردم به ویژه در روستاها باید از مصرف آب آشامیدنی صرفه جویی و با این شرکت همکاری کنند تا کمتر با قطعی آب مواجه شوند.

کائیدی خاطر نشان کرد: علی رغم هشدارهای پیاپی مبنی بر کمبود آب یکسری از خانوارهای روستایی از جمله در روستای «پران پرویز» اقدام به انشعاب غیر مجاز و پشت کنتوری برای آبیاری درختان و باغات و احشام می کنند.

وی با تایید افت شدید فشار آب در «پران پرویز» افزود: اهالی روستاها برای همکاری و جبران کمبود آب می توانند برای مصارفی مانند آب دادن به احشام و آبیاری درختان از آب رودخانه کشکان استفاده کنند و در مصرف آب آشامیدنی صرفه جویی بیشتری به خرج دهند.

رئیس شرکت آب و فاضلاب روستایی پلدختر با بیان اینکه هم اکنون با تانکر سیار به روستاییان آبرسانی می شود گفت: برای رفع این مشکل راهکار جامعی نداریم و پمپی که آب دهی بالایی داشته باشد موجود نیست تا در اختیار اهالی روستای «پران پرویز» قرار داده شود بنابر این می توانند طبق روال سال های گذشته در فصل گرما و تابستان میزان آب آشامیدنی مورد نیاز خود را هنگام شب در تانکر ها ذخیره کنند.

انتهای پیام/

 

منبع:مهر

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات