مدیر شبکه سوم سیما:

آقای محمدرضا گلزار به خاطر فیلم‌های سینمایی که بازی کرده یک تصویر بیرونی از او ساخته شده در حالی که این بازیگر است و آن‌ها فقط نقش بوده است. گلزار به انقلاب و نظام علاقه‌مند است چرا ما نباید از وی استفاده کنیم.

به گزارش لرستان خبر، پنج اردیبهشت ۹۷ بود که علی فروغی به‌عنوان مدیر شبکه سه سیما منصوب شد. حضور قبلی وی به‌عنوان رییس مرکز بسیج رسانه ملی و البته انتسابش به بسیج باعث ایجاد حاشیه‌هایی برای وی شد. حالا فروغی با گذشت بیش از پنج ماه از انتصابش روبه‌روی خبرنگار «صبح‌نو» نشسته و از برنامه و دورانی که پشت سر گذاشته است، می‌گوید. وی صراحتاً درباره چهره‌هایی چون محمدرضا گلزار؛ احسان علیخانی، رضا رشیدپور، عادل فردوسی‌پور و ... سخن گفت. این مصاحبه را بخوانید و به دیگران هم توصیه کنید.

 
*الان بیش از پنج ماه است شما مدیریت شبکه سه را بر عهده دارید. ارزیابی خودتان از این پنج ماه چگونه است؟ 
 
در این پنج ماه توفیقاتی بود و اتفاقات مبارکی هم افتاد و روزهای مهمی را پشت سر گذاشتیم. آمدن من با جام‌جهانی، ماه رمضان، تابستان و بازی‌های آسیایی همزمان شد که البته زمان حساسی هم بود و فکر می‌کنم کارنامه شبکه سه موفق بوده و با توجه به بازتاب‌های مردمی احتمالاً راضی بودند. نظرسنجی‌های انجام شده شاخص‌های بالایی را در عملکرد شبکه سه اعم از جام جهانی و سریال‌های ماه رمضان و ماه‌عسل نشان داده است. به جهت فضای عمومی شبکه سه جذاب‌تر شد، شبکه با تحرک‌تر و پویاتر شد به نحوی که در مسائل روز ورود جدی‌تر پیدا کرد. ما شجاعت رسانه‌ای مضاعفی را داشتیم. در برخی کارها مردم از شبکه سه توقع داشتند پیشگام باشد که این مسأله در حوزه مستند و برنامه‌های تلویزیونی دیده شده است. 
شبکه سه از قبل با زحمات آقای پورمحمدی موفق بود و در ادامه هم با کمک بچه‌هایی که بودند و اضافه شدند مؤلفه‌های پیش‌برنده قابل ملاحظه دارد ولی درحال‌حاضر شجاعت مضاعف و اثرگذاری بیشتر و توجه بیشتر به مسائل روز را در شبکه سه می‌بینیم. مردم «در حالا خورشید» مسائل خود را می‌بینند و احساس می‌کنند این برنامه شجاعانه به مسائل‌شان می‌پردازد. مردم می‌بینند که «روایت مردم» دردها و مسائل آن‌ها را می‌گوید. 
 
مردم وقتی می‌بینند ما درباره مصدق یا مرحوم منتظری مستند پخش می‌کنیم یا مناظره می‌گذاریم - که البته مناظره فقط درباره مصدق نیست و درباره مرحوم بازرگان و بهشتی هم این خط را ادامه می‌دهیم- این شجاعت مضاعفی است که به شبکه تزریق شده. نکته دیگر، توجه به مسائل مردم است. مردم فوتبال را دوست دارند و همین بازگشت سری آ ایتالیا به شبکه سه خیلی کار مهمی بود که با استقبال فوتبال‌دوستان مواجه شده است. باید دقت داشت که توجه شجاعت و مردمی بودن شبکه سه قبلاً هم بوده اما این مسیر به جلو رفته است. ما یک نیازسنجی از مسائل جوانان کردیم و متوجه شدیم که در این زمینه خلأ مسائل فکری هم داریم. خب برنامه «بدون توقف» یک بخشی را پوشش می‌دهد و خط قرمز هم نداریم.
 
 
من یک توضیحی به همه برنامه‌سازان داده‌ام و اینجا هم می‌گویم در شبکه سه خط قرمز نداریماین شعار نیست و براساس اصلی است که توضیح می‌دهم. ما در قرآن در موضوع همه چیز را می‌بینیم از ماجرای یوسف و زلیخا تا قوم لوط. ما خط قرمز موضوعی در قرآن نمی‌بینیم من با این منطق معتقدم که همه چیز را می‌شود گفت در حالی که برخی اوایل حضور ما تبلیغ می‌کردند که فلانی می‌خواهد فضای شبکه را ببندد.
 
آن چیزی که برای ما مهم است- که به این مسأله اعتقاد دارم و آن را روی آنتن شبکه سه هم نشان دادم_ نوع روایت و مسأله‌ای است که بیان می‌شود؛ چطور مسأله یوسف و زلیخا را بگوییم؟ ‌چطور گرانی و فساد را در کشور بگوییم که مردم ناامید نشوند؟ شما همه چیز در شبکه سه می‌بینید اما براساس یک چهارچوبی مسائل را بیان می‌کنیم. من معتقدم نپرداختن به موضوعات حساس ما را دچار سانسور می‌کند نه جریان فکری معارض. 
 
در مسأله دختران خیابان انقلاب ما با نپرداختن به آن حرف خودمان را نزده‌ایم من با مسوولان مرتبط با این کار صحبت کردم. خیلی از این دختران فراری و معتاد و متجاهر بودند، عده‌ای هم پول گرفته بودند. این را اگر بگوییم چه چیزی از ما کم می‌شود؟ در حالی که مردم به حیا معتقدند و به حجاب اعتقاد دارند حالا با تنوعی که مشاهده می‌کنید. من معتقدم طرح نکردن این موضوعات باعث سانسور فکری ما شده است و تلاش کردیم این مسائل در شبکه سه اتفاق بیفتد.
 
*شما چطور با فشارهایی که از ابتدای آمدن تان وجود داشت کنار آمدید؟
 
برایم خیلی مهم نبود البته این مطالب را هم می‌خواندم هم رصد می‌کردم اما کاری که برای خدا باشد باقی آن مهم نیست. این‌ها می‌آید و می‌رود و بیشتر مایه خنده و شوخی برای ما بود و جنبه سرگرمی برایم داشت. وقتی تغییر و تحول ایجاد می‌شود یک توقعات ویژه‌ای ایجاد می‌شود حالا اگر جوان باشد که توقعات هم بیشتر است. زمانی که رییس صداوسیما شما را برای این کار انتخاب کردند چه درخواست ویژه‌ای از شما برای شبکه سه داشتند؟ آقای علی عسکری چند توقع داشت و به‌من گفت که در این شبکه جوان‌ها نیستند و جوان‌ها را به آنتن بیاور. 
 
می‌گفتند این شبکه شده شبکه عمومی در حالی که شبکه سه باید جوانانه و مسائل ناظر به مسائل جوانان باشد؛ نخستین تأکید ایشان این بود و برای همین تلاش کردیم فضا را جوان کنیم. تأکید دوم آقای عسکری بر مسائل جوانان تأکید کردند که باید آن را پیگیری کنیم. تأکید دیگر بحث زنان بود که باید درآنتن شبکه سه دیده شود. مسأله دیگر هم موضع فکری جوانان بود که برای آن‌ها خوراک فکری درست کنیم. 
 
ما تنها کشوری هستیم که دشمنان ما زحمت کشیدند برای ما ۲۸۰ شبکه فارسی‌زبان رایگان درست کنند که همه چیز هم بخش می‌کند. در این صحنه تأکید داشتند که به موضوع جوانان توجه کنیم.
 
*شما خودتان برنامه‌ساز بوده‌اید وقتی کسی برنامه‌ای می‌سازد محافظه‌کاری ندارد و بی‌پرواتر است. وقتی مدیر شدید آن نگاه برنامه‌سازی را با خود آوردید یا نگاه مدیریتی را جایگزین کردید؟
 
اگر بخواهم صادقانه بگویم نه، من همان علی فروغی برنامه‌سازم که در اینجا هم کار می‌کنم. تلاش کردم رفتارم و سلوک و تیپ و ظاهرم عوض نشود این مردمی بودن و شجاعت شبکه سه با همین نگاه است و آن دغدغه‌های برنامه‌سازی که به هر دلیل اجرایش امکان‌پذیر نبود را اینجا انجام می‌دهیم همه این‌ها در یک چارچوبی است که در یک مجموعه منسجمی باید مرحله‌به‌مرحله حرکت کنیم قبول دارم که این نقطه مطلوب نیست ولی تلاش می‌کنیم به سمت نقطه مطلوب حرکت کنیم. مسأله دوم این است که وقتی شما مدیر می‌شوید نه به این معنا که چون مدیر هستید محافظه‌کاری سراغ آدم می‌آید. خدا می‌داند که به این صندلی هیچ چسبندگی ندارم ولی بالاخره زندگی مردم و فکر مردم یک مصالحی را اقتضاء می‌کند که باید دیده شود مثلاً یک حادثه تصادف رخ داده و چند جنازه روی زمین است حتماً لازم نیست بی‌محابا این‌ها را نشان دهیم اما آنجایی که مسأله مردم باید پیگیری شود را دنبال می‌کنیم. مدیریت رسانه یک اقتضائاتی دارد که باید رعایت شود. شما هم در روزنامه هر چیزی را نمی‌توانید بگویید. الان اگر به آنتن تلویزیون نگاه کنید شجاع‌ترین شبکه سیما شاید آنتن سه باشد و از این جهت پیش برنده بودیم.
 
*بعد از حضور شما و پشت سر گذاشتن ماه رمضان و جام‌جهانی شاهد افزایش شدید برنامه‌های متنوع با حضور سلبریتی‌ها اعم از محمدرضا گلزار و دیگران بودیم. این اتفاق از فکر خودتان بود یا می‌خواستید بحث‌های منتقدان مبنی بر عدم رابطه خوب شما با سلبریتی‌ها را خنثی کنید؟
 
در تلویزیون یک برنامه برای اینکه دیده شود باید مؤلفه‌هایی داشته باشد که یکی از آن‌ها مجری شناخته شده است و در همه جای دنیا به این شکل است. کارکردن با سلبریتی‌ها یا چهره‌های شاخص نمی‌گویم سخت است ولی زحمت دارد. مدیر شبکه می‌تواند آنتن را با ورزش و فوتبال به راحتی پر کند و خب جذابیت هم دارد. برنامه‌سازی سخت است و کار می‌برد، حاشیه هم دارد. ولی واقعیت این است که این‌ها [سلبریتی‌ها] سرمایه‌های کشور هستند که باید حفظ شوند و با آن‌ها کار و تعامل کرد. من با هر کدام از این دوستان که شروع کردم قول و قراری گذاشتم. هر کدام از این چهره‌ها هم که در این اتاق آمدند شنیده اند. 
 
به آن‌ها گفتم که این شبکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی است ما با هر چهره‌ای الا معاند کار می‌کنیم اما این‌ها بچه‌های انقلاب و نظام هستند.
 
به آن‌ها هم گفتم که ما از اصول‌مان عدول نمی‌کنیم و هرکس به این اصول عمل کند ما از خدمت و توانش استفاده می‌کنیم. با این منطق بچه‌های مسلمان و متدین این حوزه اشکالی به آن‌ها وارد است که ما کمتر با این افراد تعامل کردیم، خیلی از این افراد متدین و خوب هستند ولی ما خودمان فاصله ایجاد می‌کنیم. من اصلاً به دنبال این نیستم که آنتن شبکه را با چهره‌های شاخص پر کنم ولی اگر چهره شاخصی داریم که حاضر است برای این کشور و نظام قدمی بردارد چرا من استفاده نکنم و این مسیر هم ادامه دارد. الان چهره‌های دیگری هستند که با برنامه‌های دیگر به شبکه سه اضافه خواهند شد و با همه آن‌ها این حرف‌ها را زدیم.
 
آقای محمدرضا گلزار به خاطر فیلم‌های سینمایی که بازی کرده یک تصویر بیرونی از او ساخته شده در حالی که این بازیگر است و آن‌ها فقط نقش بوده است. آقای محمدرضا گلزار زمینه‌های دینی و اعتقادی خیلی خوبی دارد و اتفاقاً دشمن از همین استفاده می‌کند که مردم فکر می‌کنند هنرمندان ما جدا از این مسائل هستند. اما گلزار زمینه‌های دینی خوبی دارد و به انقلاب و نظام علاقه‌مند است چرا ما نباید از وی استفاده کنیم.
 
*یکسری چهره‌های دیگر مثل آقای مدیری و عطاران در شبکه سه بودند. برای حضور آنان برنامه ندارید؟
 
چرا. مخصوصاً در حوزه سریال و طنز برنامه‌های خوبی داریم که زمانبر است تا به آنتن برسد. آقای عطاران شاید با یک سوم زمانی که اینجا می‌گذارد سه برابر دستمزد آن را در سینما و نمایش خانگی بتواند دریافت کند و طبیعتاً حضور ایشان سخت است اما آقای مدیری چه نسیم و چه سیما فیلم حضور داشته‌اند و الان هم گفت‌وگوهایی شده است و امیدواریم به توافق برسیم اما اصل مسأله این است که در کشور شبکه نمایش خانگی و سینما دستمزدهایش با تلویزیون فرق می‌کند و کشش و رغبت برخی به آن سمت البته همه می‌دانند.
 
انتهای پیام/
 
 
 
منبع: روزنامه صبح نو
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات