بررسی اخبار 4 رسانه‌ ضدانقلاب در فضای‌مجازی نشان داد؛

بررسی فعالیت‌های 4 بازوی اصلی رسانه‌های ضدانقلاب در فضای مجازی که همانند سلاح‌شیمیایی در جنگ نطامی عمل می‌کنند، شامل اطلاعات قابل توجهی است؛ اطلاعاتی که فلسفه وجودی آن‌ها را بیشتر آشکار می‌کند.

به گزارش لرستان خبر، مردم ایران در طول تاریخ نشان داده‌اند که بحران‌های شدید و پیچ‌های تاریخی خطرناکی را با اتحاد، همدلی و ازخودگذشتگی پشت سرگذاشته‌اند و قبل از اینکه تصاویر کمک مردم کره‌جنوبی به دولتشان برای آن‌ها جدید باشد، یادآور کمک مردم ایران به جبهه‌های جنگ است.

اما این سال‌ها اوضاع کمی تغییر پیدا کرده است؛ رشد لجام‌گسیخته شبکه‌های اجتماعی و افزایش شبکه‌های ماهواره‌ای بخصوص کانال‌های فارسی‌زبان این اتحاد را نشانه گرفته و فرصت را به مخالفان مردم ایران داده تا آرامش آنها را تهدید کنند. 

 مقام معظم رهبری در مراسم اقتدار عاشوراییان که هفته گذشته در ورزشگاه آزادی برگزار شد به نقش رسانه‌های امروزی هم اشاره‌ای کردند: « ... فعلاً دشمن از ابزار رسانه استفاده می‌کند برای اثرگذاری بر افکار عمومی. توجّه کنید! ابزار رسانه، ابزار مهم و اگر دستِ دشمن باشد، ابزار خطرناکی است. ابزار رسانه را تشبیه می‌کنند به سلاح‌های شیمیایی در جنگ نظامی؛ سلاح شیمیایی را وقتی می‌زنند، سلاح شیمیایی تانک و تجهیزات را از بین نمی‌برد؛ تجهیزات می‌ماند و انسان‌ها از بین می‌روند و از قدرتِ استفاده‌ی از ابزار می‌افتند؛ سلاح شیمیایی در جنگ نظامی این‌جوری است؛ ابزارِ رسانه هم این‌جور است. امروز از تلویزیون، از رادیو، از اینترنت، از شبکه‌های اجتماعی، از انواع و اقسام وسایل فضای مجازی، علیه افکار عمومی ما استفاده می‌شود.»

*  نقش رسانه‌های فارسی‌زبان در بزنگاه‌ها

واقعیت این است که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در بزنگاه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور، هویت و البته رسالت اصلی خودشان را نشان می‌دهند. این رسانه‌ها با پمپاژ اخبار منفی و ناامید کننده، مانور دادن روی تهدیدات جمهوری اسلامی، بولد(بزرگنمایی)کردن کوچکترین اعتراض صنفی، تریبون دادن به دشمنان مردم ایران از جمله صهیونیست‌ها و تجزیه‌طلبان، شبهه‌پراکنی و مخلوط کردن شایعه و واقعیت، نقش خود را برای صاحبان‌شان ایفا کردند.

برای اثبات این ادعا اخبار و مطالب  ۱۰ روز ابتدایی پاییز (۱۰-۱ مهرماه) چهار رسانه اصلی فارسی‌زبان «من‌وتو»، «بی‌بی‌سی فارسی»، «آمدنیوز» و «صدای آمریکا» را که در کانال تلگرامی آن‌ها منتشر شده بررسی کردیم که حاوی اطلاعات قابل تاملی است.

این جداول و نمودارها در ۴ بخش شامل: کل اخبار و مطالب منتشر شده، اخبار مرتبط با کشور ایران، اخبار با جهت‌گیری منفی و اصلاحاً ناامید کننده و اخبار بدون جهت‌گیری تهیه شده است.

من‌وتو (Manoto TV)

شبکه «من و تو» در سال ۲۰۱۰ با هدف ایجاد سرگرمی برای مخاطب فارسی‌زبان فعالیتش را آغاز کرد. در ابتدا با پخش سریال‌های خوش رنگ ولعاب و برنامه‌هایی مانند «بفرمایید شام» توانست مخاطبانی برای خود دست و پا کند.

اما بعدها با پخش «اتاق خبر» و یا «تونل زمان» کم‌کم رویکرد اصلی خود را نشان داد و در بزنگاه‌های سیاسی و اقتصادی کشور ماموریت تعریف‌شده خود را بروز داد.

نمونه آخر تحرکات این شبکه هم زمانی بود که کارشناس این شبکه در زمان شرایط نامساعد اقتصادی ایران نسخه نابودکننده «احتکار» را پیچید.

پخش فیلمی فیلم کوتهی از فیلمبردای یک اثر سینمایی تحت عنوان اعتراضات مردم تهران یا شایعه سقوط شهر ایذه و ورود نیروهای سپاه از راه دریا (درحالی که ایذه اصلا راهی به دریا ندارد) از جمله گاف‌های این شبکه به شمار می‌آید.

منبع مالی این رسانه یکی از ابهامات جدی است به طوری که پس از حضور علی علیزاده در این شبکه و افشاگری علیه آن‌ها کمپین #مطالبه_شفافیت_مالی_منوتو در فضای مجازی به راه افتاد.

بررسی‌های جدول زیر تعداد مطالب منتشر شده من‌وتو در ۱۰ روز ابتدایی مهرماه را نشان می‌دهد.

همانطور که مشخص است از مجموع ۲۲۰ مطلب منتشر شده توسط من‌وتو در این بازه زمانی ۱۹۹ تای آن مربوط به ایران بوده که از این تعداد ۱۴۷ مطلب یعنی حدود ۷۵% با رویکرد آشکار منفی تنظیم شده است.

* بی‌بی‌سی فارسی (BBC Persian)

کمپانی بی‌بی‌سی(BBC) که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ هم عامل هماهنگی جهت سقوط دولت قانونی ایران بود، شبکه فارسی زبانش را در سال ۱۳۸۷، درست یک سال پیش از فتنه ۸۸ راه‌اندازی کرد.

این شبکه با بودجه اختصاصی وزارت خارجه انگلیس تاسیس شد؛ "نایجل چپمن" مدیر عامل این شبکه  در زمان راه اندازی بی‌بی‌سی فارسی، به صراحت گفت: ارائه ندادن خدمات تلویزیونی برای مخاطبان فارسی زبان، نظیر بسته بودن دست ما در جنگ برای افکار عمومی می‌باشد.

بی‌بی‌سی فارسی نقشش را در فتنه ۸۸ با سیاه‌نمایی، دروغ‌پردازی، شایعه‌سازی و شهیدسازی ایفا کرد. در کارنامه سیاه آن‌ها حمایت از تروریست‌ها (از جمله عبدالمالک ریگی)، تجزیه‌طلبان، داعشیان و...  به وفور یافت می‌شود. حمایت همه‌جانبه از اغتشاشات و ناآرامی‌های ایران از جمله مهمترین ماموریت آن‌ در بزنگاه‌های کشور است.

البته بی‌بی‌سی فارسی نسبت به دیگر رسانه‌‌های ضدانقلاب به مراتب حرفه‌ای تر عمل می‌کند، این مورد را از جدول و نمودار زیر هم می‌توان فهمید.

 در کانال تلگرامی بی‌بی‌سی فارسی از مجموع ۴۰۴ خبری که در اولین دهه پاییز منتشر شده، تنها ۲۶۶ خبر مربوط به داخل ایران بوده است. از این تعداد هم ۱۵۳ مورد آن‌ با رویکرد آشکار اخبار منفی و ناامید کننده بوده است که ۵۷% کل اخبار ایرانی این شبکه را تشکیل می‌دهد. 

* آمدنیوز

 جدیدترین و غیرحرفه‌ای‌ترین رسانه ضدانقلاب که عمده فعالیت‌هایش به تلگرام محدود می‌شود، آمدنیوز است. روزی نیست که این رسانه مطلبی منتشر کند و در آن دروغ و شایعه جدیدی وجود نداشته باشد. بررسی مطالب این کانال تلگرامی نشان می‌دهد که عمده فعالیت‌های آمدنیوز به اخبار ایران اختصاص دارد.

از ۶۵۵ مطلب آمدنیوز در این زمان، ۶۲۸ مطلب مستقیم به ایران مرتبط بوده که از این تعداد ۵۵۱ خبر، کاملا منفی و ناامید کننده بوده که معادل ۸۸% کل اخبار مربوط به ایران است.

* صدای آمریکا(VOA)

صدای آمریکا، همانطور که از اسمش هم مشخص است صدای دولت آمریکا و مجری سیاست‌های این کشور است. تمام برنامه‌های این شبکه حتی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی که منتشر می‌شود در راستای سیاست ایالات متحده است. راه‌اندازی بخش فارسی این شبکه هم برای اثرگذاری بیشتر بر افکارعمومی مردم ایران شکل گرفته است.

همانطور که مشخص است صدای آمریکا برخلاف سایر رسانه‌های ضدانقلاب، صرفا حدود نیمی (۳۳۸) از اخبارش در بازه زمانی ۱۰ -۱ مهرماه به ایران ارتباط مستقیم دارد که البته عمده مطالب مرتبط با ایرانش (۸۵)درصد اخبار منفی و ناامید کننده است.

البته به این اضلاع رسانه‌های ضدانقلاب، می‌توان ده‌ها شبکه و سایت فارسی‌زبان، صدها کانال تلگرامی و هزاران حساب توئیتری دیگر را اضافه کرد، ابزاری که مانند سلاح شیمیایی علیه ایران عمل می‌کنند.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات