سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تهیه دستورالعمل رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی در هنگام عملیات پاکسازی آلودگی نفتی برای سازمان بین المللی دریانوردی را عهده دار شد.

  پیشنهاد اولیه این طرح را ایران به شصتمین نشست کمیته حفاظت محیط زیست دریایی داد و پس از بررسی های لازم ساختار دستورالعمل در چهاردهمین نشست گروه فنی مقابله با آلودگی نفتی و مواد مضر در دریا مورد تایید قرار گرفت.

بر این اساس سازمان بین المللی دریانوردی از ایران خواست جزئیات دستورالعمل را تهیه و پس از تصویب نهایی در کمیته به عنوان کتابچه عملیاتی از سوی سازمان بین المللی دریانوردی انتشار یابد.

اکنون نیز ایران به عنوان نماینده منطقه خاورمیانه و یکی از ۶ کشور دنیا برای اجرای قوانین جدید مدیریت آب توازن کشتی ها انتخاب شده است.

این طرح در قالب پروژه گلو بلاست در ایران از گذشته اجرا می شده است، به علاوه بر اساس دستورالعمل منطقه ای راپمی، کشتی ها باید آب توازن خود را ۲۰۰ مایل دریایی قبل از ورود به منطقه خلیج فارس و دریایی عمان تعویض کنند.

اجرای این طرح از ورود گونه های مضر دریایی و بیماری های عفونی ناشی از تخلیه فاضلاب انسانی به دریا جلوگیری می کند.

علاوه بر این همه عملیات سوخت گیری کشتی ها با نظارت کامل اداره حفاظت و ایمنی دریانوردی انجام می شود.

در سه ماهه نخست سال جاری ۲۳۵۰ مترمکعب زایدات نفتی شامل آب خن و آب شستشو از کشتی ها دریافت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات