بهای جهانی طلا با وجود افزایش ۲۳ دلاری روز سه شنبه، به دنبال انتشار آمار غیرمنتظره از کاهش ۱/۳ درصدی صادرات چین در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته، با ۳ دلار کاهش به ۱۲۴۷ دلار رسید.

  این در حالی بود که تحلیلگران رشد ۷/۳ درصدی را برای این شاخص پیش بینی کرده بودند. از دیگر عوامل کاهش بهای اونس طلا، عدم اعتماد سرمایه گذاران به این فلز به عنوان منبع امن سرمایه گذاری عنوان شده است.

از سوی دیگر صندوق بین المللی پول روز سه شنبه اعلام کرد که با روند ضعیف بهبود اقتصادی آمریکا، کاهش سطح اقتصادی چین و تشدید رکود اروپا، شتاب رشد جهانی اقتصاد در سال جاری مشکل خواهد بود. همچنین این نهاد بین المللی، پیش بینی خود را در مورد رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۳ به ۱/۳ درصد کاهش داد؛ در حالی که این صندوق در ماه آوریل رشد ۳/۳ درصدی را برای اقتصاد جهان پیش بینی کرده بود.

بازارهای داخلی نیز روز چهارشنبه در پی ریزش اونس طلا، از قیمت های سکه و طلای خود کاستند؛ اما به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، تنها دلیل این کاهش قیمت، ریزش بهای جهانی طلا نبوده است، بلکه پیش بینی می شود، بازار طلا از روز چهارشنبه با آغاز ماه مبارک رمضان، دچار رکودی عمیق شود و کاهش تقاضا می تواند خارج از آنچه متاثر از بازار جهانی است، موجبات کاهش قیمت ها در بازار داخلی را فراهم کند.

وفادار همچنین تاکید کرد که طلا فلزی جهانی است، اما در بازار داخلی وابسته به نرخ دلار است و کاهش نرخ دلار در روزهای آتی از دیگر سو، موجب ریزش قیمت در بازار طلا می شود. افت قیمت هایی که وفادار از آنها می گوید، به طور مستقیم بر بازار قراردادهای آتی سکه نیز اثرگذار است، به نحوی که روند روز گذشته این بازار تا حدودی نشان از پیش بینی معامله گران از کاهش قیمت ها در روزهای آینده داشت.

از دیگر سو بهای دلار در بازار آزاد روز گذشته کاهش یافت و به ۳۲۷۰ تومان رسید. بازار قراردادهای آتی سکه طلا نیز که این روزها شاهد دامنه نوسانی محدودی است، روز گذشته نیز در محدوده زیر ۱ درصد، در شروع معاملات با کاهش قیمت ها آغاز به کار کرد، اما در ادامه این نوسانات، برخی سررسیدها بدون تغییر قیمتی (دامنه تغییرات صفر) یا افزایش اندک قیمت همراه بودند.

این در حالی بود که فعالان بازار حالا می دانند که وجه تضمین معاملات آتی سکه از امروز برای چهارمین بار در یک ماه اخیر، کاهش می یابد (به طوری که با ۱۵۰ هزار تومان دیگر کاهش، به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می رسد) و سررسید پنجم (سررسید آبان ماه) نیز از روز شنبه در تابلوی معاملات سکه آتی قرار داشته و قابل معامله خواهد بود؛ بنابراین تصمیمات خود را برای ایجاد موقعیت های جدید بر اساس این تغییرات اتخاذ خواهند کرد.

تلاش این روزهای بورس کالای ایران برای رونق بخشی به معاملات بازار آتی سکه، تا حدودی توانست بر افزایش حجم معاملات تاثیرگذار باشد، اما در روزهای اخیر باز هم این حجم نسبت به دو هفته گذشته کاهش داشته است. روز سه شنبه حجم کل معاملات در بازار آتی سکه ۴۵۸۷ معامله بود که این رقم روز گذشته به حدود ۵۰۰۰ معامله رسید.



در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات