ارزهای ملی برای بهره برداری از روش های اقتصادی مدرن، ضروری و حیاتی هستند. آن ها به ما اجازه می دهند تا ارزش یک کالا مشخص را به صورت مداوم در مرزهای کشورها، اقیانوس ها و فرهنگ ها فهمیده و یا بیان کنیم. ثروت ها و دارایی ها به آسانی از طریق ارزها و پول های رایج ذخیره و یا منتقل می شوند.

  ارزها عمیقا در فرهنگ و روان ما تثبیت شده اند، برای مثال به این نکته بیاندیشید که چگونه قیمت کالایی را در شهر خود می دانید؟

بسته به کشور و واحد پول آن، قیمت ها برای افراد مفهوم پیدا کرده و برای تمام افراد مفهوم یکسانی را شامل می شود.

یورو براساس موافقت نامه پیمان" ماستریخت" در سال ۱۹۹۲ تاسیس شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور یکی کردن معیارهای دقیق مانند کسری بودجه کمتر از سه درصد از تولید ناخالص داخلی این موافقت نامه را امضا کردند. در تاریخ اول ژانویه ۱۹۹۹ بطور رسمی در مبادلات الکترونیکی و بانکی مورد استفاده قرار گرفت.
این امر، این واحد پولی را به عنوان دومین ارز جهان (بعد از دلار آمریکا) قرار داد.
این رویداد بزرگترین رویداد ارزی در تاریخ جهان به شمار می رود.

طراحی یورو

کمیسیون اروپا (EC) ، وظیفه ایجاد نماد یورو را به عنوان بخشی از کارهای ارتباطی خود عهده دار بود. سه مساله در طراحی نماد یورو اهمیت داشتند:

*به راحتی تشخیص داده شود.
*به راحتی با دست کشیده شود.
*از نظر ظاهری زیبا باشد.

EC بیش از ۳۰ نماد را طراحی کرد و از میان آن ها، ۱۰ نماد برتر انتخاب شده و به رای گیری عمومی گذاشته شدند و از میان آن ها دو طرح انتخاب شدند، سپس از میان آن دو طرح انتخاب نهایی صورت گرفت.

طرح نهایی براساس حرف اپسیلون یونانی و شبیه" e" که اول حرف کلمه اروپا (Europe) بود، طراحی شده و دوخط موازی وسط نماد، نشان دهنده ثبات می باشد.

بنا بر تصمیم سازمان بین المللی استاندارد (ISO) ، یورو به صورت مختصر EUR نمایش داده می شود.

اسکناس های یورو


هفت اسکناس یورو وجود دارد که طرح آن ها نتیجه یک مسابقه بوده است. طراح ها از طریق بانک های مرکزی ملی برای شرکت در این مسابقه انتخاب شده بودند. رقبا باید طرح هایی با موضوع" قرون و سبک های اروپا" ، با استفاده از هنر انتزاعی مدرن ارائه می کردند.

در آخر، " رابرت کالینا" برنده رقابت شده و طرح های او در شورای اروپایی دوبلین در دسامبر سال ۱۹۹۶ انتخاب شدند. طرح های او با موضوع هفت دوره معماری مهم در تاریخ فرهنگی اروپا طراحی شده بودند.

در نهایت، هفت اسکناس در اندازه ها و اشکال مختلف، برای تشخیص ساده تر، چاپ شدند. شکل این اسکناس ها به صورت زیر است:



سکه های یورو

هشت سکه یورو وجود دارد که با توجه به ارزش های مختلف دارای اندازه و ضخامت های مختلفی هستند که این امر باعث تسهیل در شناسایی این سکه ها می شود. برای طراحی سکه ها نیز مسابقه ای برگزار شد که برنده این رقابت" لوک لویسیک" از ضرابخانه سلطنتی بلژیک بود.

طرح روی سکه ها همه یکسان است ولی طرح پشت سکه ها بسته به سلیقه هر کشور عضو اتحادیه اروپا که واحد یورو دارد، متفاوت است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات