وزیر نفت هند با ارسال نامه ای برای همتای ایرانی خود با تاکید بر تمایل کشورش برای توسعه میدان گازی فرزاد ب نوشت: «دو طرف باید پیش نویس قرارداد مشارکت در تولید را برای توسعه این میدان در آینده نزدیک نهایی کنند. »

به گزارش افکارنیوز ، به رغم اقدامات ضد ایرانی غرب و اعمال تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این کشور، دولت هند رسما تصمیم گرفته است تا روابط اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران را تقویت کند.

ویراپا مویلی، وزیر نفت هند در روز ۹ سپتامبر، در نامه ای به همتای ایرانی اش، بیژن نامدار زنگنه، خواستار «همکاری مثمر ثمر و تجاری» بین دو کشور شد. مویلی همچنین خواستار دخالت زنگنه برای رسمی کردن مشارکت شرکت های نفت و گاز هندی در میدان گازی فرزاد ب در بلوک فارسی شد.
مویلی در این نامه نوشته است: «من اطمینان دارم که روابط بین کشورهای ما در مسیر تقویت قرار دارد و در دوران مدیریت با کفایت شما بیش از پیش توسعه خواهد یافت. »

با توجه به نگرانی دهلی نو از تاثیر تحریم های واشنگتن بر شرکت های هندی، این اقدام مویلی قابل توجه به نظر می رسد. مشارکت هند در میدان گازی فرزاد ب، امکان دسترسی این کشور به یک ذخیره گازی عظیم را فراهم می کند. این در حالی است که مذاکرات در مورد انعقاد قرارداد مشارکت در تولید که سهمی تضمین شده از تولید گاز ایران را برای شرکت های هندی به همراه دارد در جریان است.

اکتشاف و استخراج گاز از بلوک فارسی ممکن است نیاز به سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری داشته باشد. سرمایه گذاری مورد نیاز برای اکتشاف گاز، ۵.۵ میلیارد دلار تخمین زده شده و توسعه میدان و ساخت پایانه ال ان جی و تاسیسات انتقال گاز به هند، نیازمند ۸ تا ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری دیگر است.
شرکت های هندی از سال ۲۰۰۹ برای توسعه میدان گازی فرزاد ب که بر اساس برآوردها بیش از ۱۳ تریلیون فوت مکعب گاز را در خود جای داده است، در حال مذاکره با تهران هستند.

در نامه اخیر وزیر نفت هند به همتای ایرانی اش به نشست دو طرف در ۲۷ ماه می اشاره شده است که در آن دو طرف برای مذاکره و نهایی کردن قرارداد مشارکت در تولید ظرف مدت سه ماه توافق کرده اند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «نباید اجازه بدهیم، چنین سطحی از فهم متقابل که به سختی به دست آمده است، به هدر رود… دو طرف باید پیش نویس قرارداد مشارکت در تولید را برای توسعه این میدان در آینده نزدیک نهایی کنند. »
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات