معصومه ابتکار، رئیس وقت کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، از واردات گندم آلوده و چای تاریخ گذشته به ایران خبر داد. او با بیان این که در مورد برنج نیز نگرانی هایی وجود دارد توصیه کرده بود که «به کودکان برنج ندهیم، چرا که ممکن است آلوده باشد» .

گروه اقتصادی: با تحریم سوئیفت بود که بسیاری از نقل و انتقالات پولی و ارزی نفت ایران با سایر کشورها به مشکل برخورد کرد و بسیاری از درآمد فروش نفت در نزد بقیه کشورها باقی ماند.

به گزارش افکارنیوز ، به طور مثال، تا تیرماه سال جاری ایران طبق گزارش تایمز هندوستان، ۵ تا ۶میلیارد دلار سپرده نزد هند داشت که مسئولان تهاتر راه چاره بازگرداندن این مطالبات عنوان کرده بودند. نه تنها هند بلکه پاکستان نیز از راه تهاتر برای بازگرداندن مطالبات نفتی ایران استفاده می کند. نکته ای که تهاتر با این دو کشور را از سایری متمایز می کند واردات گندم و چای آلوده بود.

اما هم اکنون یک مقام بانک مرکزی از قوت گرفتن احتمال لغو تحریم سوییفت خبر داده است. به نظر می رسد درصورت این اتفاق دیگر واردات برنج، گندم و چای آلوده به کشور متوقف می شود. در صورت لغو تحریم سوئیفت، دیگر نیازی به تهاتر نفت با گندم و برنج آلوده نیست و ایران راحت تر از قبل می تواند نسبت به وصول درآمدهای نفتی خود اقدام کند.

اردیبهشت ماه سال جاری، معصومه ابتکار، رئیس وقت کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، از واردات گندم آلوده و چای تاریخ گذشته به ایران خبر داد. او با بیان این که در مورد برنج نیز نگرانی هایی وجود دارد توصیه کرده بود که «به کودکان برنج ندهیم، چرا که ممکن است آلوده باشد» .


معصومه ابتکار روز سه شنبه، ۳۱ اردیبهشت، در جلسه علنی شورای شهر تهران گفت که «تعاونی ها و صنوف بخش های مختلف اعلام کردند واردات گندم آلوده و چای تاریخ گذشته دیده شده است و ابراز نگرانی کرده اند» .

در همین ارتباط در همان زمان سکینه عمرانی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، به خبرگزاری دانشجویان ایران، گفته بود: «اتفاقی که در سال گذشته افتاد، این بود که از هند و پاکستان گندم آلوده وارد کشور شد. »

وزارت بازرگانی پاکستان روز جمعه، ۲۷ اردیبهشت، اعلام کرده بود که اسلام آباد با توجه به تحریم های غرب علیه تهران تصویب کرده است که در ازای واردات برق از ایران، میزان ۱۰۰ هزار تن گندم به این کشور صادر کند.

این در حالی است که علی اکبر یاسمی، معاون قرنطینه و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات ایران، گفته بود که «تاکنون شرایط قرنطینه ای برای واردات گندم از هند و پاکستان اعلام نشده و گندم این کشورها مورد تأیید این سازمان نیست» .

طی ۹ ماهه نخست سال ۹۱،۴۴۹ نفر بر اثر استفاده از برنج آلوده جان خود را از دست دادند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات