شاید دلار به طور مستقیم بر نزول قیمت مسکن تاثیر نداشته باشد اما تاثیر روانی آن بر بازار مسکن باعث رکود بیشتر در این بخش خواهد شد.

با نزولی شدن روند دلار، انتظار می رود قیمت ها در بازار مسکن پیش از گذشته کاهش یابد.
شاید دلار به طور مستقیم بر نزول قیمت مسکن تاثیر نداشته باشد اما تاثیر روانی آن بر بازار مسکن باعث رکود بیشتر در این بخش خواهد شد. چند ماهیست که بازار مسکن وارد رکود شده است. از سوی دیگر کاهش نرخ دلار و افزایش امیدها نسبت به لغو تحریم ها و ثبات سیاسی باعث شده است تا خریداران برای خرید ملک و زمین دست نگه دارند. حال به اینها تغییر فصل، پایان تعطیلات تابستانی و کاهش تقاضا برای جابجایی ها را باید اضافه کرد. همه ین موارد دست به دست هم داده است تا قیمت مسکن کاهش یابد.

در حال حاضر با آغاز موج دوم کاهش نرخ ارز، انتظارها برای کاهش قیمت مسکن بیشتر شده است. در این شرایط فروشندگان مسکن اقدام به عرضه ملک های خود می کنند و در نتیجه با افزایش عرضه مسکن قیمت ها رو به سقوط می گذارد. بعد از پایان تعطیلات نوروزی بخش مسکن شاهد افزایش قیمت بود اما با انتخابات ریاست جمهوری قیمت های این بخش کاهش ۲۰درصدی را تجربه کرد.

اکنون نیز با کاهش قیمت دلار به نظر می رسد کاهش قیمت ها در بخش مسکن ادامه داشته باشد. کاهش مراجعه خریداران، بازار را با رکود مواجه ساخته و به ندرت معامله ای شکل می گیرد. روند نزولی قیمت در بازار ارز و سکه به سرعت حادث شد اما در بازار مسکن ابتدا قدری سرگردانی وجود داشت و قیمت ها از خود مقاومت نشان می دادند. اکنون نوبت آن است تا مقاومت بازار مسکن شکسته شود و روند نزولی قیمت های آغاز گردد.

بر اساس اطلاعات موجود در سامانه مسکن، معاملات خرید و فروش در کشور از روزانه ۱۴ هزار در سال ۹۱ به روزانه ۹ هزار معامله در سال جاری کاهش یافته است. پس از شوک قیمتی که تغییرات نرخ ارز در بازار مسکن ایجاد کرد؛ قیمت ها به سه برابر افزایش یافت و در این افزایش قیمت ها به گفته رییس اتحادیه املاک تا ۲۰ درصد حباب وجود داشت. به نظر می رسد تا سال آینده هیچ جهش جدی در قیمت مسکن ایجاد نشود ضمن آنکه کاهش قیمت ها هم بعید به نظر می رسد.

بازار مسکن به عنوان یکی از بازارهای بزرگ سرمایه گذاری در کشور بعد از توقف افزایش نرخ ارز، کم کم در هر دو بخش عرضه و تقاضا دچار افت شد تا جایی که مرکز آمار ایران افت ۳۰ درصدی پروانه های ساخت مسکن را گزارش داد و اتحادیه املاک رکود ۳۷ درصدی در این بازار را اعلام کرد. البته افت ساخت از همان زمان شروع افزایش نرخ ارز با افزایش هزینه های تولید، شکل گرفت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات