با تهیه طرحی توسط مجلس

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در این کمیسیون در حال ارائه پیشنهادی به صورت ماده واحده هستیم که دولت در شش ماهه دوم امسال و برای سال ۹۳ در صورت تداوم هدفمندی که قطعا ادامه می دهد، حداقل باید سه دهک از پردرآمدترین افراد جامعه را حذف کند.

به گزارش افکارنیوز ، علی محمد احمدی نماینده دهلران در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران از تصمیم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برای الزام دولت به حذف ۳ دهک از لیست یارانه بگبران خبر داد و گفت: در هیچ کجای دنیا این تجربه وجود ندارد که به همه مردم به شکل فراگیر و یکسان یارانه بدهند .

وی افزود: تمام اهداف یارانه ای این است که برابری های توزیع درآمد تعدیل شود و مکانیزمی که ما دنبال می کنیم نه از کارآیی برخوردار است و نه از عدالت .

احمدی تصریح کرد: در بعد کارآیی معمولا یارانه هایی مفید هستند که می توانند الگوی مصرف را جهت داده و تخصیص را بهبود بخشند که این ویژگی هادر یارانه ما وجود ندارد .

وی افزود: در بعد توزیع که همان عدالت است وقتی به شکل فراگیر و یکسان یارانه می دهیم در این نحوه تخصیص نیز موقعیت هیچ کس در زمان یارانه نسبت به قبل تغییر نمی کند یعنی همان روند قبلی در شرایط یارانه ای نیز وجود دارد .

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: نکته مهم این است که علاوه بر مصارف یارانه بحث منابع یارانه مطرح است .

وی گفت: عمدتا اگر منابع یارانه ها به شکلی تامین شود که ایجاد توهم پولی کرده و نوعی مالیات تورم را به جامعه تحمیل کند، هیچ کمکی به اقتصاد جامعه نمی کند .

احمدی با بیان این که متاسفانه روند یارانه ای ما از این روش برخوردار است، گفت: ما منابع هدفمندی را به شکل غیرکارآمد تامین می کنیم یعنی دولت یا مجبور می شود از سیستم بانکی استقراض کرده و اقدام به انتشار اسکناس کند یا از صندوق توسعه ملی برداشت کند و یا به اجبار از بودجه شرکت ها و موسسات دولتی برداشت کند که همه این موارد مستقیم وغیرمستقیم پایه پولی را تحت تاثیر قرار می دهد و ضریب فزاینده پولی را تقویت کرده و در عرض سه چهار ماه تورم پدید می آید .

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبه در ادامه تصریح کرد: این که آیا ما با حذف دهک های پردرآمد یارانه بگیر موافق هستیم یا خیر؟ بله، قطعا موافقیم اما یک ملاحظه وجود دارد که آیا دولت مکانیزم لازم برای شناسایی این دهک ها را دارد؟

وی با بیان این که این بخش مهم است، گفت: علی القاعده اگر دولت بخواهد وارد این بحث شده و بخواهد هدفمندواقعی را انجام بدهد باید حداقل ۳ الی ۴ دهک را حذف کند .


تهیه طرحی برای حذف ۳ دهک از دریافت یارانه نقدی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: ما در این کمیسیون در حال ارائه پیشنهادی به صورت ماده واحده هستیم که دولت در شش ماهه دوم امسال و برای سال ۹۳ در صورت تداوم هدفمندی که قطعا ادامه می دهد حداقل باید ۳ دهک از پردرآمدترین افراد جامعه را حذف کند .

وی افزود: براین اساس دهک های ۸،۹ و ۱۰ یارانه بگیر و یا به عبارتی ۳۰ درصد یارانه بگیران جامعه حذف خواهند شد .

احمدی ادامه داد: این تصمیم می تواند با اصلاح قانون هدفمندسازی یارانه ها و با الحاق به آن انجام شود و با تصویب آن دولت مکلف به اجرای آن خواهد شد و دیگر اختیاری نیست .

نماینده دهلران در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر ما با مشکل جدی مواجه هستیم چرا که دولت توان این که منابع دولتی هدفمندسازی یارانه ها را تامین کند، ندارد .

وی گفت: قرار بود در نیمه دوم سال جاری قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کند که به دلیل آثار تورمی دولت تحمل کرده و وارد این بحث نشده است .

احمدی افزود : البته دولت یک پیشنهاد نیز دارد که در لایحه اصلاح قانون بودجه به آن اشاره می کند که ۶ درصد مازاد درآمدهای صندوق توسعه ملی را برداشت کرده و تزریق کند که این اقدام سوراخ کردن صندوق توسعه ملی است .

احمدی ادامه داد: نمایندگان در زمان بررسی لایحه بودجه ۹۲ با برداشت از صندوق توسعه ملی مخالف بودند و علت مخالفت آن ها این است که نمی خواهند سرنوشت صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی مبتلا شود .

وی در ادامه گفت: لذا تنها راه این است که به سمت انتشار اسکناس برویم که این روش نیز با وضعیت رشد نقدینگی کشور به صرفه نیست بنابراین باید نحوه پرداخت یارانه ها اصلاح شود .

احمدی در پایان تصریح کرد: در خصوص فوریت این طرح بحثی نشده ولی قطعا نیازمند توجه جدی نمایندگان است .


با پرداخت یارانه نقدی به صورت مساوی برای تمام اقشار موافق نیستم

این در حالی است که حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان نیز در این رابطه به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: با این که شیوه پرداخت یارانه ها تجدید نظر شود، موافقم .

وی افزود: این که برای تمام اقشار، آن هم به صورت مساوی و نقدی یارانه پرداخت شود، موافق نیستم .

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: در قانون هدفمندسازی یارانه ها نیز به پرداخت نقدی، غیرنقدی کمک به مسکن، بیمه، اشتغال و سلامت اشاره شده بنابراین صرفا پرداخت یارانه نقدی تاکید نشده است .

فولادگر افزود: معتقدم برای ورود به اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها باید این رویه تجدیدنظر شود و صرفا حذف یک دهک نباید مورد نظر باشد چرا که به صورت جدی در خصوص نحوه پرداخت ها تصمیم گیری شود .


دلیلی ندارد به دهک های بالای درآمدی یارانه نقدی پرداخت شود

همچنین جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران به موضوع حذف پرداخت یارانه نقدی به دهک های بالا اشاره کرد و گفت: معتقدیم دولت اختیار حذف برخی دهک های بالا را دارد.

وی تصریح کرد: در قانون هدفمندی یارانه ها نیز چنین موضوعی پیش بینی شده و البته دولت راه دیگری به جز این ندارد.

نماینده شیراز تصریح کرد: معتقدیم دلیلی ندارد به دهک های بالای درآمدی یارانه نقدی پرداخت شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تاکید کرد: حذف یا عدم حذف پرداخت یارانه نقدی به دهک های بالای درآمدی در اختیار دولت است.

اضافه می شود؛ در راستای اجرای قانون ۱۶ ماده ای هدفمندکردن یارانه ها، اقشار مختلف جامعه به لحاظ اقتصادی به ۱۰ دهک تقسیم شد که به ترتیب از اقشار کم درآمد شروع و به اقشار پردرآمد منتهی می شود.

البته همزمان با آغاز اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها برخی دهک های پردرآمد به صورت اختیاری اقدام به حذف دریافت یارانه نقدی کردند و دولت دهم نیز موضوع حذف ۸ میلیون خانوار پردرآمد را جزء برنامه های خود قرار داده بود که عمر آن به اجرای این تصمیم نرسید.

هنمچنین نمایندگان در نظر داردند موضوع هدفمندی سازی یارانه ها را نیز در خلال بررسی لایحه  اصلاح قانون بودجه ۹۲ بررسی کنند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات