بررسی جدیدترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است که نرخ کاهشی واردات کالا به کشور در نیمه امسال نیز ادامه یافته است.

به گزارش افکارنیوز ، در پنج ماهه امسال حجم واردات کالا به کشور ۲۶.۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته بود که این نرخ در شش ماهه امسال با اندکی افت به ۲۵.۴ درصد رسید.

افت واردات کالا به کشور در حالی ادامه یافته که اوایل امسال معاون کل سازمان توسعه تجارت نسبت به افت واردات کالا به کشور هشدار داده بود.

کیومرث کرمانشاهی اعلام کرده بود که امسال باید میزان واردات کالا به کشور حداقل به ۵۳ میلیارد دلار برسد و اگر در ماه های آینده باز هم نرخ کاهشی واردات کالا به کشور ادامه یابد، تولید و صادرات غیرنفتی کشور نیز با خطر مواجه خواهد شد. خطری که هم اکنون نیز صادرات غیرنفتی را تهدید می کند؛ به طوری که در شش ماهه امسال صادرات غیرنفتی ۱۳.۵ درصد کاهش یافت.

بخشی از کاهش واردات کالا به کشور شامل مواداولیه موردنیاز تولید و صنعت می شود که به دلایل مختلف از جمله اختصاص نیافتن ارز و یا مشکلات ناشی از تحریم ها واردات این مواد با افت مواجه شده است.

در همین حال کارشناسان نسبت به کاهش سهم ایران از تجارت جهانی به دلیل افت واردات و صادرات غیرنفتی کشورمان هشدار داده اند.

اگرچه واردات بی رویه برخی از کالاها که قابلیت تولید آنها در کشور وجود دارد همواره مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته، اما از سوی دیگر کاهش سهم ایران از تجارت جهانی نیز اتفاق ناخوشایندی برای تجارت خارجی کشور محسوب می شود.

پیش بینی می شود از یک سو با توجه به سیاست های دولت یازدهم در زمینه بهبود روابط بین المللی ایران و رفع تدریجی تحریم ها و کاهش یا ثبات نرخ ارز و از سوی دیگر احتمال حذف ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت ۱۰ تا قبل از پایان امسال و اجرای دیگر سیاست های اقتصادی برای تسهیل تجارت به زودی باید شاهد رشد دوباره واردات کالا به کشور باشیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات