سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی اصلی تجارت خارجی کشور در حالی طی چند هفته گذشته منتظر رئیس جدید خود مانده که پیش بینی می شود ظرف روزهای آینده وزیر صنعت، معدن و تجارت رئیس جدید این سازمان را منصوب کند.

به گزارش افکارنیوز ، سازمان توسعه تجارت دستکم امسال حال و روز چندان خوشی نداشته و آمار تجارت خارجی به میزان قابل توجهی دچار افت شده است. براساس آخرین آمار گمرک ایران در شش ماه نخست امسال واردات کالا به کشور بالغ بر ۲۵ درصد و صادرات غیرنفتی نیز ۱۳ درصد کاهش یافت که این میزان افت در تجارت خارجی کشور طی سالهای گذشته بی سابقه بوده است.

در همین حال طی چند هفته گذشته اتفاقاتی نیز در مدیریت سازمان توسعه تجارت رخ داده که نمونه بارز آن صدور حکم بازنشتگی کرمانشاهی، معاون کل این سازمان از سوی رئیس این سازمان بوده است. صدور چنین حکمی آن هم در شرایطی که معاون کل این سازمان یکی از گزینه های ریاست سازمان بوده سوال برانگیز شده است.

معاونت کل سازمان توسعه تجارت پیش از حضور کرمانشاهی در آن به مدت حدود یک سال بدون مدیر باقی مانده بود که در نهایت مهدی غضنفری، وزیر صنعت و تجارت دولت دهم دستور انتصاب کرمانشاهی به این سمت را به صافدل داد.

در همین حال اخبار دریافتی حاکی از آن است که نعمت زاده، وزیر صنعت و تجارت نیز با حکم بازنشستگی کرمانشاهی که از سوی صافدل صادر شده مخالفت و این حکم را لغو کرده است.

یک منبع آگاه با اشاره به اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم در آخرین روزهای کاری خود حکم برکناری صافدل از ریاست سازمان توسعه تجارت را امضا کرده بود، افزود: با این وجود فردی که به جای صافدل منصوب شده از پذیرش این سمت با این استدلال که دوران وزارت غضنفری به پایان رسیده و درست نیست در چنین شرایط انتصابی رخ دهد مخالفت کرده است.

مجموعه این اتفاقات در شرایطی رخ داده که سازمان توسعه تجارت یکی از کلیدی ترین سازمان های زیر مجموعه وزارت صنعت و تجارت بوده و متولی اصلی تجارت خارجی کشور است.

در همین حال برخی شنیده ها حاکی از آن است که نعمت زاده به زودی رئیس جدید سازمان توسعه تجارت را انتخاب می کند. مجتبی خسروتاج (رئیس سازمان توسعه تجارت در دولت اصلاحات) در کنار کیومرث کرمانشاهی (معاون کل فعلی سازمان توسعه تجارت) از گزینه های جدی برای ریاست سازمان توسعه تجارت در دولت یازدهم هستند. در این بین حتی از ولی الله افخمی نیز نام برده می شود که در گذشته معاون نعمت زاده در وزارت صنایع بوده و چندی پیش نیز به عنوان رئیس هیئت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران منصوب شد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات