افکارنیوز گزارش می دهد:

تاکنون دولت برنامه خاصی را برای بازار مسکن اعلام نکرده است اما از سویی دیگر چشم فعالان و متقاضیان به شدت بر روی بازار مسکن تمرکز کرده است. شاید علت این آرامش بازار نیز همین باشد که فصل پاییز نیز عامل تشدید کننده این رکود یا به اصطلاح آرامش شده است.

گروه اقتصادی: آرامش و ثبات سیاسی ماه های اخیر ظاهرا به بازار مسکن نیز نفوذ کرده است و باعث آرامش این بازار شده است. این در حالیست که در دوران دولت قبلی بازار مسکن، همگام با بازار سایر کالاها و خدمات تلاطم زیادی را تجربه کرد.


به گزارش افکارنیوز ، تاکنون دولت برنامه خاصی را برای بازار مسکن اعلام نکرده است اما از سویی دیگر چشم فعالان و متقاضیان به شدت بر روی بازار مسکن تمرکز کرده است. شاید علت این آرامش بازار نیز همین باشد که فصل پاییز نیز عامل تشدید کننده این رکود یا به اصطلاح آرامش شده است.

رکود معاملات بازار مسکن که از ابتدای تابستان آغاز شده و اکنون به اوج رسید، باعث شده متوسط قیمت مسکن در تهران در بازه زمانی ۱۳ شهریور امسال تا ۱۳ مهرماه حدود ۱۰ درصد کاهش یابد. این ۱۰درصد کاهش جدای از کاهش ۲۰درصدی قیمت ها بعد از اردیبهشت ماه است. پس از جهش قیمت زمستان ۹۱، بازار مسکن سال جدید را با رخوت شروع کرد، به طوری که در بهار سال جاری آمار خرید و فروش ملک با کاهش حدود ۳۵درصدی از روزانه ۱۵ هزار به ۱۰ هزار فقره کاهش یافت. رکود بازار مسکن پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری وارد فاز جدید شد و تا نیمه تابستان امسال آمار خرید و فروش ثبت شده در سامانه «کد رهگیری» به روزانه حدود ۶ هزار فقره کاهش یافت.

طبق نظر کارشناسان مسکن رخداد اتفاقی خاص در بازار این روزها بعید به نظر می رسد. نوذرپور در مصاحبه با فراررو، آینده مسکن را اینگونه پیش بینی کرده است: «بنده بعید می دانم فعلا اتفاق خاصی روی دهد. چون ما بر اساس برنامه و سیاست ها می توانیم آینده را پیش بینی کنیم. لذا صحبت های آقای صومعلو مبنی بر افزایش معاملات در نیمه دوم نوعی پیشگویی است. »

او در عین تاکید بر عدم کاهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال معتقد است: «اگر دولت برنامه خود را برای تولید مسکن سریع تر اعلام نکند و رونقی شکل نگیرد قطعا بعد از مدتی مجددا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. »

همچنین یک عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با تسنیم نیز از روند ثابت قیمت ها می گوید: «با توجه به تعاملات سیاسی و بین المللی و همچنین ثبات قیمت ارز و طلا بازار مسکن از فضای رکود مطلق خارج شده و به سمت رونق بدون افزایش قیمت حرکت می کند. «

چندماهی است که کارشناسان و فعالان بازار به خریداران و متقاضیان خرید مسکن توصیه می کنند که قیمت مسکن در حال حاضر در کف خود قرار دارد و بهترین زمان برای خرید مسکن فرارسیده است. آنها درحالیکه بر کاهش قیمت ها در چند ماه اخیر تاکید دارند که معتقدند تا وقتی برنامه دولت در حوزه مسکن به صورت روشن اعلام نشود، نمی توان روندی برای بازار مسکن در نظر گرفت. این در حالیست که گفته می شود این بلاتکلیفی ها نتیجه ای جز افزایش قیمت ها در آینده نزدیک نخواهد داشت.

فردین یزدانی یکی دیگر از کارشناسانی است که در گفت وگو با ایسنا بر وابستگی قیمت مسکن به برنامه های اقتصادی دولت اشاره می کند و می گوید: «بازار مسکن در سال آینده به بودجه، سیاست های دولت و برنامه های اقتصادی بستگی دارد. »


مسئولان چه نظری دارند؟
در آن سوی داستان مسئولان حوزه مسکن هستند. آنها گرچه به روشنی کارشناسان اظهارنظر نمی کنند اما با این حال سعی می کنند نشان دهند تا به حوزه مربوطه خود توجه ویژه ای دارند.

در همین زمینه، معاون وزیر راه و شهرسازی، ابولفضل صومعلو، از کاهش حدود ۱۰ درصدی قیمت ها در بازار مسکن و ثبات بازار در نیمه دوم سال خبر داده است.

به گفته وی، بازار مسکن هم پس از تحولات سال گذشته از یک ثبات نسبی برخوردار شد؛ هر چند در این میان برخی از افراد غیر اقتصادی بالا بودن قیمت و اجاره مسکن را بزرگنمایی می کنند اما صاحبنظران اقتصادی اعلام کرده اند که قیمت مسکن در حد تورم یک روند طبیعی و حتی اجتناب ناپذیر را داشته است.

صومعلو البته این را نیز گفته است که در شرایط کاهش ارزش پول ملی کشور نمی توان انتظار ثبات قیمت ها را در بازار مسکن داشته باشیم.

به پیش بینی او، آرامش نسبی این بازار با حاکمیت نسبی آرامش در فضای اقتصادی و سیاسی کشور، جذب نقدینگی توسط بازارهای تولید محور همچون بورس و مسکن افزایش یابد و خرید و فروش رونق بیشتری پیدا کند.

به گفته معاون وزیر، در حال حاضر میانگین قیمت ها در تهران ۳۸۰هزار تومان معادل ۱۰ درصد کاهش داشته است.

مصطفی قلی خسروی، عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک اوایل شهریور در وصف وضعیت بازار مسکن به تسنیم گفته بود: از ۲۵ خرداد تا ۲۵ مرداد ۷ درصد حباب قیمت مسکن از بین رفت و خوشبختانه با توجه به ثباتی که بر بازارهای اقتصادی حاکم شده، ۲ درصد دیگر از حباب قیمتی مسکن ترکید. در حال حاضر بازار مسکن ۱۱ درصد حباب قیمتی دارد که پیش بینی می کنیم این حباب نیز تا یک ماه آینده از بین برود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات