روز پنج شنبه بهای ارز در بازار داخلی نوسان و تغییر زیادی نداشت، اما بهای سکه و طلا ی داخلی با توجه به افت نرخ جهانی طلا در مسیر کاهشی قرار گرفت.

به گزارش افکارنیوز ، با این حال تحرک خاصی در بازار ارز و سکه وجود نداشت و تقریبا فضای آرامی در بازار برقرار بود. روز پنج شنبه دلار تقریبا در سطح ۳۰۴۰ تومان با نوسان محدود مورد معامله قرار گرفت. میزان این معاملات هم در بخش اسکناس و هم در بخش حواله به مراتب اندک بود. با این حال برخی قیمت ها در سطح بازار حتی از سطح ۳۰۴۰ تومان کمتر هم اعلام شد. در این روز نسبت به اول هفته تقریبا بین ۱۵ تا ۲۰ تومان از نرخ دلار کاسته شد و می توان گفت که روند کاهشی و تعدیل قیمت ارز نیز همچنان ادامه یافته است.

در این روزها فاصله قیمت خرید و فروش ارز به مراتب نزدیک تر شده و این روند نشان می دهد که بازار نیز تمایل به حفظ نرخ دلار در سطح کمی بالای ۳هزار تومان دارد. این شرایط در حالی است که هنوز طرفداران دلار ارزان تر و گران تر از این سطح نیز به بیان دیدگاه های خود ادامه می دهند. در تازه ترین اظهارنظر، محمدهاشم پسران، اقتصاددان ایرانی که برای جایزه نوبل اقتصاد امسال پیش بینی شده است نیز گفته است: در میان مدت و طولانی مدت، عامل اساسی که ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی را تعیین می کند، تفاوت میان تورم در ایران و تورم در کشورهای شرکای تجاری آن طی ۵ تا ۷ سال است.

با نگاهی به این چشم انداز، مهم است که بانک مرکزی بر کنترل نرخ تورم به عنوان هدف طولانی مدت تمرکز و تلاش می کند تا نوسانات روزانه و هفته ای نرخ ریال در برابر دلار را کاهش دهد، اما ما باید به این فکر کنیم که کنترل کامل نرخ دلار نه تنها مطلوب نیست، بلکه در طولانی مدت نیز ممکن نیست. در عین حال همچنان برخی به ویژه در بخش های نظارتی کشور از جمله مجلس به دنبال راهکارهای افت بیشتر نرخ دلار در بازار هستند.

در هفته گذشته نیز همچنان شاهد برگزاری مناظره ای در صدا و سیما بودیم که البته توقعات غیرکارشناسی را در قالب نظرسنجی بر صفحه تلویزیون منعکس کرد. روز پنج شنبه، اما بهای سکه با ۱۰ هزار تومان کاهش تا ۹۶۰ هزار تومان بر تابلوها افت کرد. نیم سکه به ۵۰۰ هزار تومان رسید و ۵ هزار تومان افت کرد. ربع سکه، اما در سطح ۳۱۰ هزار تومان همچنان مقاومت کرد. در بازار طلا نیز بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار با قدری کاهش تا ۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعدیل شد.

اوج انتظارات دیپلماتیک در بازار

این هفته تقریبا انتظار عمومی برای حل و فصل مهم ترین چالش دیپلماتیک کشور به اوج خود می رسد و با توجه به اصرار دولت یازدهم برای حل چالش هسته ای در کوتاه ترین زمان، از سه شنبه دیدارها در سطح معاونان و شاید شخص وزیر امور خارجه به طور رسمی از سر گرفته می شود.

بازار ارز و شرایط اقتصادی داخلی نیز همچنان منتظر بروز نشانه های مثبت از این مسیر است تا با برداشته شدن جو روانی از سر بازار، واقعیت های اقتصادی کشور بتواند تاثیرگذاری ویژه خود را دوباره بازیابد. در این راستا تازه ترین خبرها از طرف غربی به نقل از خبرگزاری «فرانسه» ، حاکی است که دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی با حضور در کمیته خلع سلاح سازمان ملل اعلام کرد که دولت واشنگتن آماده مذاکره و گوش کردن دقیق به سخنان ایران است.

رز گوته مولر خطاب به اعضای این نشست که دیپلمات های ایرانی نیز در آن حضور داشتند، اعلام کرد: ما باید از فرصت های بالقوه تاریخی آگاه و در عین حال درباره آنها محتاط باشیم؛ ما باید به اعمال فشار خود برای برگرداندن ایران به مسیر تعهدات بین المللی هسته ای اش ادامه دهیم. گوته مولر افزود: آمریکا آماده مذاکره است؛ ما آماده ایم که به دقت گوش دهیم؛ ما آماده تلاش سخت هستیم و امیدواریم که هر کشوری که در این اتاق (منظور در نشست کمیته خلع سلاح سازمان ملل است) حضور دارد، آمادگی این را داشته باشد که همین کار را انجام دهد.

بازارهای جهانی


مذاکرات ۹۰ دقیقه ای رییس جمهور آمریکا با رییس جمهوری خواه کنگره این کشور که بعداز ظهر پنج شنبه انجام گرفت، موجب شد تا دیروز بهای طلا با تقریبا ۴۵ دلار کاهش نسبت به روزچهارشنبه تا ۱۲۶۵ دلار تنزل یابد. در این نشست پیشنهادی برای به تعویق افتادن مهلت مورد نیاز از ۱۷ اکتبر به ۲۲ نوامبر ارائه شده است.

گفته می شود حتی اگر بر سر اختلافات اصلی همچنان توافقی صورت نگیرد، اما برای بالابردن سقف بدهی ها و استقراض های ملی چشم انداز توافق وجود دارد. این عامل به عنوان محوری ترین عامل تاثیرگذار بر هیجانی کردن بهای طلا در جهان، کم کم بر طرف می شود و فشار از روی قیمت طلا تا حدود زیادی کاسته می شود. برخی با شرایط جدید دوباره از کاهش قیمت طلا درآینده سخن می گویند. اگرچه پیش بینی ها و نظرسنجی های هفتگی همچنان رشد قیمت ها را برای آن در نظر داشت. نشست اخیر کمیته بازارباز فدرال رزرو نیز به دلیل نبود آمار اشتغال ماه اکتبر ونگرانی از بحران بودجه، نتیجه و تصمیم گیری خاصی در بر نداشت و در عین حال همچنان بر امکان کاسته شدن از حجم خرید اوراق قرضه توسط بانک های آمریکایی نیز تاکید شد.

در این نشست اما تذکر داده شد که برنامه خرید اوراق قرضه می تواند تا سال ۲۰۱۵ ادامه یابد. این شرایط برای تعیین جهت قیمت طلا البته مسیر را روشن تر می کند. بر طرف شدن برخی نگرانی های منطقه ای نیز در خاورمیانه البته می تواند با افت ارزش بهای نفت به کاهش بیشتر قیمت طلا منجر شود. اتفاقی که در هفته های آینده شاید ابعاد تازه ای از آن بروز کند.

در همین حال با تعدیل نرخ رشد اقتصادی برای کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور توسط صندوق بین المللی پول باید نیم نگاهی به کاهش تقاضای جهانی طلا داشت. همچنین وزرای دارایی گروه ۲۰ در شرایطی مذاکرات خود را دیروز به پایان بردند که امیدوارند دولت و کنگره آمریکا برای جلوگیری از ورشکستگی این کشور به توافق نهایی دست یابند. وزرای دارایی گروه ۲۰ هشدار داده اند که عدم افزایش سقف بدهی های ۷/۱۶ هزار میلیارد دلاری دولت آمریکا توسط کنگره تبعات منفی و زیانباری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش وزارت دارایی آمریکا هشدار داده است که در صورت عدم افزایش سقف بدهی ها تا ۱۷ اکتبر دولت واشنگتن ورشکسته خواهد شد. نگرانی ها نسبت به بحران بودجه و سقف بدهی های آمریکا روز گذشته پس از نشست اوباما با نمایندگان کنگره تاحدی کاهش یافته است. صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود پیش بینی نسبت به رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ را کاهش داده است. بر اساس این گزارش رشد اقتصادی آمریکا امسال به کمتر از ۶/۱ درصد خواهد رسید.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات