اوژن اف فاما، لارس پیتر هانسن و رابرت جی شیلرسه دانشمند آمریکایی نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۳ را از آن خود کردند.

به گزارش افکارنیوز ، جایزه سوریجز ریکس بانک، به یاد آلفرد نوبل امسال به این سه اقتصاد دان تعلق گرفت.

اقتصاددانان آمریکایی این جایزه را برای تحلیل تجربی قیمت دارائی ها دریافت کردند.
جایزه علوم اقتصادی بانک مرکزی سوئد به یاد آلفرد نوبل که به جایزه نوبل اقتصاد معروف است هر سال به پژوهشگران برجسته در علم اقتصاد اعطا می شود. برندگان این جایزه توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد انتخاب می شوند و هزینه? آن توسط بانک مرکزی سوئد تامین می شود.

این جایزه در سال ۱۹۶۸ و در سیصدمین سالگرد تأسیس بانک مرکزی سوئد بنیان نهاده شد و برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ به دو اقتصاددان آلمانی و نروژی داده شد. این جایزه بخشی از جوایز پنجگانه نوبل که توسط آلفرد نوبل پایه گذاری شد، نیست.

گفتنی است در نخستین روز از هفته نوبل، صد و چهارمین جایزه نوبل پزشکی به طور مشترک به سه دانشمند جیمز روتمان و رندی شکمان آمریکایی و توماس زدهوف آلمانی به دلیل کشفیات آنها در مورد دستگاه تنظیم کننده ترافیک وزیکول که سیستم اصلی حمل ونقل در سلول های انسان است، اهدا شد.

همچنین در دومین روز هفته نوبل، جایزه نوبل فیزیک به طور مشترک به فرانسوا انگلرت و پیتر هیگز اهدا شد.

این جایزه برای پژوهش ۵۰ ساله این دو دانشمند به دلیل کشف نظریه مکانیسمی ذره گریزان بوزون هیگز به آن ها تعلق گرفت. این نظریه به درک بهتر منشا توده ذرات زیر اتمی و کشف ذرات بنیادی پیش بینی شده، کمک کرده است.

جایزه نوبل شیمی نیز امسال به سه دانشمند به نام های مارتین کارپلاس، مایکل لویت و آریه وارشل برای توسعه مدل های مولتی اسکیل برای سیستم های شیمیایی پیچیده تعلق گرفت.

جایزه نوبل ادبیات نیز به آلیس مونرو نویسنده کانادایی برای شاهکارهای ادبی در زمینه داستان کوتاه معاصر اهدا شد.

سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی نیز برای تلاش های گسترده برای از بین بردن سلاح های شیمیایی جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۳ را از آن خود کرد.

امسال دکتر محمد هاشم پسران استاد ایرانی نیز در حوزه اقتصاد نیز یکی از نامزدهای برتر نوبل اقتصادی معرفی شده بود. برخی از سایت های علمی بین المللی از دکتر پسران به عنوان چهارمین اقتصاددان جهان نام می برند.

موسسه تحقیقاتی رویترز پروفسور پسران اقتصاددان ایرانی مقیم آمریکا را به دلیل تحقیقات خود در زمینه معیارهای اقتصاد سنجی در سری زمانی به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی دریافت نوبل اقتصاد ۲۰۱۳ معرفی کرده بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات