گروهی از سازندگان صنعتی ساختمان که در یکی از رایج ترین فناوری نوین صنعتی سازی مسکن - موسوم به سیستم LSF- در قالب احداث چندین کارخانه تولید قطعات پیش ساخته ساختمان، سرمایه گذاری انجام داده اند، در نامه ای خطاب به وزیر راه وشهرسازی، خواسته ها و انتظارات عمومی و تخصصی این حوزه را از دولت تشریح کرده اند.

به گزارش افکارنیوز ، این نامه که توسط انجمن صنفی LSF تهیه و نسخه ای از آن برای «دنیای اقتصاد» ارسال شده است، از وزیر می خواهد مبحث تعیین تکلیف کارشناسی قیمت مسکن مهر را که هم اکنون به خاطر تورم دو سال اخیر در قیمت مصالح، مشکل زا شده است؛ حل کند و از پتانسیل صنعتی سازی مسکن در حوزه های مختلف از جمله بافت فرسوده، استفاده شود.

متن نامه به شرح زیر است:

انجمن صنفی LSF ایران همگام و همراه با سایر تشکل های صنعت ساختمان ورود جناب آقای دکتر عباسی آخوندی را به این وزارتخانه کلیدی تبریک می گوید.
از آنجایی که منابع پولی و مالی در اختیار وزارت راه و شهرسازی چنانچه از برنامه های اعلام شده جناب آقای دکتر آخوندی نیز پیدا است، از محدودیت خاصی برخوردار است.
لذا وظیفه خود دانستیم در چند محور عمومی و اختصاصی به چالش ها، نیازها و انتظارات خود از وزارت راه و شهرسازی در ۴ سال آینده بپردازیم:

الف) انتظارات در بخش عمومی صنعت ساختمان

* اهتمام به تعیین تکلیف کارشناسی قیمت مسکن مهر متناسب با جغرافیا و مشخصات فنی اجرا شده در کشور

* اهتمام به نوسازی و بهره گیری از ظرفیت خدمات زیربنایی موجود در بافت فرسوده کلانشهرها از جمله تهران

* اهتمام به رایج کردن مجدد کیفیت در ساخت به جای کمیت در ساخت با سیاست های تشویقی

* اهتمام به ایجاد فرهنگ سرمایه ملی بودن ساخت و سازها و نیاز به ماندگاری و دوام و طول عمر حداقل ۱۰۰ ساله بناهای مسکونی

* اهتمام به بهره مندی از طرح بیمه پیش فروش ساختمان به عنوان سهل ترین و در دسترس ترین راه حل ورود سرمایه های در مقیاس کوچک و بزرگ مردمی به این صنعت بزرگ، مولد و اشتغال آفرین

* اهتمام به ایجاد رویکرد توسعه آفرینی جامع (Developer) با شناسایی و در اختیار بخش خصوصی قراردادن زمینه ای مناسب در اطراف شهر های بزرگ با رویکرد ساخت وساز سبز و تامین خدمات زیربنایی با روش های نوین

ب) انتظارات ویژه انجمن صنفی LSF

در حال حاضر رایج ترین سیستم صنعتی ساخت و ساز در دنیا سیستم LSF است. زیرا در این سیستم کمترین آسیب به محیط زیست وارد می گردد، کمترین میزان مواد اولیه از منابع طبیعی استفاده می شود، کمترین دورریز به وجود می آید و بهترین عملکرد را در مناطق زلزله خیز از خود نشان می دهد.

شاید اشاره به تشکیل انجمن صنفی و انجمن علمی LSF، تهیه آیین نامه طراحی بومی در کشور، تهیه و تدوین بیش از ۱۰ دستورالعمل طراحی، نظارت و نحوه اجرا و بیش از یکصد پروژه دانشگاهی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا گویای بستر بسیار فعال و فراگیر این صنعت در کشور است.

جناب آقای دکتر آخوندی از آنجایی که موقعیت ژئوپلتیک کشورمان در مجاورت با کشورهایی است که نیاز به ساخت و ساز در سطح را دارند تا ارتفاع (از جمله کشور عراق، افغانستان، لبنان، سوریه و حتی در دوردست ها از جمله الجزایر و ونزوئلا) شایسته است ما نیز در سایه حمایت های کلان وزارت راه وشهرسازی و دولت تدبیر و امید بتوانیم همانند کشور ترکیه که در حال حاضر از خلأ حضور مهندسان برجسته ایران در منطقه بهره لازم را با سیستم منسوخ شده می برند، رقابت کنیم.

در حال حاضر، تجربه ای بالغ بر دو میلیون مترمربع ساخت و ساز با این فناوری در کاربری های گوناگون از جمله مسکونی، آموزشی، اداری و بهداشتی در کشور به دست آمده و پتانسیل بالقوه ای برای صادرات این فناوری برای ارزآوری و ایجاد اشتغال در کشور موجود است.

رئوس درخواست های انجمن به شرح زیر است:

* استفاده از سیستم LSF در بافت فرسوده (در این روش در حین ساخت به ماشین آلات سنگین نیاز نیست. )

* استفاده از سیستم LSF جهت بازسازی بافت های روستایی

* استفاده از سیستم LSF به عنوان ساختمان های پشتیبان در قالب اتاق های آماده در مراکز استان ها برای استفاده در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه و پیشگیری از ایجاد هزینه های چند باره

* فراهم کردن شرایط لازم برای حضور شرکت های عضو انجمن در کشور های همسایه جهت صدور خدمات فنی و مهندسی در این زمینه

انجمن صنفی LSF ایران و کلیه شرکت های عضو، آمادگی کامل خود را جهت همکاری با وزارت راه و شهرسازی در پروژه های عمرانی داخل و خارج از کشور اعلام کرده و انتظار دارد در دولت جدید به این صنعت نوپا اما کارآمد و با کیفیت، با نگاهی ویژه نگریسته شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات