مناسبات میان دو کشور ایران و انگلیس از سال ۲۰۱۱ و پس از حمله به سفارت انگلستان حمله بحالت تعلیق در آمد.

گروه اقتصادی: با تایید رسمی توسط سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، مشخص شدکه دو کشور ایران و انگلیس توافق کردند که روابط دیپلماتیک بین دو کشور برای چندمین بار پس از قبض و گرفتگی وارد بسط و گشایشی نوین شود تا روند قبض و بسط در روابط این دو کشور همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش افکارنیوز ، ویلیام هیگ نیز روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که ایران و انگلستان وارد مذاکراتی شده اند که هدفش عادی سازی مناسبات میان دو کشور و در نتیجه گشایش سفارتخانه ها در تهران و لندن خواهد بود.

مناسبات میان دو کشور ایران و انگلیس از سال ۲۰۱۱ و پس از حمله به سفارت انگلستان حمله بحالت تعلیق در آمد.

ویلیام هیگ، گفت که روشن است رئیس جمهوری جدید ایران و وزرایش، هم خود و هم کشورشان را بسیار مثبت تر از قبل عرضه کرده اند، در نتیجه ما باید به آزمایشی دست بزنیم که میزان صداقت حکومت ایران را بسنجیم.

روابط ایران و انگلیس در طول این سی و چند سال بعد از انقلاب با فراز و نشیب هایی روبرو بوده است که نه فرازهای آن با استدلال همراه و نه نشیب های آن در راستای منافع دو کشور بوده است. به نظر می رسد تمام" خصومتها" در این روابط قبل از هرچیز جنبه پرستیژی داشته است.


اما اکنون به نظر می رسد روابط اقتصادی میان دو کشور نیز بیش از گذشته پررنگ تر شده است. طبق آمار اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ۵ ماهه نخست سال جاری ۳۵۵میلیون دلار کالا از بریتانیا وارد ایران شده است. طبق این آمار، بریتانیا در ۵ ماهه نخست سال ۹۲ با واردات ۳۵۵میلیون دلاری کالا در رتبه نهم کشورهای واردکننده به ایران قرار گرفته است.


اما بریتانیا در حالی توانسته است در بین ۱۰کشور وارد کننده قرار گیرد که این کشور توانسته است در ارسال کالا به ایران ۱۲ پله صعود داشته باشد. در سال گذشته این کشور بیست و یکمین کشوری بود که بیشترین میزان واردات را به ایران داشت. همچنین در حالی که در سال گذشته بریتانیا ۳۹۹میلیون دلار کالا به ایران ارسال کرده بود که این میزان تنها در ۵ماهه نخست امسال به ۳۵۵میلیون دلار رسیده است.

همچنین بریتانیا در سال ۹۰ در رتبه سی ام ارسال کنندگان کالا به ایران قرار داشت. از سال ۸۸ به بعد میزان واردات کالا از انگلستان رو به افول گذاشته بود و این برای اولین بار در طی ۴سال اخیر است که بریتانیا توانسته است در بین ۱۰ ارسال کننده کالا قرار گیرد.


آنطور که آمار اتاق بازرگانی نشان می دهد، دانه ذرت دامی، دانه گندم سخت و شکر تصفیه نشده سهم عمده کالاهای وارداتی از انگلستان را تشکیل می دهند. بعد از محصولات کشاورزی، داروها و مکمل های دارویی بیشترین کالاهایی بودند که از انگلستان وارد شده اند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات