نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت نرخ ارز در بودجه سال ۹۱ کل کشور، به حساب خزانه واریز نشد.

به گزارش افکارنیوز ، غلامرضا اسداللهی روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دیوان محاسبات خراسان رضوی در مشهد افزود: در زمان تصویب بودجه سال ۹۱، بحث های زیادی درباره نرخ ارز در کمیسیون تلفیق انجام شد که در نهایت به عدد ۱۲۲۶ تومان رسیدند و همان زمان نظر بسیاری از افراد این بود که نرخ ارز بیشتر از این است. البته نرخ ارز در برنامه پنجم شناور مدیریت شده است.

وی ادامه داد: بندی در قانون آورده شد که طی آن باید مابه التفاوت نرخ ارز به حساب درآمدهای عمومی کشور واریز شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان که طی سال گذشته ۱۳ میلیارد دلار به قیمت ۱۲۲۶ تومان برای ورود کالا اعم از خودروی لوکس، دارو و… از خزانه خارج شده است، اضافه کرد: اما هیچ رقمی به عنوان مابه التفاوت به خزانه واریز نشده است.

وی ادامه داد: حداقل نرخ ارز که به دست مردم رسیده، کمتر از ۲۸۰۰ تومان نبوده است و مابه التفاوت ۱۲۲۶ تا ۲۸۰۰ تومان ضرب در ۱۳ میلیارد دلار، معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان می شود.

اسداللهی با اشاره به این که بودجه عمومی سال گذشته کشور ۱۴۴ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: رقم محقق شده بودجه ۱۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی به جلسه ۷ بهمن ماه سال ۹۱ تعدادی از نمایندگان با مرادی معاون وقت نظارت راهبردی رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: وی آن زمان اعلام کرد که بودجه محقق شده تاکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و میزان تخصیص اعتبارات عمرانی نیز تا آن زمان ۱۳ درصد بود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز ادامه داد: اگر این ۳۰ هزار میلیارد تومان به حساب درآمدهای عمومی کشور واریز می شد، مجموع آن با ۱۱۲ هزار میلیارد تومان، ۱۴۲ هزار میلیارد تومان می شد و تنها ۲هزار میلیارد تومان کسر بودجه داشتیم.

وی اضافه کرد: اگر این اتفاق می افتاد، پروژه های عمرانی کشور تعطیل نمی شد.

اسداللهی گفت: تعطیلی هر پروژه عمرانی کوچک، موجب بیکاری ۱۲-۱۰نفر می شود.

وی با بیان اینکه چرا افراد باید برای وارد کردن و استفاده از خودروی لوکس خارجی ارز ۱۲۲۶ تومان دریافت کنند، افزود: در قانون تصریح شده بود که مابه التفاوت نرخ ارز ۱۲۲۶ تومان به حساب درآمدهای عمومی کشور واریز شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ادامه داد: یک بخش از این واریز نشدن ۳۰ هزار میلیارد تومان به حساب خزانه، به عملکرد ما نمایندگان بازمی گردد و مجلس باید نظارت کند.

وی یادآور شد: اگر بهترین قانون را نیز تصویب کنیم، اما درست اجرا نشود، کاری نکرده ایم.

اسداللهی خواستار جلوگیری از سوءمدیریت ها شد و گفت: اگر سیستم های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و نیز وزارت اطلاعات که در قانون جایگاه رفیعی دارند، به موقع به وظایف خود عمل کنند، ما هیچ چیزی کم نداریم.

بیشترین صدمه از سوءمدیریت ها بوده است

وی همچنین با بیان اینکه مدیران سرمایه نظام هستند و وظیفه نظام حفظ مدیران خود است، افزود: بیشترین آسیب و صدمه هایی که به کشور وارد شده، از سوءمدیریت ها بوده است.

این نماینده مجلس در این جلسه گریزی هم به موضوع دیپلماسی خارجی و مذاکرات اخیر هسته ای زد و اظهار داشت: کاملا معتقدیم که به لحاظ حقوقی و فنی در چهارچوب NPT عمل کرده ایم و شفاف سازی اشکالی ندارد؛ اما نباید منتظر معجزه ای باشیم.

وی افزود: ممکن است برای دنیا سوءتفاهم ایجاد شده باشد و ما باید شفاف سازی کنیم؛ ولی در این موضوع با ما مغرضانه برخورد کردند. توقع هم نداشته باشید که سریع به نتیجه دست یابند.

اسداللهی ادامه داد: ما باید ضمن پیشبرد مذاکرات، کار خود را انجام دهیم و کشوررا با منابع موجود، به بهترین نحو اداره کنیم.

وی با بیان اینکه فضای مذاکرات را کاملا به نفع کشور می دانیم، اضافه کرد: ۲۴۰ نفر از نمایندگان مجلس از مذاکرات حمایت کردند و انصافا تا به حال دولت در موضوع مذاکرات بسیار خوب عمل کرده است؛ اما اگر ما به عنوان کارگزاران نظام منتظر مذاکرات باشیم، اشتباه است و قطعا این مسئله به زودی حل نخواهد شد.

صیانت از بیت المال مهم ترین وظیفه دیوان محاسبات

معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور نیز در ادامه این مراسم در سخنانی اظهار داشت: با توجه به اصول مندرج در قانون اساسی، مهم ترین وظیفه دیوان محاسبات کشور، صیانت از بیت المال است.

حمیدرضا تیموری افزود: معتقدیم در نظام اسلامی و حکومت علوی، این صیانت و پاسداری از بیت المال صرفا بر عهده یک سازمان نیست؛ بلکه آحاد ملت و به ویژه مسئولان دستگاه های اجرایی باید از بیت المال پاسداری و صیانت کنند.

وی ادامه داد: از این رو دیوان محاسبات کشور در چند سال گذشته، رویه خود را از سیاست های قبلی که مچ گیری بوده، تغییر داده و به سمت اقدامات پیشگیرانه و تعامل با دستگاه های اجرایی حرکت کرده است.

معاون حقوقی، مجلس و تفریغ بودجه دیوان محاسبات کشور با معرفی محمد نفیسی فر به عنوان مدیر کل جدید دیوان محاسبات خراسان رضوی، از خدمات و عملکرد کورش حیدری مدیر کل پیشین دیوان محاسبات استان تقدیر کرد و از مدیر کل دیوان محاسبات استان خواست تا در جلسات تعاملی و هم اندیشی با دستگاه های اجرایی، آسیب ها را شناسایی و چرایی وقوع تخلفات را بررسی کند.

وی همچنین از تدوین سندی راهبردی در دیوان محاسبات کشور خبر داد و افزود: در این سند، ۷ محور ترسیم شده است.

تیموری ادامه داد: در دیوان محاسبات کشور تلاش می کنیم با نگاه توسعه ملی، حرکت کنیم و به طور حتم توسعه منطقه ای و استانی هم باید شکل گیرد.

تعامل و ارائه راهکار

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: بنابر عرف رایج، این گونه جلسات را جلسات تودیع و معارفه می نامند، اما در نظام مقدس جمهوری اسلامی که همه مناصب، جایگاه و سمت های آن به مثابه یک سنگر برای خدمت و تلاش برای رسیدگی به امور مردم و یک امانت الهی برای ماست، واژه تودیع خیلی معنا ندارد و ما این گونه امور را بیشتر به معنای جابه جایی از سنگری به سنگری دیگر می دانیم. احسان ارکانی افزود: شاید نگاه اولیه بسیاری از افراد به دیوان محاسبات، جنبه برخوردی و سلبی باشد؛ اما رویه چند سال اخیر این دیوان، جنبه تعاملی و ارائه راهکار و مشاوره به منظور جلوگیری و پیشگیری از تخطی از مقررات بوده است که این رویکرد در استان نیز وجود دارد. وی ادامه داد: امیدواریم کماکان مجموعه مدیریت بزرگ استان و از جمله دیوان محاسبات در استانی که منتسب به امام رضا (ع) است، این فضای همدلانه و دوستانه و توام با رعایت چهارچوب ها و مقررات را حفظ کند و به عنوان یک استان شاخص و الگو در کشور مطرح باشیم.

بررسی محقق شدن اهداف قانون گذار در تخصیص بودجه

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس هم در این مراسم گفت: به روز بودن گزارش هایی که در دیوان محاسبات وجود دارد و ارائه راهکارهایی به تمام دستگاه ها در ارتباط با روند کاری و کارهای اجرایی از جمله مواردی است که در اصلاح روند فعالیت دستگاه های اجرایی تاثیر زیادی داشته است.

حجت الاسلام نصرا… پژمان فر افزود: باید نسبت به کیفی سازی ارزیابی ها هم تلاش شود و تنها اعداد و ارقام، مبنای ارزیابی عملکرد دستگاه ها نباشد.

وی ادامه داد: از طرفی دیوان محاسبات باید پیگیری کند که آیا مطالباتی که قانون گذار در ارائه برنامه ها داشته، محقق شده است یا خیر و این امر را هم در کنار ارزیابی عملکردهایی که تاکنون متداول بوده، داشته باشد.

به روز بودن نظارت ها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: وجود دستگاه های نظارتی برای تمام مجموعه ها بسیار ضروری است و به روز بودن این نظارت و ارائه گزارش های دقیق در کنار فعالیت های دستگاه ها بسیار موثر خواهد بود.

کورش حیدری مدیر کل سابق دیوان محاسبات خراسان رضوی نیز در این جلسه در سخنان کوتاهی از مدیران استان تقدیر کرد و گفت: قصد ارائه گزارش داشتم؛ اما به دلیل کمبود وقت از ارائه گزارش صرف نظر می کنم.

پاسداری از بیت المال

محمد نفیسی فر مدیر کل جدید دیوان محاسبات خراسان رضوی نیز در سخنان کوتاهی اظهار داشت: بنا را بر این قرار دادیم که با توکل بر خدا بتوانیم وظیفه پاسداری از بیت المال را به خوبی انجام دهیم.

در خور اشاره است طی حکمی از سوی دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور، کورش حیدری مدیر کل سابق دیوان محاسبات خراسان رضوی به سمت مشاور وزیر و مدیر کل حوزه ریاست وزارت کشور منصوب شده است.

در حاشیه

* در این مراسم ۶ نفر سخنرانی کردند.

* بیشتر مدیران دستگاه های اجرایی استان در این مراسم حضور داشتند و بیشتر آنان نیز هدایایی برای تقدیر از «حیدری» به مسئولان برگزاری مراسم تحویل دادند.

* در ابتدای مراسم حکم صادره از سوی رئیس کل دیوان محاسبات کشور در انتصاب نفیسی فر مدیرکل جدید دیوان محاسبات استان، قرائت شد.

* همچنین پیام تبریک استاندار به کورش حیدری که در لوحی به همراه هدیه ای قرار داشت، قرائت شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات