وزیر صنعت، معدن و تجارت علیرغم اظهارنظرهای متناقض در خصوص ماندن یا نماندن ایران کد و طرح شبنم امروز به طور رسمی پایان این دو نظام را علیرغم همه سرمایه گذاری هایی که صورت گرفته است، اعلام کرد.

به گزارش افکارنیوز ، وقتی مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی دولت نهم شد از طرحی صحبت می کرد که ۲۰ سال پشتوانه پژوهشی به همراه خود داشته است و آن را یکی از بهترین نظام های شماره گذاری و مناسب با شرایط کشور معرفی کرد. طرحی که امروز به اسم ایران کد همه آن را می شناسند.



حتی مسعود میرکاظمی مرکزی را به عنوان مرکز شماره گذاری کالا و خدمات ایجاد کرد تا همه امور مربوط به طرح شماره گذاری کالا و خدمات در آن مرکز انجام شود و روزی که بحث اصلاح نظام توزیع در طرح تحول اقتصادی مطرح شد توسعه زیرساخت های ایران کد با عنوان یکی از ۱۰ پروژه اصلاح نظام توزیع مطرح شد. اما در آن روز هیچ کس تصور نمی کرد که پس از پایان دو دولت محمود احمدی نژاد دولتی روی کار خواهد آمد که هیچ اعتقادی به نظام شماره گذاری کالا از نوع ایرانی خود ندارد.

بنابراین گزارش وقتی محمدرضا نعمت زاده در یک برنامه تلویزیونی با صراحت تمام ایران کد و طرح شبنم را زیر سؤال برد همه تصور می کردند که پایان عمر نظام شماره گذاری نزدیک است. او در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد ایران کد باعث افزایش بوروکراسی و طرح شبنم باعث رسمیت بخشیدن به کالای قاچاق می شود.



اما این اظهار نظر محمدرضا نعمت زاده در کمتر از ۲۴ ساعت توسط خودش و در نشست خبری پس از دومین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به نوعی تکذیب شد و حتی بسیاری از رسانه ها به عنوان عقب نشینی نعمت زاده از آن نام بردند چرا که وزیر صنعت دولت یازدهم در این نشست خبری اعلام کرد ایران کد و طرح شبنم فقط برای کالاهای اولویت دهم مانده در گمرکات حذف می شود.

فردای همان روز هم مهدی ابویی اعلام کرد طرح شبنم کماکان به فعالیت خود ادامه می دهد و کسانی که از حذف طرح شبنم صحبت می کنند در واقع طرفدار کالای قاچاق هستند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان در اجرای طرح شبنم اشکالات زیادی در چگونگی اجرای آن وجود داشته است به نحوی که تخلفات فراوانی در این خصوص گزارش می شد که از مهمترین آن ها می توان به عدم نصب طرح شبنم در مبدا ورود کالا و همچنین عدم نظارت دقیق بر الصاق طرح شبنم بر روی کالاها اشاره کرد به نحوی که به گفته برخی از فعالان اقتصادی برچسب های طرح شبنم با نصف قیمت در بازار تهران و برای کالاهای مختلف فروخته می شد هر چند که مجریان این طرح هیچ گاه زیر بار این اتهامات نرفتند و همواره بر یونیک بودن این طرح و همچنین تأثیر آن بر جلوگیری از کالای قاچاق تأکید کردند.

مهدی ابویی معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق و مدافع سرسخت طرح شبنم روز گذشته از این ستاد خداحافظی کرد و حتی در آخرین اظهارنظرهای خود نیز تأکید کرد کسانی که به دنبال حذف طرح شبنم هستند در واقع مدافع ورود کالای قاچاق به کشور محسوب می شوند.

البته پیش از همه این ها فعالان اتاق بازرگانی و حتی رئیس اتاق تهران هم اجرای سختگیرانه طرح شبنم و ایران کد را در شرایطی که نظام سلطه تحریم های شدیدی را علیه اقتصاد ایران اعلام می کند به عنوان یک تحریم داخلی نام می بردند و معتقدند بودند انجام چنین طرح هایی مانعی در مسیر تجارت خارجی کشور ایجاد می کند.

صبح امروز و در اولین نشست خبری وزیر صنعت، محمدرضا نعمت زاده در پاسخ به سؤال فارس در خصوص ایران کد و طرح شبنم و امکان ادامه یا حذف آن ها اظهار داشت: الزام دریافت طرح شبنم و ایران کد برای همه کالاها لغو شده است و از این پس اگر کالایی ثبت سفارش کند دیگر نیازی به دریافت ایران کد و طرح شبنم در لحظه ثبت سفارش نیست.

این اظهارنظر نعمت زاده او را دوباره به موضع قبلی خودش یعنی تأکید بر حذف ایران کد و طرح شبنم بازگرداند و تغییر مسیر چند باره نعمت زاده در اعلام تصمیم های متفاوت و متناقض به یک شائبه تبدیل شد.

به گزارش فارس در بررسی شاخص بهبود فضای کسب و کار که ایران رتبه ۱۴۵ را در دنیا دارد چند عامل اهمیت فراوانی دارد که یکی از آنها تعداد اسنادی است که در مسیر صادرات و واردات مبادله می شود به زغم حمید صافدل مشاور وزیر صنعت در حال حاضر در مسیر صادرات ۷ سند و در مسیر واردات ۸ سند مبادله می شود در حالیکه میانگین جهانی بین ۵ تا ۶ سند است لذا هر چه از تعداد موانع در مسیر کسب و کار کاسته شود بر تسهیل آن می افزاید.

البته محمدرضا نعمت زاده صبح امروز به چند نظام شماره گذاری بین المللی نظیر آی سیک و HS number اشاره کرد و گفت این نظام های شماره گذاری به شکل های مختلف و به صورت هماهنگ در همه دنیا استفاده می شود. البته پیش از این حمید صافدل هم از نظام شماره گذاری GS۱ به عنوان یک نظام شماره گذاری بین المللی نام برده بود.

به گزارش فارس محمدرضا نعمت زاده پس از چند بار تغییر مسیر دادن در حذف یا ماندن طرح شبنم و ایران کد امروز با قاطعیت لغو این دو را از مسیر تجارت خارجی اعلام کرد و علیرغم آنکه این خبر ممکن است برخی فعالان اقتصادی را خوشحال کند یک علامت سؤال بزرگ بوجود می آورد و آن این است که در همه این سال ها زیرساخت های مناسبی برای رد گیری کالا و جلوگیری از ورود کالای قاچاق انجام شده بود که بنابر آمارهای رسمی نقش مؤثری داشته است. لذا نمی توان تنها به دلیل افزایش بروکراسی و ایجاد مانع بر مسیر تجارت صورت مسئله را به راحتی پاک کرد چرا که باید از سرمایه بوجود آمده در مسیر درست آن استفاده شود.

* رضا کیمیایی
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات