مدیرعامل بانک تجارت با بیان اینکه شناسایی دهک های پردرآمد برای حذف یارانه به آسانی امکان ندارد، گفت: در صورت تصویب قانون اطلاعات بانکی مردم در بانک مرکزی به راحتی قابل دسترس است.

به گزارش افکارنیوز ، محمدرضا رنجبر فلاح در پاسخ به این پرسش که همان گونه که معاون برنامه ریزی رئیس جمهور اعلام کرده ۲۴ پایگاه اطلاعات مردم برای شناسایی دهک های پردرآمد وجود دارد، آیا بانک ها در صورت تقاضای دولت اطلاعات مشتریان را در اختیار دولت می گذارند؟ گفت: تا جایی که شنیده ام، قرار است دهکهای پر درآمد در قالب یک بسته سیاستی شناسایی شوند و فقط اطلاعات مربوط به سپرده های بانکی نیست.

مدیرعامل بانک تجارت افزود: افراد ثروتمند دارایی هایی در بورس یا به صورت نقدی در بانک، مالکیت خودرو و یا مسکن دارند که این دارایی ها نمودی دارد که می توان از طریق شاخص هایی به آن دسترسی پیدا کرد.

رنجبر فلاح افزود: کسی که خودروی گران قیمت خارجی استفاده می کند، باید از دریافت یارانه حذف شود و یا کسانی که معاملات زیاد مسکن انجام می دهند و یا چند سفر حج انجام داده اند، یعنی اینکه مستطیع بودند و نباید یارانه دریافت کنند و یا کسانی که در بورس سهام بالایی دارند، یا معاملات سنگینی انجام می دهند و یا کسانی که سپرده بانکی بالایی دارند، باید شناسایی و حذف شوند.

مدیرعامل بانک تجارت در پاسخ به اینکه با توجه به خصوصی شدن این بانک آیا اطلاعات مشتریان را در اختیار دولت می دهید، گفت: ما نمی توانیم اطلاعات خصوصی افراد را اعلام کنیم فقط در چارچوب قانون می توان انجام داد، اما از طرفی تمام نقل و انتقال وجوه بانکی از ابزار هایی مانند ساتنا، پایا، پایانه های فروش و دستگاه های خودپرداز انجام می شود و برای مقابله با عملیات پول شویی این جریان نقل و انتقال وجوه رصد می شود و همه این عملیات در بانک مرکزی قابل رصد و پیگیری است.

مدیرعامل بانک تجارت تأکید کرد: به هیچ وجه نمی توانیم اطلاعات خصوصی افراد را در اختیار دولت قرار دهیم فقط در چارچوب قانون می توانیم عمل کنیم، اما اطلاعات خصوصی مشتریان را به هیچ وجه نمی دهیم.

وی گفت: ثروت خالص افراد بالاخره معلوم است که چقدر است و گردش مالی افراد قابل شناسایی است، مثلاً کسی که ۱۰ میلیون تومان تسهیلات گرفته و اقساط آن را می پردازد، با کسی که ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و او هم قسط می دهد، شاید خالص دارایی هر دو یکسان باشد ولی گردش مالی فرد دوم معلوم است که زیاد است و شرایط زندگی بسیار بهتری دارد.

رنجبر فلاح افزود: در تمام پایگاه های اطلاعاتی به یکدیگر وصل هستند و ما نمی توانیم وظایف حاکمیتی را نفی کنیم و در اکثر کشورها اطلاعات پرسنلی افراد مانند جرایم رانندگی، بدهی مالیاتی، بدهی بانکی به یکدیگر متصل است و افراد بر اساس این شاخص ها رتبه بندی اعتباری می شوند.

مدیرعامل بانک تجارت افزود: با این رتبه بندی می توان سره را از ناسره جدا کرد و فعالیت درست اقتصادی از فعالیت ناسالم باید تفکیک شود، نه اینکه برای یک پروژه بزرگ ملی خود تحریم اطلاعات در داخل کشور داشته باشیم، بالاخره نهادهای نظارتی و حاکمیتی باید اطلاعات مردم را داشته باشند، اما باید از مسیر قانون و به وسیله قانون انجام شود.

رنجبر فلاح در مورد اینکه مالیات ستانی به شیوه امروزی از حدود ۸۰ سال پیش در کشور انجام می شود، اما مشکل آنها نیز نداشتن اطلاعات مالی افراد است و به این دلیل روش هایی مانند خوداظهاری مالیاتی، توافق با اصناف و یا مالیات علی الرأس متوسل می شوند، حال چگونه می توان برای حذف افراد پردرآمد از این بانکهای اطلاعاتی پراکنده و غیرمرتبط استفاده کرد، گفت: اینکه چه کسی مستحق دریافت یارانه است، با اینکه چه کسانی باید مالیات واقعی بدهند تفاوت دارد و به راحتی می توان افراد را حذف کرد و کسانی که می خواهند مالیات دریافت کنند باید نیاز خود را ثابت کنند.

فلاح افزود: کسی که خودروی گران قیمت خارجی سوار می شود مستحق دریافت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیست و یا کسی که چند سفر حج انجام داده یا گردش مالی بالایی دارد، نباید یارانه دریافت کند.

وی گفت: پیش فرض این است که افراد ثروتمند از دریافت یارانه نقدی حذف شوند، مگر اینکه ثابت کنند نیازمند هستند و اجرای این کار از شناسایی افراد مالیات دهنده راحت تر است.

مدیرعامل بانک تجارت در پاسخ به این پرسش که آیا خود شما یارانه دریافت می کنید؟ گفت: من تاکنون فرم یارانه تکمیل نکردم و هیچ یارانه ای نگرفتم، نه اینکه مدیرعامل بانک هستم بلکه قبل از آن هم که هیئت علمی دانشگاه بودم فرم دریافت یارانه پر نکردم و هیچ یارانه ای نگرفتم.

وی در مورد اینکه آیا سه دهک درآمدی به معنای سه دهک جمعیتی است، گفت: سه دهک تعدادشان مشخص نیست، اما آنقدر افراد حذف می شوند که درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی جوابگوی یارانه نقدی داشته باشند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات