عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

یوسفیان ملا گفت: بهبود شرایط اقتصادی ایران به مدیریت داخلی نیازمند است و با بهبود روابط سیاسی و کمک اقتصادی آمریکا به جایی نمی رسیم، چرا که بخش عمده مشکلات داخلی کشور ناشی از عدم مدیریت اقتصادی است.

به گزارش افکارنیوز ، عزت الله یوسفیان ملا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا رابطه با آمریکا در بهبود و رفع مشکلات اقتصادی ایران مؤثر است یا خیر؟ گفت: اگر بگوییم بهبود مسائل اقتصادی ۱۰۰ درصد وابسته به آمریکاست اشتباه است، زیرا رابطه با آمریکا تا حدودی در بهبود روابط اقتصادی ایران تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: ۳ سال پیش با روزانه ۲ میلیون بشکه صادرات نفت بیشترین درآمد را از فروش نفت داشتیم، اما در آن زمان هم شرایط اقتصادی کشور کاملا مناسب و مطلوب نبود و مشکلات اقتصادی به نوبه خود وجود داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: در چند سال اخیر، به عبارتی قبل از تحریم های دو سال گذشته بیشترین درآمد نفتی ۵۰ سال گذشته را از صادرات نفت بدست آوردیم اما با وجود این درآمد بالا شاهد تحول خاص اقتصادی در کشور نبودیم.

یوسفیان ملا اظهار داشت: ارزان شدن دلار و رسیدن آن به ۲ هزار تومان هم مشکلات کشور را حل نمی کند. فرض کنیم برگردیم به شرایط سال ۸۸ که صادرات خوب و درآمد خوبی از بخش نفت داشته ایم، آیا در آن زمان افرادی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نداشتیم؟ ، آیا فقری در جامعه وجود نداشت؟ ، آیا تورم بالای ۳۰ درصد نداشتیم؟ ، و…

وی افزود: رابطه با آمریکا فقط در حد رفع تحریم ها مؤثر است نه رفع مشکلات اقتصادی کشور، قطعا بعد از برقراری ارتباط با آمریکا این کشور مثل مصر و پاکستان به ما کمک مالی نخواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: با بهبود روابط سیاسی با آمریکا به شرایط سال های ۸۰ تا ۸۵ برمی گردیم که در آن زمان فقط در استان ایلام ۴۲ درصد مردم تحت پوشش کمیته امام امام خمینی (ره) بودند.

یوسفیان ملا گفت: بهبود شرایط اقتصادی ایران به مدیریت داخلی نیازمند است و با بهبود روابط سیاسی و کمک اقتصادی آمریکا به جایی نمی رسیم چرا که بخش عمده مشکلات داخلی کشور ناشی از عدم مدیریت اقتصادی است.

وی با بیان اینکه مدیریت کشور بیشتر سیاسی، جریانی و سلیقه ای است اظهار داشت: مدیریت اقتصادی در کشور رها شده است و مبنای علمی ندارد، بطوریکه در بسیاری از دستگاه ها به صورت علمی عمل نمی شود.

یوسفیان ملا تصریح کرد: پولی متعلق به مردم ایران است که از اول انقلاب تا الان توسط آمریکا بلوکه شده، فرض کنیم بعد از رابطه با آمریکا این پول به مملکت برگردد، با این پول چه اتفاقی می افتد، از بعد انقلاب تا به حال ده ها برابر آن پول معلوم نیست چطور و چگونه هزینه شده است.

وی افزود: رابطه با آمریکا ممکن است یک سری مسائل و مشکلات اقتصادی را تسهیل کند ولی در مواردی ممکن است شرایط را از اینکه که هست هم بدتر کند، بنابراین باید بدانیم در صورت بهبود روابط سیاسی با آمریکا و عدم بهبود روابط، مدیریت و نظارت اقتصادی لازم است.

یوسفیان بهبود وضعیت اقتصادی کشور را در گرو بهبود برخی از مسائل اقتصادی کشور مانند اصلاح سیستم بانکی کشور دانست و گفت: اگر در این سیستم تغییرات در جهت اصلاح صورت نگیرد، باز هم شاهد پدید آمدن افرادی مانند کاظم خداداد و شهرام جزایری و اتفاقاتی مانند اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیازمند مدیریت اقتصادی است، اظهار داشت: بهبود وضعیت اقتصادی در نتیجه بهبود روابط سیاسی با آمریکا امری محال است ولی ممکن است در مواردی تأثیراتی داشته باشد که آن هم وابسته به مدیریت نظامند اقتصادی در کشور است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات