در حالی که جواد یارجانی مسئول سابق امور اوپک وزارت نفت خبر داده است قانون مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای نخستین بار در تهران تغییر کرد تا دبیرکل به جای اجماع اعضا با اکثریت آرا انتخاب شود، برخی اخبار حاکی از انتخاب محمد حسین عادلی با اجماع وزیران کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز است.

به گزارش افکارنیوز ، همانند اوپک، انتخاب دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز که به اوپک گازی مشهور شده است نیز بر اساس اجماع انجام می شود، یعنی همه وزرای حاضر در نشست باید با انتخاب یکی از کاندیداها برای احراز مسئولیت دبیرکلی این سازمان موافقت کنند و حتی در صورت مخالفت یکی از اعضا نیز چنین تصمیمی کان لم یکن تلقی می شود.

با این وجود یارجانی در حاشیه اجلاس به خبرنگاران گفت: با آنکه ۱۱ وزیر انرژی حاضر در پانزدهمین اجلاس وزراتی مجمع کشور های صادرکننده گاز در تهران برای انتخاب دبیرکل جدید این سازمان به اجماع نرسیدند، قانون اجلاس به وسیله وزرا تغییر کرد و وزرای کشورهای صادرکننده گاز موافقت کردند از این پس انتخاب دبیرکل این سازمان بر اساس حداکثر آرا انجام شود.

به این ترتیب، با تغییر قانون در اجلاس وزارتی تهران، برای انتخاب دبیرکل رای گیری شد که سید محمدحسین عادلی با ۶ رای موافق در برابر ۵ رای مخالف موفق به احراز پست دبیرکلی اوپک گازی شد.

این در حالی بود که لئونید بوخانفسکی دبیرکل فعلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز GECF ساعاتی قبل در حاشیه اجلاس به خبرنگار فارس گفته بود: کشورهای صادرکننده گاز باید برای انتخاب دبیرکل جدید به اجماع برسند.

در عین حال خبرهایی از مجمع می رسد که محمد حسین عادلی با اجماع وزیران حاضر در نشست تهران پست دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز را احراز کرده است. بر این اساس ظاهرا لیبی تنها مخالف دبیرکلی ایران بوده است که با مشاهده آراء سایر کشورها موافقت خود را اعلام کرده است.

لازم به توضیح است که دو وزیر از ۱۳ وزیر عضو مجمع در اجلاس تهران حضور ندارند.

بر این اساس گفته می شود بیژن زنگنه در سفر کوتاه مدت خود به روسیه درباره این اجلاس رایزنی هایی را انجام داده بود. با این حال جدی ترین رقیب ایران برای احراز پست دبیر کلی GECF نماینده روسیه بوده است. به جز ایران، لیبی و روسیه نیز کاندیداهایی برای دبیر کلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز معرفی کرده بودند.

ایران علاوه بر GECF کاندیدایی برای احراز سمت دبیرکلی کشورهای صادرکننده نفت OPEC نیز معرفی کرده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات