عادل آذر رئیس کنونی مرکز آمار ایران در پاسخ به این سوال که تورم ناشی ازمسکن مهر که توسط مسئولان دولت مطرح می شود چه قدر است؟ برخی می گویند تورم مسکن مهر ۴۰ درصد است؟ ! اینچنین پاسخ می دهد: " در این مورد چنین محاسبه ای انجام نشده است. "

به گزارش افکارنیوز ، یک ماه پس از اظهارات جنجالی وزرای اقتصاد و مسکن درباره تورم ناشی از اجرای طرح مسکن مهر حالا رئیس جمهور روحانی این بار با صراحت بیشتر طرح مسکن مهر را نقادی کرده و ۴۰ درصد تورم کنونی در کشور را ناشی از اجرای طرح مسکن مهر اعلام کرده است.

حال سوال این است عدد ۴۰ یا ۵۰ درصد از کجا آمده و چه کسی و کدام نهاد چنین آماری را استخراج کرده است که رئیس جمهور نیز آن را به عنوان یک آمار و سند رسمی بیان کرد. آیا مرکز آمار و بانک مرکزی که مسئول انتشار و استخراج آمارهای رسمی است از چنین آماری با خبر هستند؟

عادل آذر رئیس کنونی مرکز آمار ایران در پاسخ به این سوال که تورم ناشی از مسکن مهر که توسط مسئولان دولت مطرح می شود چه قدر است؟ برخی می گویند تورم مسکن مهر ۴۰ درصد است؟ ! اینچنین پاسخ می دهد: " در این مورد چنین محاسبه ای انجام نشده است. " اما ازسویی دیگر ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره تورم ناشی از اجرای مسکن مهر نظر دیگری دارد: " سهم مسکن مهر از پایه پولی ۴۲ درصد برآورد می شود ؛ این حجم از نقدینگی را بانک مرکزی جهت پرداخت تسهیلات مسکن مهر پرداخت کرده است که در واقع به نوعی افزایش پایه پولی از این جهت رخ داده است. "

بنابراین باید ازمسولان دولتی سوال کرد این آمارها را از کجا آورده اند؟ یکی از مسولان آماری کشور میگوید این اعداد محاسبه نشده و دیگری حرف های رئیس دولت را تایید میکند!

برهمین اساس در گفتگو با کارشناسان اقتصادی اظهارات جنجالی وزرای اقتصادی دولت و شخص رئیس جمهور را درباره تورم ۵۰-۴۰ درصدی ناشی از اجرای طرح مسکن مهر بررسی می کنیم:

محمد خوش چهره عضوهیات علمی دانشگاه تهران: به نظر من طرح مسکن مهر ایرادات گسترده ای دارد ؛ اما تولید کننده تورم نیست. من معتقد نیستم این طرح ریشه اصلی تورم است، بلکه تورم دلایل مختلفی دارد که کارشناسان مربوطه آن را به درستی میدانند. در هرحال بنده تورم ۵۰-۴۰ درصدی ناشی از مسکن مهررا منطقی و درست نمیدانم.

فرهاد بیضایی رئیس مرکز مطالعات فناوری دانشگاه علم و صنعت: این اظهارات سیاسی است. تورم ۵۰-۴۰ درصدی ناشی از مسکن مهر به نظر یک توهم است ؛ این حرف علمی و کارشناسی نیست ؛ یادمان باشد اگر مسکن مهر اجرا نمیشد الان قیمت مسکن خیلی بالاتر از این می بود.

عبدالمجید شیخی عضو هیات علمی دانشگاه: مسکن مهر نمود عینی فعالیت عملی دولت است و اتهامات منتشرشده برعلیه مسکن مهردرباره تبعات آن به نظر سیاسی است. البته ایراداتی هم وجود دارد اما اینکه گفته شود نیمی از تورم موجود ناشی از مسکن مهر است بی انصافی است و هیچ پایه علمی ندارد. گفتنی است هیچ کس نمیتوان اشتغالزایی این طرح را نایده بگیرد.

کمال اطهاری عضو هیات علمی تدوین برنامه های بخش مسکن در برنامه های توسعه یی کشور: بدون شک نمیتوان آثار مخرب اجرای مسکن مهر را بر اقتصاد ایران نادیده گرفت. مسکن مهر تورم زا است ؛ این یک ادعا نیست بلکه یک واقعیت است. این طرح اصلا موفق نبوده، نه توانسته قیمت مسکن را کنترل کند ونه اجاره بها را ؛ کاش این طرح اجرایی نمیشد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات