جو کنونی مجلس با جداسازی وزارت خانه ادغام شده صنعت، معدن و تجارت موافق است، اما این اتفاق نیازمند مطالعه و بررسی تفصیلی است.

به گزارش افکارنیوز ،   وزارت صنعت، معدن، تجارت راهی پرفرازونشیب درادغام سازی تابه امروز طی کرده است. این وزارت خانه بعد از انقلاب اسلامی ایران از وزارت صنایع سنگین و وزارت معادن و فلزات به وزارت صنایع و معادن تبدیل شد.

این وزارت خانه دوباره بعد از مطرح شدن ادغام و کوچک سازی دولت در برنامه های سوم و چهارم توسعه و اجرای اصل ۴۴ بالاخره براساس قانون برنامه پنجم توسعه و ملکف شدن دولت نسبت به کاهش تعداد وزارت خانه ها از۲۱ به ۱۷ به وزارت صنعت، معدن، تجارت تبدیل شد.

علاوه براین وزارت خانه، وزارت راه وترابری بامسکن، کار و اموراجتماعی با رفاه، نفت با نیرو ادغام شد. اما در مورد وزارت صنعت، معدن و تجارت باید گفت، پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در ۸ تیر ۱۳۹۰ و تصویب شورای نگهبان در۱۲ تیر در راستای طرح کوچک سازی دولت یا ادغام دو وزراتخانه صنایع و معادن و بازرگانی تشکیل شد که به گفته مسئولان ۴۰درصد اقتصاد کشور را برعهده دارد.

نخستین وزیر وزارت خانه تازه تاسیس مهدی غضنفری وزیر پیشین وزارت بازرگانی بود، و درحال حاضر محمدرضا نعمت زاده وزارت صنعت، معدن و تجارت رابرعهده گرفته است. بعد از ادغام این وزارت خانه بسیاری معتقد بودند، رویکرد بخش بازرگانی بر بخش صنعت قالب شده است. ودر این میان این سوال مطرح شد که چرا این کوچک سازی دوباره بزرگ سازی شد؟

یقینا دیدگاه های متفاوتی درمورد کوچک سازی یا ادغام وزارت خانه ها وجود دارد. در همین راستا با ۲ تن از نمایندگان مجلس گفتگو کردیم:

محسن بیگلری عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم کردستان در گفتگو با بازار خبر در رابطه با جداسازی وزارت خانه صنعت معدن و تجارت گفت: ادغام دو وزارت خانه صنایع و معادن و وزارت تجارت و بازرگانی از ابتدا کار درستی نبوده است زیرا وزارت صنایع خود به تنهایی وزارتخانه بزرگی است و مسائل مهم کشور را پشتیبانی می کند همچنین مردم به واسطه خرید و فروش به نحوی با وزارت بازرگانی در ارتباطند.

وی در ادامه گفت: قبل از ادغام این دو وزارتخانه با مشکلات مختلفی سر و کار داشتند، هر چند که این ادغام با هدف کوچک سازی حجم دولت صورت گرفته بود اما به غیر از حذف کردن ۱ وزیر و کم شدن یک مدیر کل در استان ها هیچ اتفاق خاصی نیفتاد و فقط مشکلات تک تک آنها بعد از ادغام بزرگتر شد.

بیگلری تصریح کرد: ادغام فقط باعث بزرگتر و پیچیده تر شدن مشکلات و کاهش یک وزیر را شد زیرا کارمندان تعدیل نیرو نشدند و ساختمان ها هم تغییر بنیادی نداشت در کل جداسازی این وزارت خانه بسیار کار ضروری است و مطمئنم اکثریت مجلس هم موافق این کار هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: به غیر از تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی هم باید جدا شود، زیرا بسیار نابجا و نسنجیده شکل گرفت و این جز اختلال رسیدگی به امور کشور خاصیت مثبتی ندارد.

وی با تأکید بر جداسازی وزارت صنایع و معادن از وزارت بازرگانی و تجارت افزود: حتی در صورت آمادگی شرایط می توان بخش معدن را از وزارت صنایع جدا کرد زیرا معدن هم خود به تنهایی بسیار گسترده و مهم است و یا معاونت معدنی در وزارت خانه صنایع از بالاترین اهمیت در بین معاونت ها برخوردار باشد. وزارت صنایع قلب کشور است و با تحریم ها و مشکلات به وجود آمده فشار بیشتری بعد از ادغام بر مردم وارد شد زیرا وزارت صنایع به تنهایی وزارت خانه بزرگ و پرمسئولیتی است.

بیگلری افزود: شخصی که مسئولیت وزارت صنعت و معدن و تجارت را بر عهده می گیرد یا در بخش صنایع موفق بوده و یا در بخش تجارت و هر کدام از اینها هم که باشد حق آن یکی ضایع می شود. با تسلط بر بخش صنایع تجارت دچار مشکل می شود و اگر فرد تجربه بازرگانی و تجارت را داشته باشد صنعت و معدن آسیب می بیند به همین دلیل این جداسازی بسیار بسیار ضرورت دارد و امید داریم با اقدامات دولت و حمایت مجلس هر چه زودتر این اقدام عملی شود.

علی علیلو عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم آذربایجان شرقی در گفتگو با بازار خبر عجله در این جداسازی را جایز ندانست و گفت: به نظر می رسد موضوع جداسازی وزارت خانه ها یک تصمیم شتاب زده باشد زیرا هنوز به هدف اصلی که کوچک شدن دولت بود نرسیدیم وزارت خانه ها باید به ۱۷ وزارت خانه برسد.

وی افزود: نتیجه گیری سریع و تصمیم شتاب زده اقدام درستی نیست. و این کار نیاز به بررسی های کارشناسانه دارد شاید به جای جداسازی وزارت خانه ها بتوانیم با تغییر در ساختار آنها مشکلات به وجود آمده را حل و فصل کنیم.

علیلو با تأکید بر ضرورت بررسی و مطالعه برای تصمیم گرفتن در این رابطه گفت: بحث جداسازی وزارت خانه در مجلس به صورت یک فرضیه است و هنوز رسمی نشده و مطالعه و بررسی در این اقدام از ضرورت برخوردار است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات