وزرات صنعت در حالی ایران کد و شبنم را حذف کرده است که منتقدان معتقدند این اقدام غیرقانونی بوده است و در این هفته نعمت زاده باید پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد.

به گزارش افکارنیوز ، هفته گذشته ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به فارس اعلام کرد که محمدرضا نعمت زاده باید در این هفته به سئوالات نمایندگان کمیسیون اقتصادی درخصوص حذف ایران کد و شبنم پاسخ دهد.

او همچنین تاکید کرد که حضور ایران کد و طرح شبنم قانونی است و اگر دولت بخواهد تغییری ایجاد کند باید با لایحه قانونی و همچنین دلایل قانع کننده این کار را انجام دهد، چرا که نمی توان به یکباره قانون را اجرا نکرد.

هر چند نام نعمت زاده در فهرست وزیرانی که این هفته به مجلس می رود نیست اما باید دید آیا برنامه کمیسیون اقتصادی برای سوال و جواب با وزیر صنعت، معدن و تجارت کماکان به قوت خود باقی است.

بنابراین گزارش، ایران کد و طرح شبنم در دولت احمدی نژاد برای ساماندهی به حوزه تجارت خارجی و همچنین مدیریت مناسب واردات و جلوگیری از کالای قاچاق در کشور ایجاد شد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و تصدی وزارت صنعت توسط محمدرضا نعمت زاده او در یک برنامه زنده تلوزیونی به صراحت اعلام کرد «ایران کد باعث افزایش بروکراسی و طرح شبنم باعث رسمیت دادن به کالای قاچاق می شود» .

نعمت زاده بلافاصله ایران کد و طرح شبنم را از ثبت سفارش حذف کرد اما این اقدام نعمت زاده واکنش ستاد مبارزه با کالا و ارز که در واقع مجری طرح شبنم بود را در پی داشت که معتقد بودند با این اقدام کالای قاچاق افزایش پیدا می کنند. هرچند بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند در شرایط فشار نظام سلطه و افزایش تحریم ها، زمان ایجاد شفافیت طرح هایی از این دست نیست و اقداماتی نظیر این درواقع به نوعی تحریم داخلی و ایجاد مانع بر مسیر تجارت خارجی کشور به شمار می رود.

البته نباید تخلفاتی که درخصوص طرح شبنم گزارش شد را هم نادیده گرفت چراکه چگونگی اجرای این طرح از بخش هایی است که همواره مورد انتقاد کارشناسان بوده است و محمود اعلائی به عنوان مجری طرح شبنم و مدیرعامل شرکت انفورماتیک راهبر نیز این موضوع را می پذیرد و می گوید سرعت طرح شبنم باعث شد تا شاهد تخلفاتی در روند اجرای آن باشیم، اما او همچنان معتقد است ایران کد و طرح شبنم از ثبت سفارش حذف شده و این به معنای حذف این کد از نظام توزیع نیست چراکه سازمان تعزیرات استان تهران اعلام کرده است اگر کالایی کد شبنم نداشته باشد جمع آوری شده و به نفع دولت مصادره می شود.

به گزارش فارس، در این میان و در حالی که موافقان و مخالفان طرح شبنم و ایران کد از تریبون های مختلف نظرات خود را اعلام می کنند به نظر می رسد باید شفاف سازی لازم در این خصوص انجام شود.

شاید حضور محمدرضا نعمت زاده در مجلس بتواند فصل جدیدی در نظام شماره گذاری کالا ایجاد کند البته بستگی به دلایل منطقی او نیز دارد چرا که باید یکی از دو راه عقب نشینی و یا پیشروی را انتخاب کند. در صورت انتخاب راه دوم باید جایگزین مناسبی برای این دو نظام شماره گذاری کالا و خدمات معرفی شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات