تومار طرح شبنم می رود تا پایان ناکارامد خود را به سوگ بنشیند، در این میان عده ای از کارشناسان توقف طرح شبنم را مفید و ادامه آن را برای کشور هزینه زا می دانند در مقابل برخی دیگر از کارشناسان و نمایندگان مجلس علی رغم تاکید بر ایرادات موجود در اجرای آن، اما توقف آن را موجب گسترش پدیده نامبارک قاچاق می دانند.

در شبکه بازرسی و نظارت مردمی معاونت توسعه فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اجرای طرح شبنم چنین آمده است: " کنترل پدیده قاچاق در مرزهای کشور به دلیل گستردگی آن تاکنون اثربخشی مطلوبی نداشته است. لذا استفاده از ظرفیت مردمی برای کنترل قاچاق در سطح عرضه راهکاری است که در قالب طرح شبنم مطرح شده است" .

مهرداد بذرپاش در گفت و گو با خبرنگار ماد، درباره توقف طرح شبنم می گوید: برای مبارزه با پدیده قاچاق ناگزیر باید کالاها را شناسنامه دار کرد، بنابراین باید ایرادات طرح شبنم را برطرف و آن را ادامه داد.
وقتی خبرنگار ماد از این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص ایرادات طرح شبنم می پرسد، وی چنین پاسخ می دهد: زیرساخت های لازم و گسترده برای اجرای این طرح در کشور به صورت فراگیر دیده نشده بود.

به گفته مهرداد بذرپاش انتشار بارکدها و برچسب ها، نصب برچسب ها، شرکت های مرتبط با انجام این کار، در کنار وجود صدها هزار قلم کالای موجود در بازار کار را سخت و پیچیده کرده بود که برای انجام این فرایند زیرساخت های موجود در کشور کفایت نمی کند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: نصب برچسب ها در گمرکات کشور، زمان زیادی را تلف می کردو همین امر ترخیص کالا را دچار مشکل کرده بود.
وی وجود برچسب های تقلبی در بازار را از دیگر ایرادهای طرح شبنم برشمرد اما تاکید کرد: باید ایرادات طرح برطرف و اجرایی شود برای کاهش قاچاق و حمایت از تولید ملی راهی جز ردیابی و شناسنامه دار کردن کالاها وجود ندارد.

بذرپاش با اشاره به تجربه موفق کشورهای پیشرفته در این زمینه توصیه می کند که هرگونه تلاش برای گم کردن رد کالاها نامناسب و به زیان اقتصاد کشور است.
وی البته با تاکید مجدد بر مشکلات اجرایی طرح شبنم خواهان برطرف کردن ایرادهای طرح و اجرای ان پس از حل موارد مورد اشاره است.

در شبکه بازرسی و نظارت مردمی معاونت توسعه فناوری وزارت صنعت، معدن" افزایش امنیت بازار و جلوگیری از تولید و توزیع کالای جعلی و قاچاق، افزایش اطمینان مردم نسبت به اصالت و کیفیت کالا، امکان راستی آزمایی اصل بودن کالا در هنگام خرید توسط مردم، حمایت از تولید داخل و واردکنندگان قانونی، شناسایی کالاهای غیرمجاز تولید شده یا وارد شده" از اهداف اجرای طرح شبنم ذکر شده در حالی که در پایتخت ایران، وفور کالاهای قاچاق کماکان خودنمایی می کند و بسیاری از تولیدکنندگان وطنی به دلیل گسترش پدیده نامیمون قاچاق سر در گریبان بیکاری فرو برده و هر روز منتظر چک های برگشتی بیشتر هستند.

مبارزه با پدیده قاچاق در ایران با طرح های کپی شده و فاقد ساختار لازم نه تنها ممکن نیست بلکه با افزایش بروکراسی تنها هزینه های تولید را برای تولیدکنندگان و کالا را برای مصرف کنندگان افزایش می دهد، البته در این میان درامد میلیاردی شرکت های انحصاری چاپ کننده برچسب های شبنم را نباید از قلم انداخت.
همانگونه که بذرپاش تاکید می کند، طرح شبنم باید احیاء و با رفع نواقص بزرگ موجود اجرایی شود، ، اما ادامه آن با وضعیت موجود بی شک زیانبار و غیر کارامد است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات