شب گذشته نمایندگی ال. جی در ایران از جدیدترین تلویزیون منحنی خود رونمایی کرد. این تلویزیون که از تکنولوژی OLED استفاده می کند ویژگی هایی دارد که باعث شده تجاری سازی آن چندان هم منطقی به نظر نرسد.

به گزارش افکارنیوز ، در ابتدای این مراسم کریس جانگ -مدیر عامل ال. جی در ایران- با اشاره به سیر تکاملی تلویزیون از ابتدا تاکنون گفت: آیا روزی که اولین بار تلویزیون های پلاسما وارد بازار شدند را به خاطر دارید؟ حال امروز ما درحال رونمایی از تلویزیون منحنی خود در ایران بعد از کره و آمریکا هستیم. اولین تلویزیون OLED منحنی دنیا تلویزیونی بسیار پیشرفته با امکان نمایش عالی تصاویر است که نشان از عصر جدیدی در تلویزیون ها دارد و در نهایت محصول تحول فناورانه از نمایشگرهای صفحه تخت به منحنی است. طراحی چشمگیر این تلویزیون توانایی شرکت ال جی برای یافتن راهکارهای متمایز با بهترین طراحی را در زمره محصولات تصویری جهان نشان می دهد.

در ادامه این مراسم، شروین فلاح دوست یکی از مسئولان شرکت ال. جی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه میزان کالاهای مرجوعی که از این تکنولوژی استفاده کردند بالا بوده و این موضوع باعث می شود بسیاری از شرکت ها به سمت تولید انبوه چنین محصولاتی نروند پاسخ داد: این موضوع کاملا صحت دارد مرجوعی چنین محصولاتی بالاست اما درحال حاضر ساختاری برای آن در نظر گرفته شده که تا میزانی جلوی این اتفاق را می گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده ای این ایراد را بر تلویزیون های OLED وارد می کنند که در این محصولات از مواد معدنی استفاده می شود و این موضوع باعث کوتاه تر شدن عمر این تلویزیون ها خواهد شد توضیح داد: یکی از مواردی که در نام این تلویزیون به کار رفته Organic به معنای مواد معدنی است همه ما می دانیم که عنصر کربن در تمام هسته اصلی عناصر آلی موجود است. ببینید از فیبر کربن در پشت تلویزیون استفاده شده و این باعث استحکام بیشتر محصول می شود. در پنل تلویزیون از عناصر اصلی استفاده نشده است و درحقیقت Organic بودن در اینجا به معنای استفاده شدن از فیبر کربن در پشت محصول است.

اچ کیم -مدیر محصول تلویزیون- در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه یکی از ایرادهای این تلویزیون قیمت بالای آن است گفت: ما این موضوع را که قیمت این تکنولوژی درحال حاضر بالاست را قبول داریم اما به نظر می رسد این قیمت در آینده با انبوه سازی چنین محصولاتی کاهش پیدا کند.

 این تلویزیون علاوه بر کره و آمریکا در اروپا و در چند کشور دیگر غیر از ایران نیز رونمایی شده است.

اگرچه تکنولوژی OLED کیفیت تصویر بسیار بالایی را به کاربران ارائه می دهد اما هنوز چندان به سمت تجاری سازی پیش نرفته و قیمت آن بسیار گران است. تلویزیون منحنی OLED شرکت ال. جی درحقیقت از کیفیت تصویری بسیار بالایی برخوردار است به علاوه این محصول در نمایش تصاویر سه بعدی پیشرفت خوبی را از خود به نمایش می گذارد.

دیود گسیل نور ارگانیک به اختصار OLED، نوعی از پلیمر نورافشان است که در لایه ای که دور آن غشایی از ترکیبات آلی قرار دارد. این لایه معمولاً داری جسم پلیمری است که اجازه میدهد ترکیبات آلی به خوبی در آن جمع شوند، این ترکیبات در ردیف ها و سطرهایی روی یک صفحهٔ صاف حامل طی یک فرایند انتشار ساده قرار میگیرند، این مجموعه از پیکسل هایی تشکیل شده که میتواند نورهای مختلف با رنگهای متفاوت از خود ساطع کند. این گونه سیستم میتواند در صفحهٔ تلویزیون صفحهٔ کامپیوتر و صفحهٔ وسایل قابل حمل مانند: موبایل، Pocket PC قرار گیرد و در موارد تبلیغاتی همچون بیل بردهای تبلیغاتی از آن استفاده می شود.

OLED همچنین میتواند به عنوان منبع نور در محیط های عمومی استفاده شود. OLED معمولاً نور کمتری نسبت به LED -که ساختار جامد در آن استفاده شده -دارد. بد نیست بدانید که LED برای تشکیل منبع نور نقطه ای درست شده است. این نوع صفحه نمایش شفاف تر، نازک تر و سریع تر است و نور بیشتری نسبت به نمایشگرهای LCD تولید می کند و در عین حال مصرف برق آن هم پایین تر است.

از ایرادهایی که برخی از کارشناسان به این تکنولوژی وارد می کنند پایین آمدن عمر محصول به دلیل استفاده از مواد معدنی در داخل پنل تلویزیون و قیمت بسیار بالای آن هاست. به علاوه درحال حاضر استفاده از این تکنولوژی در تلویزیون های صفحه تخت باعث کشیده شدن تصویر در گوشه های تلویزیون می شود. شاید این یکی از دلایلی باشد که شرکت ال. جی این مدل از تلویزیون خود را بصورت منحنی طراحی کرده است. درحال حاضر ۲۰ مدل از LG CURVED OLED TV با ابعاد ۱۳۷.۵ سانتی متری (۵۵ اینچ) وارد ایران شده و قرار است قیمت این محصول بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان باشد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات