ممنوعیت نقل و انتقال امتیاز مسکن مهر، برگزاری جلسه اختصاصی بررسی مسکن اجتماعی ظرف ۲ هفته آینده در مجلس، روش های استفاده از تسهیلات خریدو ساخت مسکن، انتظار ۲ هزار مسکن مهر پردیس برای نصب انشعاب و دیگر فردی با ۲۰ میلیون تومان وام صاحبخانه نمی شود از مهمترین اخبار بخش مسکن در هفته گذشته بود.

به گزارش افکارنیوز ، هفته ای که گذشت را باید یکی از هفته های شلوغ بخش مسکن دانست چرا که پس از اینکه وزیر راه و شهرسازی از پرداخت ۶ برابر ودیعه برای وام مسکن سخن به میان آورد ابتدا رئیس کل بانک مرکزی وارد عمل شد و اعلام کرد که این موضوع نباید رسانه ای می شد.

سپس عبده تبریزی مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی مجبور شد تا در برنامه پایش حضور یابد و به اظهار نظر در این خصوص بپردازد.

*تکذیب وام ۶ برابر ودیعه مسکن

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی وام ۶ برابر ودیعه را از اساس تکذیب کرد و با اعلام ساخت سالانه ۵۰ هزار مسکن اجتماعی برای ۱۶درصد مردم گفت: بقیه مردم با پس انداز مسکن بخرند که دولت می تواند با تخفیف سود بانکی از آنها حمایت کند.

وی ادامه داد: امروز کسی با ۲۰ میلیون تومان وام صاحبخانه نمی شود و دولت می خواهد یارانه سود تسهیلات بدهد.

عبده تبریزی با اشاره به این که طرح مهر جزو گروه بندی از مسکن نیست، اظهار کرد: این طرح یک اسم عمومی برای یک برنامه خاص و سابقه یک عنوان برنامه جامع مسکن یعنی مسکن اجتماعی بود. در این برنامه ساخت سالانه ۵۰ هزار واحد مسکن پیش بینی شده بود که در یک رفت و برگشت به ۱.۵ میلیون و پس از آن به ۲.۲ میلیون واحد افزایش یافت.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که آخوندی از چند برابر وام صحبت نکرده است، خاطر نشان کرد: در مطبوعات این بحث مطرح شده و ظاهرا در یک پرسش در حال حرکت از وزیر پرسیده شده است، وی مثال زده مثلا پس انداز مسکن ۶ برابر می دهد.

وی افزود: به هیچ وجه وزیر نمی تواند بگوید بانک چند برابر وام بدهد. بستگی دارد به این که رقم وام چقدر است، نرخ چقدر است. آن زمان بانک می تواند اعلام کند که چند برابر ودیعه وام می دهد.

*ممنوعیت نقل و انتقال امتیاز مسکن مهر

شرکت عمران پردیس در تازه ترین اطلاعیه خود اعلام کرد: هر یک از دارندگان قرارداد اجاره مسکن مهر (۹۹ ساله) که به واگذاری آن به غیر اقدام کند تخلف از شرایط قرارداد محسوب و قابل پی گیری است.

نظر به اینکه در شرایط قراردادهای مسکن مهر (۹۹ ساله) ذکر گردیده که مستاجر بدون موافقت موجر حق واگذاری موضوع قرارداد را به غیر تحت هیچ یک از عناوین حقوقی اعم ار بیع، وکالت، صلح، مشارکت، نمایندگی و… کلا یا جزئا ندارد لذا بدین وسیله اعلام میدارد:

در صورت مبادرت هر یک از دارندگان قرارداد اجاره مسکن مهر (۹۹ ساله) به واگذاری آن به غیر، اقدام مزبور معتبر نبوده و تخلف از شرایط قرارداد اجاره نیز تلقی میگردد و طبق مقررات قابل پیگیری است.

*برگزاری جلسه اختصاصی بررسی مسکن اجتماعی ظرف ۲ هفته آینده در مجلس

سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: وزیر راه و شهرسازی در جلسه دیروز خود با نمایندگان کمیسیون قول داد ظرف دو هفته آینده جلسه اختصاصی درباره طرح مسکن اجتماعی برگزار شود.

وی اظهار داشت: قرار شد تا برای بررسی مسکن اجتماعی یک جلسه اختصاصی جداگانه برگزار شود، چرا که طرح آنها هنوز آماده نیست، البته وزارت راه و شهرسازی مدعی است که بر روی طرح مزبور کار شده است.

به گفته وی، هنوز از جزئیات این طرح اطلاعی در دست نیست.

*روش های استفاده از تسهیلات خرید، تعمیر و ساخت بانک مسکن

محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن، از روش های بهره مندی متقاضیان استفاده از تسهیلات خرید، تعمیر و ساخت در این بانک خبر داد.

وی ادامه داد: دوره های انتظار، ضرایب برابری و سقف تسهیلات طی سالیان متمادی با تغییراتی مواجه بوده که در حال حاضر برای خرید هفت برابر متوسط موجودی حساب و تا سقف ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال امکان استفاده از تسهیلات وجود دارد. دوره های انتظار برای بهره مندی از تسهیلات مذکور، شش ماه و حداقل مدت انتظار جهت استفاده از سقف تسهیلات دو دوره شش ماهه و حداقل متوسط هر دوره شش ماهه ۲۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال می باشد. به عنوان مثال جهت بهره مندی از مبلغ ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال تسهیلات با سپرده گذاری ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال دو دوره انتظار، با سپرده گذاری ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال چهار دوره انتظار و با سپرده گذاری ۲۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال هفت دوره انتظار لازم است.

وی تاکید کرد: در صورت کسب امتیاز و خرید واحد مسکونی از مجتمع سازانی که از بانک مسکن تسهیلات دریافت کرده و هنوز بدهی خود را تسویه نکرده باشند، امکان استفاده از تسهیلات تا سقف ۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال وجود دارد.

مدیر عامل بانک مسکن در ادامه سخنان خود به حساب دیگر بانک مسکن نیز با عنوان صندوق پس انداز مسکن ساخت اشاره کرد و گفت: حساب دیگری از حساب های بانک مسکن با سقف تسهیلات ۳۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال وجود دارد که دوره های انتظار و ضرایب برابری آن مشابه حساب صندوق پس انداز مسکن بوده ولی حداقل متوسط موجودی هر دوره ۴۳،۰۰۰،۰۰۰ ریال است.

بت شکن به متقاضیان استفاده از تسهیلات بانک پیشنهاد کرد برای استفاده از تسهیلات مورد نیاز خود در کمترین زمان ممکن، می توانند با مراجعه به شعب بانک یا بازار سرمایه بدون گذراندن مدت انتظار و با خرید اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تا حداکثر ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال تسهیلات برای خرید هر واحد یا احداث مسکن برخوردار شوند.

*۲ هزار مسکن مهر پردیس منتظر نصب انشعاب

سید مهدی هدایت مدیر عامل شهر جدید پردیس با بیان اینکه ۲ هزار مسکن مهر در این شهر تکمیل شده، اما هنوز انشعاب آن نصب نشده است گفت: تحویل این واحدها بعد از نصب انشعابها آغاز می شود.

وی ادامه داد: در بخش اول که سال ۸۹ کار ساخت آنها آغاز شده، ۱۳ هزار واحد قرار دارد و از این تعداد ۷هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده و ۲هزار واحد تکمیل شده که انشعاب های آن نصب نشده و به همین دلیل در انتظار تحویل است.

هدایت خاطر نشان کرد: زمانی که انشعاب این واحدها در زمینه زیرساخت، نصب شود، تحویل داده می شود و یک هزار واحد نیز تا دی ماه تکمیل می شود.

*نمایندگان مجلس درباره طرح مسکن اجتماعی توجیه نیستند


بهلول حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس از طرح مسکن اجتماعی توجیه نیستند، گفت: نمایندگان مجلس و به خصوص کمیسیون عمران به نوعی از طرح مسکن اجتماعی که قرار است، جایگزین مسکن مهر شود، توجیه و آگاه نیستند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات