وزارت اقتصاد و امور دارایی در حال حاضر به مهمترین نهاد تصمیم گیری تبدیل شده است. چند وقتی است سیاست های نادرست دولتمردان و تحریم ها تاثیرات محسوسی را بر معیشت مردم گذاشته است. اکنون موفقیت دولت روحانی به میزان زیادی به تحقق این انتظار گره خورده است.

گروه اقتصادی: تاکنون بیش از ۵۰درصد از مسئولان وزارت اقتصاد تغییر کرده اند. با وجود این تغییرات گسترده، در تصمیمات سطح کلان اقتصاد چندان تغییراتی به وجود نیامده است. به نظر می رسد مسئولان اقتصادی نیز چشم به مذاکرات ژنو دوخته اند تا تصمیمات مهم خود را با نتایج مذاکرات هماهنگ سازند.

به گزارش افکارنیوز ، وزارت اقتصاد و امور دارایی در حال حاضر به مهمترین نهاد تصمیم گیری تبدیل شده است. چند وقتی است سیاست های نادرست دولتمردان و تحریم ها تاثیرات محسوسی را بر معیشت مردم گذاشته است. اکنون موفقیت دولت روحانی به میزان زیادی به تحقق این انتظار گره خورده است. روحانی با انتخاب علی طیب نیا به عنوان وزیر اقتصاد، گامی مهم در جلب اعتماد طرفداران و مردم ایران برداشته است.

سابقه طیب نیا حاکی از عملکرد خوب او دارد. او اما چشم اندازی برای تغییرات اصولی در مدیریت اقتصادی کشور و غلبه بر مشکلات ارائه نداده است. شاید او نیز چشم انتظار نتایج مذاکرات است.

در سطح کادر وزارت اقتصاد درصد تغییرات انجام شده در حدود ۵۰درصد است. در ادامه به بررسی تفصیلی و کیفی انتصاب ها در سطوح ارشد پرداخته می شود.

تا کنون مناصب کلیدی چون معاون امور اقتصادی، مدیر عامل شرکت مادر تخصصی سرمایه گذاری خارجی، رئیس کل گمرگ، رئیس بیمه مرکزی، مدیر کل دفتر وزارتی، معاون ذی حساب، رئیس سازمان خصوصی سازی و معاون پارلمانی تغییر پیدا کرده اند. در سطح مدیران بانک های دولتی نیز روسای بانک های ملی، مسکن و سپه عوض شده اند.

معاون امور اقتصادی
طیب نیا شاپور محمدی، همکار خود در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران را به سمت معاون خود منصوب کرده است. محمدی جایگزین داوود منظور در معاونت امور اقتصادی شد. وی از چهره های آکادمیک است. وی در دولت احمدی نژاد مدیر بورس انرژی بود. وی فارغ التحصیل دکترای اقتصاد سنجی و توسعه است. در سوابق اجرایی او می توان به فعالیتهایی چون عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران (دانشیار) ، مدیر عامل شرکت بورس انرژی، مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس، عضو هیئت مدیره شرکت تولید فرومولیبدن کرمان، عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه، عضو هیئت مدیره کارگزاری بانک تجارت، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اشاره کرد. سمت جدید برای محمدی رشد قابل توجهی است و وی نخستین حضور در سطح مدیریت ارشد را تجربه می کند.

معاونان
علی طیب نیا ؛ وزیر امور اقتصادی و دارائی در حکمی محمد متین را به سمت مشاور خود و مدیر کل روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارائی در دولت یازدهم، برگزیده است.
از جمله سوابق و مسئولیت های پیشین محمد متین می توان به عضویت وی در شورای سردبیری چندین روزنامه کثیرالانتشارکشور، همکاری در راه اندازی فصلنامه دانشگاه انقلاب، مدیریت طرح و برنامه در گروه های تلویزیونی سیما، مشاور فرهنگی مدیر عامل بنیاد فارابی، مدیریت تهیه برنامه های سال حضرت امام در شبکه های اول و سوم سیما در حد فاصل سالهای ۱۳۸۰-۱۳۷۲، اشاره کرد.

وی همچنین علی اصغر یوسف نژاد را به عنوان معاون جدید خود در بخش پارلمانی منصوب کرد.
پیش از یوسف نژاد، کمال الدین شهریاری معاون پارلمانی وزارت امور اقتصادی و دارایی بود.



گمرک
مسعود کرباسیان کسی است که به جای معمار نژاد انتخاب شده است. طیب نیا برای گمرک نیز مدیری با سابقه طولانی انتخاب کرده است. وی گرایش اصلاح طلبانه دارد. او در دولت دوم خاتمی نیز رئیس گمرگ بود. معاونت وزارت صنایع سنگین در دولت موسوی، معاونت بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی در دولت های سازندگی، معاونت فروش وزارت نفت، معاونت بازرگانی خارجی در دولت اول اصلاحات، مدیریت گمرگ در دولت دوم اصلاحات، معاون شهردار تهران، رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشاور رئیس اتاق بازرگانی در دولت های نهم و دهم از سوابق اجرایی او به شمار می روند.

سازمان خصوصی سازی
در سازمان خصوصی سازی نیز محمد رحیم احمدوند با سمت خود خداحافظی کرد تا آن را به میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی بسپارد. او که در سال آخر ریاست جمهوری خاتمی ریاست سازمان خصوصی سازی را بر عهده داشته است، اکنون به پست سابق خود برگشته است. وی نماینده سابق تبریز در مجالس سوم و ششم است. به لحاظ گرایش سیاسی به اصلاح طلبان نزدیک است. رئیس ستاد آذربایجان شرقی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی سرمایه گذاری خارجی
در این منصب سعید نیکزاد لاریجانی جایگزین بهروز علی شیری شده است. لاریجانی از چهره های نزدیک به اصلاح طلبان و از مدیران با سابقه است. در کارنامه وی مواردی چون عضویت در هیات مدیره بانک توسعه صادرات، مدیر کل مطالعات اقتصادی، ریاست امور تولیدی و زیربنایی نهاد ریاست جمهوری در دولت خاتمی و ریاست سازمان برنامه و بودجه استان سمنان وجود دارد.

بیمه مرکزی
بیمه مرکزی نیز از تغییرات طیب نیا در امان نماند. محمد ابراهیم امین اکنون به جای محمد کریمی عهده دار ریاست بیمه مرکزی شده است. امین سابقه کاری با هر دو جناح سیاسی کشور را دارد. وی در جریان انقلاب تحصیل در مقطع دکتری را کنار گذاشت و به کشور بازگشت. او مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت بازرگانی دارد. در سوابق او مدیرکل دفتر امور بازرگانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، عضویت در هیات مدیره و معاونت طرح و برنامه بیمه ایران و مدیرعاملی بیمه البرز از سال ۸۳ تا به امروز دیده می شود.

مدیر کل دفتر وزارتی
محمد شرفشاهی جای گزین ابراهیم حکیمی شد. وی از نیرو های قدیمی فعال در نهاد ریاست جمهوری است. شرفشاهی گرایش سیاسی خاصی ندارد.

بانک ملی
این بانک که بعد از فرار خاوری به بانک جنجالی کشور تبدیل شده بود، اکنون در اختیار عبدالناصر همتی قرار گرفته است. وی از نیرو های جهاد دانشگاهی است که بعد ها مدارج تحصیلی اش را تکمیل و مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران دریافت کرد. او از مدیران اجرایی با سابقه و نزدیک به روحانی است. در دورانی که روحانی دبیر شورای امنیت ملی بود وی به عنوان مسئول کمیته اقتصادی شورای فوق فعالیت می کرد. سوابق همتی عبارت هستند از فعالیت در صدا و سیما و معاونت سیاسی آن در سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۳،۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ رئیس بیمه مرکزی، مدیر عامل بانک سینا در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲.
دکتر همتی چهر ه ای آکادمیک نیز بوده و دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. او تالیفات متعددی نیز در زمینه مسائل اقتصادی دارد.

بانک مسکن
در بانک مسکن محمد هاشم بت شکن جایگزین قدرت الله شریفی شد. او نیز فردی آکادمیک او که به طیف اصولگرایان نزدیک تر است، سوابق مدیریتی خود را از دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد شروع کردهاست. بت شکن دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران دارد. در سوابق وی مواردی چون مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری بهمن بین سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۷، عضو هیئت مدیره گروه بهمن از سال ۱۳۸۶ تا کنون، رئیس هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار و عضو هیئت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹، مشاور اقتصادی بانک کشاورزی به مدت یک سال از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸، معاون اقتصادی و برنامه ریزی و معاون بانک داری و مدیرعامل بانک اقتصاد نوین و رئیس هیئت مدیره بانک هم کاری اسلامی عراق از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ وجود دارد.

بانک سپه
سید کامل تقوی نژاد یکی دیگر از مدیران بانکی تازه منصوب شده است. او به جای رامین پاشایی فام در راس مدیریت بانک سپه قرار گرفت. تقوی نژاد از مدیران اصلاح طلب و با سابقه اجرایی است. او مدرک فوق لیسانس مدیریت سیستم ها دارد. از سوابق وی می توان به معاون وزیر امور اقتصای و دارائی در دوران اصلاحات، معاون وزیر تعاون در دوران اصلاحات، عضو هیات مدیره بانک سپه، رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان، معاون سازمان برنامه و بودجه خوزستان، مدیر کل برنامه ریزی و امور اقتصادی استانداری های کهکیلویه و بویر احمد و چهار محال بختیاری، مدیرکل بودجه و تشکیلات سازمان ثبت احوال کشور، مدیر کل حوزه سرپرستی سازمان امور عشایر ایران، کارشناس اقتصادی – اجتماعی نخست وزیری، معاون و مشاور شرکت بیمه دی، مشاور شرکت بیمه آرمان، قائم مقام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اشاره کرد.

در مجموع گرایش غالب در بین مدیران ارشد وزارت اقتصاد فن سالاری است و خطوط سیاسی پر رنگی مشاهده نمی شود. این خصوصیت با ویژگی های شخصیتی خود طیب نیا سازگار است که تقریبا با تمامی دولت ها پس از سال ۱۳۶۰ هم کاری داشته است. مدیران منتخب اغلب دارای تجارب اجرایی و مدیریتی بالایی هستند.

سه نفر از مدیران ارشد گرایش اصلاح طلبی دارند. سه نفر نیز در دوران دولت احمدی نژاد مسئولیت داشته اند. دو نفر با روحانی نزدیک هستند. مدیریت بانک ها نیز فعلا به دو اصلاح طلب و یک اصول گرا واگذار شده است. باید دید نسبت فوق برای ۸ مدیر باقی مانده بانک های دولتی نیز تکرار می شود یا نه؟
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات