استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: به نظر مسئولین مشکلات اقتصادی کشور نتیجه تحریم های بین المللی علیه ایران است و رویکردی در جهت کاهش وابستگی به نفت و اقتصاد مقاومتی ندارند.

به گزارش افکارنیوز ، ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی در خصوص عملکرد ۱۰۰ روزه دولت روحانی اظهار داشت: تا امروز فقط مسئولین اقتصادی دولت آقای روحانی یک سری مسائل کلی را گفته اند و خودشان هنوز چیزی نگفته اند.

وی افزود: مطالبی که توسط وزیر اقتصاد آقای طیب نیا و آقای نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور بیان شده کلی و مبهم است و هنوز معلوم که قصد دارند چه کاری انجام دهند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: آن طور که به نظر می رسد مسئولین اقتصادی دولت حل و فصل مسائل اقتصادی کشور را موکول به حل و فصل روابط بین ایران و آمریکا کرده اند.

رزاقی گفت: به نظر مسئولین مشکلات اقتصادی کشور نتیجه تحریم های بین المللی علیه ایران است و فکر می کنند با رفع تحریم ها درآمد کشور مثل سابق می شود و اقتصاد رونق می گیرد.

وی افزود: حدود دو سال است تحریم های اقتصادی علیه ایران به شدت افزایش یافته و درآمد نفت به نصف رسیده است، اما آقای احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری اش علیه این تحریم ها کاری نکرد و ظاهرا الان هم کاری انجام نشده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: هر کشوری در مقابل تهاجم تدابیری می اندیشد که مقام معظم رهبری هم در مقابل تهاجمات اقتصادی غرب علیه ایران طرح اقتصاد مقاومتی را مطرح کرد ه اند.

رزاقی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی تبدیل نقاط ضعف به قوت، یعنی وقتی نفت را از ما نمی خرند اقتصادمان را طوری اداره کنیم که احتیاجی به فروختن نداشته باشیم و این امری شدنی است.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس اقتصاد کشور مقاومتی بود و در آن دوره آسیب تحریرم ها به ما بسیار کم بود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: مسئولین می گویند الان از لحاظ تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداریم و حجم انبارهای ما تکمیل است.

رزاقی افزود: این موضوع به این معناست که ساختار اقتصادی ایران تغییر نکرده و نمی کند، لزومی هم به تغییر نیست زیرا ما وارد کننده هستیم و با واردات نیازمان را تأمین می کنیم.

وی تصریح کرد: این نوع اقتصاد، اقتصاد مورد نظر امام (ره) نبود، زیرا امام (ره) معتقد بودند که کالاهای مورد نیاز مردم باید در داخل کشور تولید شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: ادغام در بازارهای جهانی و تأمین نیازهای داخلی از طریق بازار جهانی و تأمین نفت خام مورد نیاز بازار جهانی از طریق ما، اقتصاد سرمایه داری لیبرال است.

رزاقی گفت: آقای روحانی هم به دنبال اجرای همین سیاست است زیرا در این مدت از نظر محتوایی کاری در جهت کاهش وابستگی اقتصاد به صدور نفت خام و مواد اولیه انجام نداده است.

وی گفت: نکته حائز اهمیتی که تا الان به درستی به آن پرداخته نشده است بحث مربوط به یارانه هاست در دولت روحانی مسائلی راجع به قطع یارانه ۳ دهک بالای درآمدی مطرح شد که متاسفانه در عمل در این مورد هیچگونه اتفاقی نیفتاد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: مسئولین معتقدند برای حذف ۳۰ درصد یارانه بگیر ثروت باید عادلانه عمل کنند تا مبادا در راستای اجرای این تصمیم عده ای نیازمند از شمول دریافت یارانه حذف شوند.

وی تصریح کرد: اتخاذ چنین تصمیمی درست است ولی برای این کار به اطلاعات دقیق نیاز است که این اطلاعات دقیق درآمدی مردم نه در دوره احمدی نژاد و نه در دوره روحانی تا به امروز حاصل نشده است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: معلوم نیست چه زمان و از چه روشی این اطلاعات قرار است استخراج شود.

رزاقی گفت: حصول اطلاعات درآمدی اقشار مختلف مردم مزایای بسیاری دارد زیرا با کسب این اطلاعات می توان از افراد پردرآمد و با درآمدهای کلان مالیات گرفت.

وی افزود: عدم تلاش برای رسیدن به اطلاعات درآمدی ثروتمندان یکی از سیاست های لیبرالی اقتصاد است زیرا این سیاست اقتصادی می گوید که پول دارها باید پول دارتر شوند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اقتصاد لیبرالی و سرمایه داری می گوید که این پول دارها هستند که سرمایه گذاری می کنند نه فقرا پس نباید از آن ها مالیات گرفت و باید اجازه داد که روز به روز ثروتمند تر شوند.

رزاقی گفت: صحبت های وزیر اقتصاد مبهم و کلی است، نمی گوید که در برابر تهاجم اقتصاد باید چه شرایطی بوجود آوریم تا ضربه پذیر نباشیم.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار داشت: به نظر می رسد که در ذهن مسئولین اقتصادی نظریه تئوری لیبرالیسم اقتصادی که در ۲۰ ساله گذشته انتخاب شده است وجود دارد و علیرغم همه آثار منفی که تا الان داشته هنوز هم فکر می کنند از این طریق می توانند ادامه دهند و به نتیجه برسند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات