چندی پیش همایش بین المللی صنعت خودرو در کشورمان برپا شد که در آن نمایندگان برخی از شرکتهای خودروساز از گوشه و کنار دنیا در آن حضور یافتند.

به گزارش افکارنیوز ، به اعتقاد بسیاری از فعالان صنعت خودرو حضور آنها در این همایش به منزله ابراز تمایل شرکتهای خودروساز خارجی برای فعالیت در ایران تعبیر شد، اما در این میان دو شرکت فرانسوی پژو و رنو واکنشی متفاوت از خود نشان دادند.

سخنرانی نکردن نماینده شرکت پژو در این همایش اما و اگرهایی را در محافل مطرح کرد و بسیاری بر این عقیده هستند که این شرکت هنوز میان بودن یا نبودن در بلاتکلیفی به سر می برد.


به نظر می رسد، موضوعاتی وجود دارد که گریبانگیر این شرکت است و گفته می شود که ترس از واکنش شریک آمریکایی این تردید و دودلی را برای پژو فراهم کرده است.

بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو در این خصوص معتقدند، هرچند شرکت پژو نمایندگانی را برای حضور در این همایش فرستاده و این امر به نوعی ابراز تمایل به همکاری با ایران را آشکار می کند، اما این شرکت هنوز شرایط بازگشت به ایران را ندارد.

شرکت پژو هم اکنون در یکی از بدترین دوره های عملکردی خود به سر می برد، به گونه ای که فشار مشکلات مالی، پژو را واداشته تا به دنبال همکاری با خودروساز دیگری باشد.

ایسنا در این باره می نویسد حدود دو سال پیش نیز پژو به امید حل مشکلاتش بخشی از سهام خود را به جنرال موتورز واگذار کرد، اما این اقدام نه تنها مشکلات این شرکت را حل نکرد، بلکه سبب شد پژو بازار ایران را نیز تحت فشار شریک آمریکایی اش از دست بدهد.

در این میان هم اکنون این شرکت فرانسوی برای حل مشکلات مالی اش به دنبال همکاری با شرکت دانگ فنگ چین است.

اگرچه ممکن است همکاری با دانگ فنگ منجر به قطع همکاری پژو با جنرال موتورز و از بین رفتن موانع بازگشت این شرکت فرانسوی به ایران شود، اما این احتمال نیز وجود دارد که شرکت دانگ فنگ نیز موانعی را بر سر راه همکاری پژو با ایران ایجاد کند.

در این شرایط مدیران پژو در سردرگمی به سر برده و مطمئناً تا رفع ابهامهای فعلی نخواهند توانست درباره چگونگی همکاری با خودروسازان ایرانی تصمیم گیری کنند، هرچند هم نمی توانند علاقه خود را برای حضور مجدد در ایران پنهان کنند.

اما از سوی دیگر همین موضوع در جلسه اختصاصی وزیر صنعت با نمایندگان رنو و پژو پشت درهای بسته به گونه ای وانمود شد که از آن به پاسخ سربالای فرانسوی ها به وزیر تعبیر شد.

یک مقام آگاه با تشریح جزییات جلسه نعمت زاده با نمایندگان پژو و رنو در حاشیه همایش بین المللی صنعت خودرو که ابتدای هفته گذشته پشت درهای بسته برگزار شد، می گوید: در این جلسه که با حضور وزیر صنعت، نمایندگان شرکتهای خودروساز پژو و رنو و مدیران ایران خودرو و سایپا برگزار شد، نعمت زاده خطاب به نمایندگان پژو و رنو گفت، حالا که تحریمها تمام شده، چه برنامه ای برای حضور در ایران دارید؟

نماینده پژو در پاسخ وزیر اعلام کرد، برنامه ای برای این کار نداریم و هنوز رفع تحریم صنعت خودروی ایران به ما ابلاغ نشده است و حضور نمایندگان پژو و رنو در ایران تنها برای این است که ببینند در اینجا چه خبر است!

وی اظهار می دارد: وزیر صنعت در واکنش به این صحبت نماینده پژو، می پرسد که پس از دو سال به ایران برگشته اید و حال می گویید، هیچ برنامه ای ندارید؟ که نماینده پژو در پاسخ می گوید، هنوز موضوع رفع تحریمها به ما ابلاغ نشده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات