در جریان رسیدگی به طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بهره وری موافقان و مخالفان این طرح به بیان اظهارات خود پرداختند.

به گزارش افکارنیوز ، حسین علی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مخالفت خود با کلیات طرح تشکیل سازمان مدیریت، برنامه ریزی و بهره وری گفت: براساس اصل ۱۲۶ قانون اساسی مسئولیت امور برنامه ای و بودجه ای و استخدامی کشور برعهده رئیس جمهور گذاشته است اما این که ما چنین طرحی را آماده کنیم و در مجلس به بررسی آن بپردازیم کار درستی نیست.

وی با تاکید بر این که به نظر می رسد طرح پیش بینی شده طرح ناقصی است، گفت: با توجه به مسئولیت های عملی سازی راهبردهای مقام معظم رهبری از مهمترین موضوعاتی است که در این طرح باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین تعامل مستمر بین نهاد رهبری با شوراهای راهبردی باید از اولویت های طرح مذکور باشد.

وی خاطرنشان کرد: درک عمیق فلسفه این راهبردها و همچنین توجه به برنامه توسعه پنج ساله و بودجه های سالیانه به منظور توجیه سلسله مراتب مدیران ازجمله وظایف این سازمان است. اما متاسفانه کمرنگ بودن مفهوم سرمایه انسانی و عدم توجه به رسالت ثبات آفرینی در سازمان مذکور لحاظ شده است.

محسن علیمردانی نماینده مردم زنجان و از طراحان طرح تشکیل سازمان مدیریت در موافقت با این طرح ضمن روند بررسی طرح مذکور در کارگروه ها و کمیسیون های مربوطه، گفت: دولت بزرگترین نهاد اجرایی در جمهوری اسلامی ایران است و اگر قرار باشد واگذاری صورت گیرد باید به مردم باشد نه شبه دولتی ها.

وی افزود: متاسفانه در دولت قبل، قوه مجریه به جای پرداختن به توسعه همه جانبه سازمان مدیریت که سازمانی ناظر بر عملکرد مدیریتی خود است را حذف کرد و دلایل خود را افزایش تحرک کارایی و بهره وری، پیشگیری از فساد اداری، بهره وری مطلوب از علم اندیشمندان و حرکت در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و سیاست های نظام عنوان کرد.

علیمردانی خاطرنشان کرد: نتیجه این اقدامات موجب شد که شاهد معضلات جدی ای در اقتصاد کلان کشور، رشد منفی اقتصاد و تنزل ارزش پول ملی باشیم.

 علیرضا خسروی نماینده سمنان نیز در مخالفت با طرح مذکور اظهار کرد: اگر در ساختار نهادهای اقتصادی تامل کنیم می بینیم که وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان مدیریت همواره در وظایف خود با مشکلاتی روبرو بوده اند.

وی به تاریخچه زمان تشکیل این سازمان اشاره کرد و افزود: ما زمانی که پول داشتیم و منابع درآمدی هم وجود داشت به فکر احیاء سازمان بودیم و زمانی هم که این منابع درآمدی کاهش می یافت نوع دیگری تصمیم می گرفتیم و در دولت نهم و دهم با توجه به این که روز به روز قیمت نفت افزایش می یافت دولت نمی توانست منتظر سخت گیری سازمان بودجه باشد و این ادعا که کار سازمان کاری کارشناسی شده است ادعایی غیرواقعی است.

نماینده مردم سمنان در مجلس خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم که توسط اعضای این سازمان نوشته شد آن ها کاری به عدالت نداشتند و صریحا هم گفته بودند که معتقد به تولید ثروت و سپس توزیع آن هستند لذا سازمان مدیریت سازمانی باب میلی و اختیاری است و جدول مندلیف می نویسند که کسی سر در نمی آورد.

محمد علیپور نماینده ماکو و چالدران نیز در موافقت با طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی به اصل ۱۲۶ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور مسئولیت امور برنامه ای و بودجه ای و اداری – استخدامی را برعهده دارد و قانونگذار نیز هر دو مساله اساسی، یعنی برنامه و بودجه و امور استخدامی را در کنار هم در نظر گرفته است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بنابراین به علت نبود سازمان واحد مشکلات اساسی چند سالی است که خود را به خوبی نشان داده است. به عنوان مثال افرادی که در آموزش و پرورش به همین شکل در چرخش هستند متناسب با نیاز وزارتخانه به کار گرفته نشده اند.

علیپور در بخش دیگری از سخناش به معضل بیکاری در کشور نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچ سازمانی مسئولیت برنامه ریزی و تعیین تکلیف را برعهده نمی گیرد در حالی که کشور دارای ظرفیت ها و پتانسیل های قابل توجهی است که می تواند به خوبی از آن ها استفاده کند.

قاسم جعفری نماینده بجنورد نیز در مخالفت با این طرح ابتدا در اختیاری به اصل ۷۵ قانون اساسی استناد کرد و گفت: ادغام نیاز به مکانیزم، بودجه و امکانات مالی دارد نه این که ما طرحی را در دستور قرار دهیم که بار مالی هم ایجاد کند.

وی از لاریجانی که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت سوال کرد که اگر اخطار را وارد می دانید، تایید کنید که لاریجانی نیز با وارد ندانستن اخطار گفت: شما مخالفت خود را بیان کنید.

جعفری در ادامه افزود: اگر طرح خوب است چرا دولت به عنوان لایحه آن را ارائه نکرده است. در حالی که باید کارهای پژوهشی به طور مطلوبی انجام شود. لذا نباید براساس خوش آمدها و یا خوش نیامدها و یا تجربیات شخصی اقدام به کاری کنیم که این نوع ادغام آسیب هایی را به دنبال دارد.

براساس این گزارش، حامد قادرمرزی نماینده قروه در موافقت با این طرح گفت: اگر می گویید دولت منحل کرده و دولت هم باید لایحه دهد پس بگویید که دولت کار را خراب کرده و دولت خود باید آن را درست کند.

وی با بیان این که تعداد زیادی از نمایندگان با احیای مجدد این سازمان موافق هستند، گفت: مخالفین محترم بدانند که سازمان مدیریت را ۶۰ سال پیش آمریکایی ها تصویب کردند. برنامه اول را هم آن ها برای ما تدوین کردند. آیا وقت آن نیست که ما برنامه ای برای کشور تعیین کنیم؟ در حالی که تمام کشورهای توسعه یافته جهان سازمانی را برای برنامه های توسعه ای خود ایجاد کرده اند و از انحلال چنین سازمان هایی هم جلوگیری می کنند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تجربیات موفق و نتایج مثبت سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال های گذشته گفت: معتقدم سازمان مدیریت در طول ۶۰ سال گذشته کارکردهای موفقی هم داشته است که باید مورد توجه قرار گیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات