رییس اتحادیه مشاوران املاک بازار مسکن:

خسروی می گوید؛ قیمت ها هنوز جای چانه زنی دارد و کاهش ارز و طلا روی قیمت مسکن نیز تاثر گذاشته است؛ برای همین کماکان شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود.

گروه اقتصادی -آزاده باقری - بازار مسکن دیگر این روزها از تب و تاب خاصی برخوردار نیست و اکثر فعالان بازار نظاره گر تغییر و تحولات آینده هستند. در واقع پس از اعلام نتیجه مثبت مذاکات ژنو که موجبات کاهش قیمتها را در اکثر بازارها فراهم آورد انتظار می رفت که مسکن نیز همچون سایر بازارها تغییر و تحولات زیادی را تجربه کند.

به گزارش افکارنیوز؛ در حالی که مقاومت مالکان و سازندگان مسکن در مقابل کاهش قیمتها و تغییرات احتمالی باعث شد تا در مسکن مدتها کاهش قیمتی را شاهد نباشیم اما نهایتاً مقاومت مالکان و فعالان بازار مسکن نتیجه نداد و این بار قیمت مسکن با یک شیب ملایم و با حرکتی لاک پشتی سعی کرد تا خود را با سایر بازارها همگام کند. از سوی دیگر در رابطه با وضعیت مسکن و آینده بازار برخی از کارشناسان معتقدند تاثیر آنی ناشی از توفیق هسته ای تا یک تا دو ماه آینده خود را نشان داده و بازار به سمت ثبات قیمتی پیش خواهد برد ضمن آنکه برخی دیگر از این کارشناسان معتقدند علاوه بر تاثیرات حاصل از توافقات هسته ای از آنجاییکه تحولات آینده در فضای کلان اقتصادی کشور نیز بهبود فضای کسب و کار را در پی خواهد داشت بنابراین این دو عامل باعث شده تا از اوایل سال آینده وهمزمان با افزایش تولید مسکن، رونق واقعی و پایداری در معاملات خرید و فروش نیز واقعی شده و بازار به سمت ثبات و بدون حباب قیمتی پیش رود.

البته در بین کارشناسان حوزه مسکن برخی دیگر نیز عقیده ای متفاوت داشته و می گویند در سال آینده شاهد حاکم شدن بیشتر سایه تورم در حوزه مسکن خواهیم بود محمد مهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران از آن دسته افرادی است که معتقد اند توافقات هسته ای دیپلمات های ایران با اعضای گروه ۱+۵ در بازار مسکن رکود ایجاد خواهد کرد. به همین منظور سال آینده شاهد تورم در بحث مسکن خواهیم بود.

چون بعد از هر دوره رکود، شاهد دوره ای تورم هستیم و پیش بینی می شود سال آینده در بازار مسکن شاهد تورم باشیم. به هر حال آنچه مسلم است بازار مسکن نیز همچون سایر حوزه های اقتصادی دستخوش تغییر و تحولات اقتصادی و سیاسی کشور خواهد شد بنابراین بهتر است به جای خواندن آیه یاس که امروزه برخی از مدیران آن را در پیش گرفته اند به بهبود آینده این بازار امیدوار باشیم

رکود تا زمانی حاکم است که قیمت ها به تناسب برسد


در همین خصوص مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک بازار مسکن با بیان اینکه در حال حاضر بازار مسکن دچار رکود شده است به افکار نیوز می گوید: «از بعد از انقلاب سه بار افزایش قیمت جهشی داشتیم. در سال ۶۸ بعد سال ۸۶ و سال ۹۱ است. وقتی قیمت ها جهشی بالا می رود قدرت خرید مردم بسیار پایین می آید و به رکود کشیده می شود.

مردم قدرت خرید نداشته باشند نمی توانند ملکی بخرند و رکود حاکم می شود. » او ادامه می دهد: «این رکود تا زمانی حاکم است که قیمت ها به تناسب خودش برسد. فرض کنید در شهرک غرب خانه ای که ۶ میلیارد تومان بود به ۱۵ میلیارد رسیده و بعد به ۱۲ میلیارد و به خاطر اینکه تناسب قیمت ها به هم خورده کسی برای خرید به سمت آن ملک نمی رود. » رییس مشاوره املاک با بیان اینکه قیمت از تعادل خودش خارج شده و باعث می شود خریدارها سردرگم شوند توضیح می دهد: «برای بهبود وضعیت بازار قیمت مسکن به گذر زمان نیاز است و احتمال می دهم به خاطر موفقیت آمیز بودن مذاکرات ژنو در سال آینده شکوفایی اقتصادی را داشته باشیم. »

آب گل آلودی در کار نیست

خسروی درباره کسانی که در چنین وضعیتی از آب گل آلود ماهی می گیرند گفت: «این روند کاهش قیمت ها همچنان ادامه دارد. البته در این میان یک عده بودند که انتظار می کشیدند وضعیت بازار بحرانی بشود و از این آب گل آلود ماهی بگیرند اما با برداشته شدن تحریم ها این شفافیت به وجود آمد و دیگر آب گل آلودی در کار نیست. با این حال هنوز یک عده به دنیال این گونه مسایل هستند. منطقی به این ماجرا نگاه شود برای کسی که قصد فروش دارد صرف نمی کند که ملک خود را نگه دارد. »

قیمت ها هنوز جای چانه زنی دارد

او در پاسخ به اینکه چرا مردم بیشتر به سمت اجاره کردن خانه یا پیش خرید ملک می روند می گوید: «هر کس برای خودش برنامه ریزی دارد که بتواند بیشترین سود را ببرد. به عنوان مثال کسی که خانه اش را فروخته برای اینکه بتواند با آن مقدار پولی که دارد خانه ای بهتر تهیه کند ترجیح می دهد تا یک مدت در یک خانه اجاره ای به سر ببرد و ملکی را با قیمت کمتر پیش خرید کند و پیش خریدش افزایش قیمت داشته باشد و اقدامات دیگری که برای ساخت ملک خود دارد را کم کم و به مرور زمان انجام دهد. در این حالت است که هزینه ساخت خانه را هم یک جا پرداخت نمی کند و از نظر مالی به او فشار وارد نخواهدشد. » او ادامه می دهد: «قیمت ها هنوز جای چانه زنی دارد و کاهش ارز و طلا روی قیمت مسکن نیز تاثر گذاشته است؛ برای همین کماکان شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات