معاون سازمان زمین شناسی شرایط فعلی دریاچه ارومیه را منجر به مرگ آن دانست و گفت: مجری نجات دریاچه ارومیه با اختیارات فرادستگاهی انتخاب شده و به زودی حکم آن ابلاغ خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز ، راضیه لک در نشست خبری امروز رئیس سازمان زمین شناسی گفت: بررسی دیرینه اقلیم منطقه ای دریاچه ارومیه صورت گرفته است که بر اساس آن مشخص شد که اگرچه در سال های بسیاری دور، درجه گرمای هوا بیشتر از شرایط فعلی بود، اما این دریاچه خشک نشد؛ بنابراین گرما عامل اصلی وضعیت فعلی دریاچه ارومیه نیست.

معاون برنامه ریزی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران افزود: یکی از دلایل وضعیت نامناسب دریاچه ارومیه، بالا رفتن منیزم این دریاچه نسبت به سدیم آن بود که بر این اساس، مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که در سال ۲۰۱۳ میزان منیزم این دریاچه بسیار بالا رفته و به نظر می رسد که تکامل دریاچه ارومیه رو به انتها است و مرگ حوزه در حال شکل گیری است.

وی تصریح کرد: کاهش غلظت املاح و حجم نمک ها قبل از آبگیری دریاچه ارومیه، کمک شایانی به حفظ حیات آن خواهد کرد؛ که بر این اساس پیشنهاد سازمان زمین شناسی این است که دریاچه ارومیه را مرحله ای نجات داد و تا جایی که می توان از نمک و املاح آن کم شود.

به گفته لک، البته در کنار این تهدیدی که هم اکنون برای دریاچه ارومیه پیش آمده است، فرصتی نیز به وجود آمده که آن شناسایی عناصر ارزشمند در این دریاچه است که شرایطی اقتصادی را برای آن به وجود می آورد. اما سازمان زمین شناسی در نظر دارد که با طرح کامل تری مسائل اقتصادی را در راه نجات دریاچه ارومیه لحاظ کند و نمی خواهد که به این دریاچه به عنوان یک معدن ذی قیمت نگاه کند. وی اظهار داشت: این اتفاق در خصوص دریاچه های آرال و بحر المیت نیز رخ داده است که می توان از حفظ حیات آنها درس گرفت.

معاون سازمان زمین شناسی از انتخاب مجری نجات دریاچه ارومیه با اختیارات ماده ۱۲۷ قانون اساسی خبرداد و گفت: مجری نجات دریاچه ارومیه یک وزارتخانه نیست که تنها اهداف آن وزارتخانه را پیش برد، بلکه اختیاراتی فرادستگاهی دارد تا بتواند این موجود را نجات دهد و البته تیم قوی نیز خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: البته معاون امور برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری قول داده تا بودجه های آن را تامین کند. لک گفت: از دیدگاه ما این دریاچه با وسعت ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر دیگر وجود خارجی ندارد و وسعت آن نیز به اندازه فعلی نخواهد بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات