با ورود اولین جبهه هوای سرد زمستانی به نیمه شمالی کشور، مصرف گاز مشترکان خانگی به ۴۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته و با وجود افزایش ظرفیت تولید و انتقال گاز برای زمستان سالجاری، شرکت ملی گاز شرط عدم قطع گاز منازل را صرفه جویی توسط مشترکان اعلام می کند.

به گزارش افکارنیوز ، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز آبان ماه سالجاری با بیان اینکه برای زمستان سالجاری نیاز به گاز کشور برای تامین سوخت تمامی مشتکان خانگی، تجاری، صنایع، نیروگاه ها و صادرات روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز است، گفته بود: با احتساب واردات گاز از ترکمنستان ظرفیت پالایش گاز کشور حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز است.

از این رو برای زمستان سالجاری کسری تولید و مصرف گاز طبیعی کشور بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز بوده که بخشی از این کسری گاز با مصرف فرآورده های نفتی جبران می شود.

با ورود اولین جبهه هوای سرد و بارش برف در اکثر استان های نیمه شمالی کشور، در ۴۸ ساعت گذشته تاکنون متوسط مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده به بیش از ۴۱۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.


صرفه جویی نکنید گاز منازل قطع می شود

همزمان با اوج گیری متوسط مصرف گاز زمستانی مشترکان خانگی، روز گذشته شرکت ملی گاز ایران نسبت به صرفه جویی در مصرف گاز به مردم هشدار داده است.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به افزایش قابل ملاحظه مصرف گاز طبیعی کشور در چند روز گذشته تاکنون، گفت: مشترکان خانگی برای جلوگیری از افت فشار گاز خانگی در مصرف این حامل انرژی صرفه جویی کنند.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در صورت خودداری مشترکان از صرفه جویی، احتمال افت شدید فشار گاز در مصارف خانگی وجود خواهد داشت، تصریح کرد: در صورت کاهش مصرف و رعایت صرفه جویی مشکلی در تامین مطمئن گاز مصرفی خانگی وجود نخواهد داشت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: محدود کردن مصارف نیروگاه ها، صنایع بزرگ و کوچک، پالایشگاه ها، مجتمع های پتروشیمی و در نهایت شبکه خانگی از راهکارهای شرکت ملی گاز در صورت رعایت نشدن صرفه جویی است.


افزایش ظرفیت تولید و انتقال گاز در زمستان ۹۲

همزمان با هشدارهای شرکت ملی گاز، برای زمستان سالجاری ظرفیت تولید گاز از فازهای پارس جنوبی به طور متوسط روزانه بیش از ۱۲ میلیون مترمکعب نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

مسعود حسنی مدیرعامل مجتمع گازی پارس جنوبی هفته جاری از افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه های پارس جنوبی به بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز خبر داده است.

از این رو با بهره برداری از اولین ردیف شیرین سازی گاز طبیعی در پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، ظرفیت تزریق گاز شیرین و پالایش شده به شبکه سراسری حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

علاوه بر این از ابتدای سالجاری تاکنون با اجرای طرح های رفع گلوگاه های تولید، ظرفیت پالایش گاز در پالایشگاه های هاشمی نژاد، سرخون و قشم، فجرجم و پارسیان هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته نه تنها کاهش نیافته که افزایش هم داشته است.

این در حالی است که در کنار افزایش ظرفیت پالایش گاز، با تثبیت ظرفیت واردات گاز از ترکمنستان و بهره برداری از طرح ذخیره سازی گاز در سراجه قم ظرفیت بیشتری برای پالایش و انتقال گاز در اختیار شرکت ملی گاز ایران قرار دارد.

همزمان با افزایش ظرفیت تولید و پالایش گاز، علیرضا غریبی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز از راه اندازی ۳ ایستگاه جدید تقویت فشار گاز همدان، دشت و بیجار برای زمستان سالجاری و افزایش حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت اسمی انتقال گاز در کشور خبر داده است.


گاز نیروگاه ها قطع شد

با افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری در طول ۴۸ ساعت گذشته تاکنون، شرکت ملی گاز برای تامین سوخت مشترکان خانگی و تجاری، میزان گازرسانی به نیروگاه ها را کاهش داده به طوری که هم اکنون در اکثر نیروگاه های کشور به جای گاز طبیعی، فرآورده نفتی مصرف می شود.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اعلام اینکه با افزایش سرما به ویژه در چند روز گذشته، مصرف سوخت مایع افزایش قابل توجهی یافته است، اعلام کرد: مصرف گازوئیل و نفت کوره بخش نیروگاهی در آذر ماه امسال با افزایش برودت هوا در بیشتر نقاط کشور، به رکورد ١٣٥ میلیون لیتر در روز رسید.

در حال حاضر حدود چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر فرآورده های نفتی در مخازن ذخیره سازی نیروگاه های کشور ذخیره شذده است و پیش بینی می شود با توقف گازرسانی مشکلی در تامین سوخت این واحدها وجود نداشته باشد.


احتمال کاهش صادرات گاز

یکی از گزینه های شرکت ملی گاز در صورت ادامه مصرف فعلی گاز توسط مشترکان خانگی و تجاری، کاهش و حتی توقف صادرات گاز طبیعی به ترکیه است.

تا پیش از افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری ایران به طور متوسط روزانه ۲۵ تا ۲۷ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر می کرد و این در حالی است که زمستان سال گذشته با وجود کاهش واردات گاز ایران از ترکمنستان، صادرات گاز به ترکیه با ثبت رکورد ۳۱.۵ میلیون مترمکعبی در روز نه تنها کاهش نیافت که حتی با افزایش روبرو شده بود.

از سوی دیگر در حالی کاهش و یا توقف صادرات گاز به ترکیه به عنوان یک سناریو در دستور کار شرکت ملی گاز قرار گرفته است که اخیرا این کشور به دلیل عدم اطمیمان از تحویل مطمئن گاز از ایران به داوری بین المللی شکایت کرده است.

پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت کاهش تحویل گاز به نیروگاه ها و صنایع، اختصاص گاز تزریق مخازن نفتی به مشترکان خانگی و تجاری را از مهمترین سناریوهای وزارت نفت برای تامین سوخت زمستانی مردم اعلام کرده بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات