تاجگردون:

در ادامه مناظره تلویزیونی درباره لایحه بودجه سال ۹۳، تاجگردون گفت: آثار ضدتورمی در لایحه پیشنهادی دولت قابل رؤیت است، اما فرشاد مؤمنی درباره عملکرد دولت در بودجه می گوید: زمانی که ساختارها علیه تولید شکل گرفته است، اقتصاد از رکود تورمی خارج نخواهد شد.

به گزارش افکارنیوز ، غلامرضا تاجگردون در ادامه مناظره بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور با اشاره به اینکه همچنان از موضع عملکرد، ساختار و عملیاتی بودن بودجه منتقد هستیم، اظهار داشت: در مورد بودجه ۹۳ قائل به این هستیم که این سند دارای ضعف است.

وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۳ اینکه آیا جهت یا اتفاق خاصی رخ داده یا خیر باید مورد بررسی قرار داد.

این عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه انبساطی بودن بودجه، نگاه خوش بینانه به اجلاس ژنو و آینده خوری باید مورد بررسی قرار گیرد، گفت: مصارف و هزینه های این سند ۱۱.۶ درصد رشد داشته است که این رقم با توجه به شرایط نمی توان انبساطی دانست.

تاجگردون گفت: بخش زیادی از این هزینه ها مربوط به حقوق، یارانه و حقوق اجتماعی است که نمی توان درباره آن بحث کرد.

وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان به عملیاتی شدن آن کمک می کند، گفت: به نظرم آنچه در بودجه اتفاق افتاده انبساطی نیست؛ معمولاً دولت ها در سال اول علاقه به هزینه زیاد و خرج پول های بسیار دارد.

تاجگردون ادامه داد: سال گذشته یک میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم که امسال به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده که از نظر میزان و مقدار فروش همان عدد سال جاری است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه پیش بینی فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت محقق خواهد شد، گفت: این میزان با در نظر گرفتن صادرات در سال گذشته عملیاتی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه بودجه از نظر ارقامی محافظه کارانه است، گفت: باید با نقد مسائل، ارقام بودجه به شکلی عملیاتی در نظر گرفته شود.

تاجگردون افزود: روند ضد تورمی بودجه ۹۳ قابل رؤیت است اما در بحث هدفمندی ابهاماتی وجود دارد که باید به آنان پاسخگو شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نکات عدم توجه به فاز دوم هدفمندی یارانه ها و تحولات آن در سال آینده است؛ بسیاری از مردم هنوز درباره یارانه ها گیج شده اند.

در ادامه این مناظره تلویزیونی فرشاد مؤمنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید براینکه بودجه برنامه ای یکساله برای کشور است، اظهار داشت: مسئله انقباظی و انبساطی بودجه یک بحث است و اینکه چه ساختار و نهادی در این سند به کار گرفته شده بحث دیگری است.

وی خطاب به دژپسند (نماینده دولت حاضر در برنامه) گفت: ایشان که منسوب به رئیس جمهور است از طرف دولت اعلام می کند که تحلیل ما از تورم در سه سال گذشته مربوط به ماجرای نقدینگی، مسکن مهر و کسری بودجه است؛ اگر این تحلیل منبا باشد اقتصاد ایران هیچ وقت از رکود تورمی خارج نخواهد شد.

مؤمنی با بیان اینکه حتی در استفاده از منابع خارجی قادر نبوده ایم به طور خردورزانه ای از این منابع استفاده کنیم، گفت: حتی اگر جهان همه امکانات را در اختیار ما قرار دهد قادر نخواهیم بود از آن به طور صحیحی استفاده کنیم چرا که از منابع داخلی آن طور که شایسته است استفاده برتر را نکرده ایم.

این اقتصاددان تأکید کرد: طبق بررسی های بنده از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۶ که با عمد این چهار سال را انتخاب کرده ام کشور به لحاظ درآمدی و چانه زنی های بین المللی در سطح بالایی قرار داشته است.

وی ادامه داد: در این مدت ۹۹۲ شرکت خارجی در ایران به ثبت رسید که از این میزان ۳۷۱ شرکت در زمینه واسطه گری های مالی و بیمه، ۲۵۱ شرکت در زمینه بازرگانی و ۲۰۱ شرکت در زمینه هتل داری در ایران فعال شدند؛ کاملاً واضح است که ۸۲۴ شرکت در مسیر غیر مولد به فعالیت پرداختند.

مؤمنی با انتقاد از تحلیل دولت مبنی براینکه ما کار خودمان را انجام داده ایم و اکنون نوبت فعالان اقتصادی است، تصریح کرد: از نظر تحلیلی و کارشناسی سخنان رئیس جمهور بسیار نگران کننده است؛ زمانی که تمام ساختارها علیه تولید شکل گرفته اند، امکان ندارد اقتصاد پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

وی همچنین با انتقاد از عدم طراحی و تدوین برنامه ای با موضوع مبازه با فساد مالی گفت: بسیاری از بانک های خصوصی از محل تحمیل هزینه به مردم به قدرت رسیدند.

مؤمنی تصریح کرد: اینکه بگوییم چه رقمی به چه محلی تخصیص می یابد از دور باطل رکود تورمی خارج نخواهیم شد؛ در دور باطل مسئله نظام ملی مطرح است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات