نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مناظره لایحه بودجه ۹۳ کل کشور اظهار داشت: بر اساس متغیرهای کلان اقتصادی یعنی تورم، بیکاری، سرمایه گذاری، رشد اقتصادی و رشد نقدینگی، جهت گیری های بودجه مثبت است.

به گزارش افکارنیوز ، غلامرضا تاجگردون در برنامه مناظره بودجه لایحه ۹۳ کل کشور اظهار داشت: بعد از سالها شاهد این بودیم که بودجه در موعد مقرر ارائه شد و اگر چه سال ۹۲ سال خاصی بود و دولت فرصت بررسی و اجرا بر روی بودجه ۹۲ را نداشت، اما این بودجه به خوبی ارائه شد.

وی افزود: لایحه بودجه نمی تواند به یکباره مورد تأیید یا رد قرار گیرد بلکه باید بودجه را از منظرهای مختلف بررسی کرد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بودجه اصولی دارد که باید به آن اصول پایبند بود. یک سری اصول سنتی داریم که من به آنها نمی پردازم اما یک سری اصول مدرن هم وجود دارد که جهت گیری بودجه ۹۳ نسبت به آن مثبت بوده است که اصول مدرن شامل پاسخگویی، شفافیت، ثبات و همچنین عملکرد مثبت است.

وی افزود: لایحه بودجه ۹۳ از شفافیت لازم برخوردار است و اهرم های پاسخگویی آن برای مجلس باز است.

وی افزود: بر اساس متغیرهای کلان اقتصادی یعنی تورم، بیکاری، سرمایه گذاری، رشد اقتصادی و رشد نقدینگی، جهت گیری های بودجه مثبت و خوب است.

تاج گردون گفت: در شش ماهه تورم از سوی بانک مرکزی ۴۰ درصد اعلام شده است این در حالی است که میزان تورم برای سال آینده در بودجه ۲۵ درصد پیش بینی شده در شرایط عادی تورم ۲۵ درصد وحشتناک است اما در مقایسه با تورم ۴۰ درصدی مطلوب به نظر می رسد.

وی افزود: در خصوص شاخص اشتغال با توجه به آنکه همواره نیروی کار به بازار وارد می شود نمی توان از کاهش شاخص بیکاری صحبت کرد و لذا در این بودجه روند ثابت در نظر گرفته شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: رشد نقدینگی در سال ۹۲ حدود ۳۰.۸ درصد بوده است در حالی که در لایحه بودجه ۱۸ تا ۲۰ درصد دیده شده است.

وی افزود: تراز عملیاتی بودجه روند فرسایشی است با توجه به اینکه بودجه ۹۲ وضع را خراب کرد اما در بودجه ۹۳ سعی شده است تا این روند کنترل شود و کسری بودجه در حداقل ممکن باشد اما به طور کلی فاصله زیادی با چشم انداز داریم.

تاج گردون گفت: در مزایای لایحه بودجه ۹۳ می توان به ارائه به موقع آن، شفافیت، نزدیک بودن به واقعیت، محافظه کارانه بودن و اینکه طرح جدید در بودجه وجود ندارد، خرید خدمت باز است و اینکه رابطه دولت و مجلس شفاف تر شده است، اشاره کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات