میزان تأثیر لایحه بودجه ۹۳ در اشتغال و رفاه مردم و تعیین سرنوشت قانون هدفمندی یارانه ها از مواردی است که باید درباره لایحه بودجه ۹۳ دولت بررسی شود.

به گزارش افکارنیوز ، تصویب دخل و خرج دولت با تدوین لایحه بودجه توسط دولت و بررسی و تصویب آن توسط نمایندگان مجلس انجام می شود.

از سوی دیگر دیوان محاسبات کشور به عنوان نماینده مردم دخل و خرج را بررسی کرد و سپس به نمایندگان مجلس گزارش می دهد.

لایحه بودجه ۹۳ برخلاف سال های قبل امسال به موقع تقدیم مجلس شد تا نمایندگان آن را نهایی کنند و دستگاه های اجرایی قبل از سال ۹۳ برای برنامه ریزی سال آینده خود حساب و کتاب ها را بدانند.

مهم ترین ویژگی لایحه بودجه ۹۳ این بود که دولت خلاف لوایح بودجه سال های قبل تصمیم گرفت برای اتمام فعالیت های عمرانی در پروژه صفر تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی تنها اعتباری برای نگهداشت پروژه اختصاص دهد در پروژه هایی با ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی کمک کرده است و به پروژه های ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی به بالا هرچه بودجه عمرانی بوده است (۳۷.۸ هزار میلیارد تومان) اختصاص داده است.

برخلاف سال های قبل به جای توزیع قطره چکانی بودجه، امسال بودجه مناسبی به طرح ها اختصاص می یابد تا زودتر اجرا شود.

نمایندگان استان های کمتر برخوردار پس از تقدیم لایحه بودجه بود که اعتراض کردند و مدعی بودند باید ارقام بیشتری به پروژه های آنها اختصاص می یافت.

ویژگی دیگر لایحه بودجه ۹۳ این است که دولت در آن نرخ ارز را در حد ۲۶۵۰ تومان تا ۲۸۵۰ تومان دیده است تا ارزش پول ملی افزایش یابد.

همچنین افزایش ۱۸ درصد حقوق کارمندان دولت از دیگر ویژگی های لایحه بودجه سال ۹۳ است.

هدفمندی یارانه ها نیز موکول به ارائه لایحه دیگری در سال ۹۳ شده است.

در آستانه بررسی لایحه بودجه باید دید اجرای پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۹۳ چه تأثیری در تولید، اشتغال و رفاه مردم دارد.

همچنین باید منتظر بود و دید که تکلیف هدفمندی یارانه ها در سال آینده چه خواهد شد ضمن آنکه باید مشخص شود بودجه پیشنهادی دولت انقباضی یا انبساطی است و اینکه آیا اجرای این لایحه تورم را واقعاً مهار می کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات