نماینده دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر درصد امکان تحقق درآمدهای نفتی و اعتبارات پیشنهادی عمرانی گفت: دولت راجع به برداشت از نفت در متغیرها، تغییر آنچنانی ایجاد نکرده است؛ همچنین ارقام پیش بینی شده اطمینان بخش است.

به گزارش افکارنیوز ، در بخش پایانی مناظره امروز تلویزیونی که با حضور ۴ چهره شاخص از مجلس، دولت و دانشگاه برگزار شد، فرهاد دژپسند در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تحقق اعتبار ۳۷ هزار میلیارد تومانی با نفت ۱۰۰ دلاری با توجه به شرایط منطقه ای، امکان پذیر است یا خیر، اظهار داشت: دولت راجع به برداشت از نفت در متغیرها، تغییر آنچنانی ایجاد نکرده است، به طوری که امسال هم یک میلیون بشکه نفت و در سال بعد هم به همین میزان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: ما در لایحه بودجه ملاحظاتی داشتیم که ارقام پیش بینی شده اطمینان بخش باشد. چرا که درآمدهای نفتی از محل صادرات به همین شکل در نظر گرفته شده است.

دژپسند درباره سهم مالیات در تأمین بودجه، گفت: مالیات نسبت به سال جاری رشد بیشتری دارد؛ مطمئنا در شرایط رکودی افزایش نرخ منطقی نیست، بنابراین با توجه به اینکه نسبت مالیات به GDP باید به ۱۰ درصد برسد از طریق مکانیزه کردن نظام مالیاتی، این درآمدها محقق خواهد شد.

دژپسند در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر دلایل دولت برای حذف تولید از محل درآمدهای هدفمندی، گفت: در بودجه امسال طبق شرایط فعلی عمل خواهد شد و راجع به هدفمندسازی یارانه ها، یک بسته جدید و متحولی را طراحی و به مجلس ارائه خواهیم کرد.

 الیاس نادران درباره انبساطی بودن لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده، گفت: انبساطی بودن با عادلانه بودن متفاوت است؛ مجلس در اصلاحیه بودجه بنابر درخواست دولت، درآمدهایش را به ۱۷۱ هزار میلیارد تومان کاهش داد و در سال آینده این میزان با افزایش ۷۱ هزار میلیارد تومانی به مجلس پیشنهاد شده است، بنابراین بودجه انبساطی است.

وی با بیان اینکه کمتر از ۲۵ درصد کل بودجه کشور، مربوط به اعتبارات عمرانی است، گفت: در بودجه سال جاری آنچه که اتفاق افتاد، نگران کننده است.

بنابراین گزارش غلامرضا تاج گردون، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و معاون اقتصادی سازمان مدیریت سابق در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره استعفای برخی نمایندگان در خصوص لایحه پیشنهادی دولت، تاکید کرد: این بودجه پیش از استعفای نمایندگان باید بررسی شود، چرا که بنده از کسانی هستم که با اعداد و ارقام بودجه کاملا آشنایی دارم.

فرهاد دژپسند، نماینده دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان تخصیص اعتبارات برای رونق کسب و کار توضیح داد: تأمین مالی و تسهیل دریافت منابع، افزایش صندوق های حمایتی و اتمام طرح های نیمه تمام و از همه مهمتر تقویت بخش خصوصی از طریق واگذاری طرح های نیمه تمام از جمله مواردی است که دولت در حوزه کسب و کار پیش بینی های لازم را انجام داده است.

فرشاد مؤمنی، اقتصاددان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا طبق ادعای دولتمردان، انسجامی در تیم اقتصادی دولت وجود دارد یا خیر، صراحتاً تاکید کرد: من دعا می کنم که چنین باشد، اما اینطور نیست.

بر اساس این گزارش، الیاس نادران درباره اینکه معتقد است، نباید منافع مذاکرات تیم هسته ای در لایحه بودجه کشور گنجانده شود، به سؤال مطرح شده در این باره تأکید کرد: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، در تحقق درآمدهای نفتی که در بودجه قرار است لحاظ کنیم، دچار محدودیت هایی خواهیم بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات