مشاور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با بیان این که دو راهکار اصلی برای افزایش میزان سرمایه گذاری تدوین شده است، گفت: این موضوع هم از طریق تسهیلات بانکی و هم از طریق بودجه حمایت خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز ، محمد کردبچه با اشاره به رشد منفی سرمایه گذاری سال گذشته در اقتصاد ایران اظهار کرد: این نرخ در سال گذشته به منفی ۲۱ درصد رسید ولی تلاش می کنیم با برنامه ریزی های انجام شده از سال آینده این سرمایه گذاری نه تنها ضریب منفی نداشته باشد که روند مثبت را در پیش گیرد و به این ترتیب هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی نسبت به ورود به بازار سرمایه گذاری اقدام کنند.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده در نظام بانکی برای بالا بردن میزان سرمایه گذاری عنوان کرد: سعی کرده ایم با نگاهی ویژه گستره این تسهیلات را بالا ببریم. در کنار آن در بودجه نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده که با سپردن آنها به سیستم بانکی کشور، بانک ها بتوانند با استفاده از آنها دو برابر و یا حتی بیشتر از آن را به عنوان تسهیلات در اختیار بخش خصوصی گذاشته و به این ترتیب منابع مورد نیاز برای سرمایه گذاری را تجهیز کند.

مشاور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور خاطر نشان کرد: به این ترتیب با اتخاذ این دو روش و راهکار سعی خواهیم کرد ضریب سرمایه گذاری را که نقشی حیاتی در اقتصاد ایفا می کند، بالا برده و به میزان قابل قبولی برسد.

کردبچه درباره چگونگی در نظر گرفتن درآمد های نفتی در بودجه سال ۹۳ نیز توضیح داد: در بودجه سه نوع درآمد نفتی داریم که یکی صادرات نفت خام است و یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده، یکی صادرات میعانات گازی است که روزانه ۲۹۷ هزار بشکه خواهد بود و دیگری میعاناتی است که شرکت ملی نفت به پتروشیمی های داخلی می دهد.

وی ادامه داد: مجموع این سه درآمد به روزانه یک میلیون و ۴۱۷ هزار بشکه در روز می رسد که برای هر بشکه درآمدی ۱۰۰ دلاری در نظر گرفته شده است.

مشاور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور با اشاره به سندهای بالادستی نظام و سیاست های آن در نحوه فروش نفت نیز اظهار کرد: با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه بخشی از درآمد های حاصل از فروش نفت باید به مسائل خاصی اختصاص یابند. برای مثال بخشی از سهم صادرات باید به صندوق توسعه ملی اختصاص یابد و یا بخش های دیگر که هر کدام سهمی در این قوانین به خود اختصاص دادند به هرحال با کسر کردن سهم این بخش ها درآمد نفتی باقی مانده با توجه به محاسبات انجام شده وارد بودجه می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات