عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات تاکید کرد:

غلامرضا اسد اللهی عضو هیت رییسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: در سالهای اخیر کشور در حالی با مشکلات بین المللی ناشی از تحریمها مواجه شد که سوء مدیریت و نبود برنامه ریزی در استفاده از منابع بسیار محسوس بود. در شرایطی که انتظار می رفت در جنگ اقتصادی که غرب علیه کشورمان شروع کرده حساب شده قدم برداریم عدم برنامه ریزی صحیح در استفاده از منابع آسیب بیشتری را متوجه مردم کرد به خصوص حوزه معیشتی مردم با مشکلات اساسی مواجه شد.

به گزارش افکارنیوز ، وی ادامه داد: نگاهی به شرایط داخلی در چند سال گذشته به روشنی نمایان می کند که مشکلات اقتصادی ناشی از تحریمها نبوده بلکه ۷۰ درصد آن متاثر از سوء مدیریت بوده است؛ چرا که در این مدت می شد ضمن کاهش اتکا به نفت کشور را به بهترین نحو ممکن اداره کرد. به این دلیل که اگر دولت منابع حاصل از مابه التفاوت قیمت ارز را که باید به صندوق در آمدهای عمومی کشور می ریخت، واریز می کرد مشکلات کنونی وجود نداشت.

غلامحسین اسد اللهی تاکید کرد: در بودجه سال گذشته بیش از ۳۰ هزار میلیارد نصیب اشخاص شد و مردم از کالاهای اساسی و دارو نیز محروم ماندند. اگر این مبلغ به حساب واریز می شد از ۱۴۴ هزار میلیارد بودجه بیش از ۱۴۲ میلیارد محقق می شد و تنها ۲ هزار میلیارد کسری بودجه به وجود می آمد که ناچیز و قابل جبران بود.

نماینده تربت جام افزود: این در حالی است که در همین مدت بسیاری از پروژه های عمرانی در داخل کشور تعطیل شد که ربطی هم به تحریم نداشت و شرایط به گونه ای بود که بهره گیری از اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده صحیح از منابع به شدت احساس می شد. وضعیت از زمان جنگ هم بدتر شد چرا که در زمان جنگ با برنامه ریزی و تکیه بر خود باوری بدون اتکا به خارج دشمن مهاجم را شکست دادیم در این برهه نیز اگر ظرفیتهای خود را به کار بگیریم از این وضعیت هم عبور می کنیم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: نکته قابل تامل که نباید از قلم بیفتد بهره گیری از توان مردم در اداره کشور و بالا بردن توان اقتصادی آن است. از نظر مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی باید از بخش خصوصی حمایت کرد چرا که مسئله ای که تحت عنوان خصوصی سازی از آن یاد می شود بسیار در حل مشکلات اقتصادی موثر است اما در چند سال گذشته خصوصی سازی واگذاری به شرکتها و نهادهای شبه دولتی بوده و از این رو ناموفق عمل کرده است چرا که واگذاری به بخش دولتی و شبه دولتی به دلیل نبود نظارت کافی فساد آور است.

وی گفت: لذا در این برهه لازم است سرمایه های مردم به کار گرفته شود؛ در اقتصاد مقاومتی باید به سمتی برویم که سیستم تولید و اقتصادی کشور از تحریمها متاثر نشده و به راه خود ادامه بدهد. از این رو در این جهت باید ظرفیتها و توان داخلی خود را به کار بگیریم تا کارشناسی هایی که در اقتصاد مقاومتی انجام شده است به تحلیل نرفته و پررنگتر از گذشته به کار خود ادامه دهد که مستلزم اتکا به توان داخلی با تکیه بر خود باوری است.

اسد اللهی در پایان تصریح کرد: ما می توانیم با هدایت دادن به انگیزه ها، آرمان ها و ایمان مردم حرکت را آغاز کنیم و به یک معنا باید عنصر ابتکار، خلاقیت، توانمندی و ارزش های انسانی را وارد محور اقتصاد مقامتی کرده و با تکیه بر توانمدی های داخلی تحول عظیمی در اقتصاد کشور به وجود آوریم. همانطور که توانستیم نتیجه جنگی را که به ما تحمیل شده بود تغییر دهیم این بار می توانیم نتیجه تحریمی که ظالمانه بر ما روا داشته شده است را تغییر داده و جهانیان را بهت زده کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات