رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه تحریم ها عوارض منفی بسیاری برای کشور داشت، اما نشان داد اقتصاد وابسته به نفت چقدر شکننده است.

به گزارش افکارنیوز ، حمیدرضا فولادگر روز سه شنبه در هشتمین نشست تخصصی همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی در دانشگاه اصفهان با اشاره به وابستگی بودجه سالانه کشور به درآمد منابع نفتی اظهار کرد: طبق برنامه باید این وابستگی تا پایان برنامه چهارم توسعه به صفر برسد.

وی از پیش بینی درآمد ۱۳۸ هزار میلیاردی نفت در بودجه ۹۳ خبر داد و تصریح کرد: طبق برنامه از این مقدار ۱۴.۵ درصد در اختیار وزارت نفت برای سرمایه گذاری جدید، ۲۹ درصد در اختیار صندوق توسعه، دو درصد تکالیف مختلف بودجه ای و بقیه در اختیار بودجه عمومی کشور قرار می گیرد.

فولادگر رشد درآمدهای مالیاتی در بودجه ۹۳ را به نسبت خوب توصیف کرد و افزود: در سال جاری ۵۱ هزار میلیارد دلار درآمد مالیاتی پیش بینی شده بود که بیش از ۹۰ درصد آن محقق شد و این رقم در سال ۹۳ به ۶۶ هزار میلیارد رسیده که البته اندکی خوش بینانه است.

وی جایگزینی منابع نفتی در بودجه عمومی را حرکت رو به جلویی پیش بینی کرد و ادامه داد: در تولید ناخالص ملی نفت هنوز نقش بسیاری دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر بخواهیم منابع مالی جایگزین درآمدهای نفتی بکنیم باید با کمک بخش خصوصی به سمت بخش های دیگر برویم.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم به هدف چشم انداز ۱۴۰۴ برسیم باید کشورهایی چون عربستان، ترکیه و گرجستان را که اکنون سالانه ۲۵۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی دارند را پشت سر بگذاریم در حالی که تولید ناخالص ملی در کشور بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود.

فولادگر به نرخ رشد اقتصادی در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: تا پایان سال ۸۹ کشور متوسط رشد ۴ درصد را داشته، در سال ۹۰ رشد ۳ درصد و در سال ۹۱ با توجه به تحریم ها و سوء مدیریت ها رشد منفی ۵.۸ درصد را داشته ایم.

وی پیش بینی کرد: نرخ رشد اقتصادی کشور در سال جاری با توجه به فعالیت های دولت جدید این رشد به ۸ دهم درصد و در سال آینده به ۳ درصد برسد.

فولادگر تحریم ها و مشکلات اقتصادی امروز را اگر چه همراه با عوارض منفی و متضرر شدن دولت و تولیدکننده ها دانست، اما هشدار وابستگی اقتصادی کشور به درآمد نفتی را مهم ترین دستاورد این تحریم ها دانست که با ده ها همایش و سمینار قابل فهم نبود و گفت: باید بدانیم چقدر اقتصاد کشور شکننده است تا به دنبال اصلاح ساختارها و بازسازی ساختار پولی و سرمایه ای کشور باشیم.

به گزارش ایسنا؛ هشتمین نشست تخصصی همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی با موضوع بهبود نظام نظام مالی و جایگزینی منابع مالی نفتی به همت سازمان بسیج علمی، پژوهشی استان اصفهان در دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی و اساتید دانشگاه و دانشجویان برگزار شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات