گزارش میدانی افکارنیوز؛

حال هوای یلدای امسال با سال های قبل فرق می کند و مردم دیگر شور و شوق سال های گذشته را برای این بلدترین شب سال ندارند و ترجیح می دهند به جای اینکه این شب را دور هم باشند بروند و زودتر از هر شب دیگر بخوابند تا اینکه به خاطر بیدار بودن هزینه ای کمرشکن متقبل شوند.

گروه اقتصادی – دو مناسبت در کل سال است که ما ایرانی ها قید هر چیز را بزنیم از خوردن آجیل در این دو مناسبت نخواهیم گذشت. البته بماند که چند سالی می شود بسیاری از مردم به جهت گرانی و هزینه های سرسام آ ور کالا و محصولات قید خرید و به جای آوردن مراسم وسنن قدیمی را زده اند و ترجیح می دهند تا با حذف هزینه های گزاف آب باریکه خود را تا پایان ماه حفظ کنند.

به گزارش افکارنیوز؛ با نزدیکتر شدن به شب یلدا برخی از خانواده ها که بر حسب اتفاق اخیرا هم موفق به دریافت یارانه نقدی خود شده اند حتی به مقداری اندک سعی دارند تا با خرید آجیل و چند نوع میوه معمولی برای چند ساعتی هم که شده به همراه خانواده از مشکلات روزمره فارغ شوند. اما قیمت های سر به فلک کشیده این روزها، ظرف بلور آجیل خیلی ها را ماتم زده کرده است که چطور حتی با چند عدد کشمش هم شده باید شکم این کاسه بلورین را پرکنند.

وقتی برای آجیل خوری نمانده

آجیل فروش ها هم در طول یک سال دلشان به همین شب عید و شب یلدا خوش است که مردم به بهانه دور هم جمع شدن چند کیلویی آجیل می خرند. در این گزارش به سراغ چند آجیل فروش و چند خریدار آجیل رفته ایم تا از گرماگرم بازار و میزان خرید و فروش بگویند. در اولین آجیل فروشی، با مردی میانسال مواجه شدیم که مشغول خرید آجیل به مقدار زیاد بود!

وقتی از او علت خرید این همه آجیل را پرسیدیم گفت: «این آجیل ها را برای کارگرهایم می گیرم. خودم در کانادا زندگی می کنم و هر سال چند بار به ایران می آیم و وقتی می خواهم به کانادا برگردم به طور میانگین در طول سال ۵۰۰-۶۰۰ هزار تومان آجیل می خرم و با خودم می برم تا در آنجا استفاده کنم. » اما خانمی دیگری که در حال خرید یک کیلو آجیل مخلوط بود با گلایه فراوان در جواب سوال ما که در طول سال چند بار برای خرید آجیل به آجیل فروشی مراجعه می کنید می گوید: «آنقدر چاله چوله در زندگی داریم که نمی دانیم چطور آنها را پر کنیم و دیگر خرید و خوردن آجیل در بین مشغله های ذهنی ما گم است. ما هر سال شب عید و شب یلدا درحدی که بتوانیم آبروداری کنیم جلوی مهمان آجیل می خریم.

البته تا چند سال پیش مخصوصا شب عید تا ۵ کیلو هم می خریدیم که تا مدتی بعد از عید هم بچه هایم از آجیل سیر می شدند اما برای مثال همین امسال ۱/۵ کیلو آجیل گرفتیم و الان هم فقط یک کیلو آجیل خریده ام. »

درمغازه دیگری مردی حدوداً ۴۰ ساله در حال سفارش آجیل بود که می گفت: «به هر حال اگر کسی مصرف آجیل در طول سال را مثل میوه، برنج و گوشت یک ضرورت بداند بخشی از پول خود را برای آجیل کنار می گذارد. من خودم خوردن آجیل را خیلی دوست دارم و غیر از شب یلدا و عید سعی می کنم در خانه همیشه مقداری آجیل از بادام، پسته و گردو تا نخود و کشمش داشته باشم. شاید در طول سال غیر از این دو دوره حدود بیش از ۲۰۰ هزار تومان آجیل بخرم. »

با پول یارانه آجیل می خرند

اما وقتی پای حرف آجیل فروش ها می نشینیم آنها هم حرف هایی برای گفتن دارند. یکی از آنها که مشخص بود خیلی مشتری مدار است می گوید: «سال هاست که آجیل فروشی دارم. فروش در این چند سال خیلی کاهش پیدا کرده و اینطور برایتان بگویم که حتی امسال نسبت به پارسال فروشمان به نصف رسیده است. به نظر من مردم پول دارند اما دیگر این پول را برای آجیل خرج نمی کنند. چیزهای دیگر می خرند و پولی برای خرید آجیل برایشان نمی ماند. »

آجیل فروشی دیگر می گوید: «میزان فروش کاهش پیدا کرده اما تعداد خریدار نه. شاید یک نفر می آمد مثلا ۶ کیلو آجیل می خرید اما امسال ۲ یا ۳ کیلو می خرد. تعداد مشتری کم نشده میزان فروش کم شده است. »

آجیل فروش دیگری حرف جالبی می زند: «فروش من چند روز بعد از ریختن یارانه ها کمی بیشتر می شود. احساس می کنم وقتی مردم پول یارانه برایشان واریز می شود به این فکر می کنند که با مقداری از این پول کمی آجیل و تنقلات برای خانه شان بگیرند. »

به مغازه آجیل فروشی دیگری می رویم. صاحب مغازه آن مردی مسن است. بعد از اینکه گفتن روزی دست خداست می گوید: «معمولا فروش در ۶ ماه اول سال خوب نیست. هوا گرم است و مردم ترجیح می دهند به جای آجیل، بستنی، یخ در بهشت و معجون بخورند. اما در ۶ ماه دوم سال که شب یلدا و شب عید هم جزئی از آن می شود خدا را شکر فروش خوب است. برای مثال فروش آبان ما آجیل فروش ها از فروش مرداد ماه خیلی بهتر است. »

از قیمت های شب یلدایی چه خبر؟

بازار خرید و فروش شب یلدا حسابی گرم است و هر کس در این روزها به این فکر می کند که با بودجه اش چقدر می تواند آجیل بخرد. در اینجا قیمت برخی از آجیل و خشکبار را می خوانید. برگ زردآلو ۸۵۰۰ تومان، قیسی ۱۱ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۳۹هزار و ۵۰۰ تومان، پسته خندان ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان، پسته فندقی ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان، پسته کله قوچی ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان، تخمه آفتابگردان ۸۵۰۰ تومان، تخمه ژاپنی۱۱ هزار تومان، تخمه کدو ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان و تخمه کدو گوشتی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار به فروش می رسد. همچنین یک کیلوگرم توت خشک اعلا ۲۷ هزار تومان، انجیر ۴۰ هزار تومان و مغز فندق ۲۹ هزار تومان است.

هم مردم، هم کاسب ها و هم مسئولان متفق القول می گویند که حال هوای یلدای امسال با سال های قبل فرق می کند و مردم دیگر شور و شوق سال های گذشته را برای این بلدترین شب سال ندارند و ترجیح می دهند به جای اینکه این شب را دور هم باشند بروند و زودتر از هر شب دیگر بخوابند تا اینکه به خاطر بیدار بودن هزینه ای کمرشکن متقبل شوند.

در این میان رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خبر از کاهش قیمت آجیل شب یلدا نسبت به سال گذشته می دهد و می گوید روندی که کاهش قیمت همچنان ادامه دارد: «به رغم کاهش قیمت برخی از اقلام آجیل از جمله پسته قیمت آن در بازار با کاهش مواجه شده است که پیش بینی می شود در شب یلدا قیمت آن به دلیل کاهش قدرت خرید مردم میانگین ما بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر نیز کاهش یابد. »

علیرضا ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه نظارت و کنترل بر روی قیمت آجیل و خشکبار وجود دارد ادامه می دهد: «از ۲ ماه پیش از سوی بازرس های ویژه، نظارت بر قیمت و کیفیت محصول انجام شده است. از این رو افزایش قیمت آجیل و خشکبار را در روزهای آینده، شب یلدا و حتی بعد از آن نخواهیم داشت؛ اما به دلیل نداشتن توان خرید آجیل و خشکبار شاهد وفور این محصولات در بازار هستیم. »

او با بیان اینکه به جز گردو و توت خشک و چند قلم دیگر که خیلی پر مصرف نیستند به دلیل کمبود محصول ممکن است قیمت آن اندکی بالا باشد، گفت: «حجم فروش آجیل به دلیل کم شدن اقبال عمومی مردم برای خرید، کاهش یافته است البته مهمترین مسئله ای که در خرید مردم اثر داشته وضع اقتصادی است. اما فارغ از وضعیت اقتصادی مردم با توجه به اینکه شب یلدا جایگاه ویژه ای در بین ایرانیان دارد و از مراسم های اصیل است، پیش بینی می کنیم که خانواده های ایرانی به خصوص خرید هایی که برای عروسی ها انجام می شود را به بعد از ماه صفر موکول کنند.

برهمین اساس به فروشندگان اعلام کرده ایم که آمادگی لازم را برای بعد از ماه صفر داشته باشند. » علیرضا ارزانی از وضعیت تولید بازار آجیل در کشور گفت: «وضعیت تولید آجیل در کشور با توجه به اینکه برداشت ها به پایان رسیده مناسب است ولی تنها مشکل ما که بازار را به هم می ریزد واردات بی رویه است و همیشه نیز مخالف آن بودیم. » رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کشور از رونق صادرات در بازارهای جهانی طی سه ماه گذشته خبر داد و افزود: «همزمان با شروع به کار دولت جدید عوارض گمرکی صادرات خشکبار در ایران کاهش یافت و منجر به افزایش ۳۰ صادرات این محصول در بازارهای جهانی شد. »
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات