به اعتقاد پژویان ارائه سبد کالا ضمن ایجاد شوک و تحمیل هزینه های سنگین به کشور به اندازه پرداخت های نقدی تورم را افزایش می دهد.

به گزارش افکارنیوز ، جمشید پژویان رییس سابق شورای رقابت که با حضور در ایسنا ضمن بازدید از خبرگزاری به سوالات خبرنگاران اقتصادی پاسخ داد از ارائه بن کالا از سوی دولت انتقاد کرد.

وی در مورد تصمیم دولت برای ارائه سبد کالایی به خانوارهای هدف تاکید کرد: این سیاست نیز تکرار مجدد سیاست های غلط اجرا شده گذشته است که هزینه و شوک بسیار سنگینی را بر کشور تحمیل خواهد کرد.

پژویان با بیان این که اعطای کوپنی کالا بازگشت به اشتباهات سنگینی است که ما میلیارد ها هزینه طی ۲۰ سال گذشته برای آن پرداخت کرده ایم، افزود: اغلب کشور های دنیا چنین تجربه ای را پشت سر گذاشته و به جایی نرسیده اند.

این اقتصاد دان با اشاره به این که سیستم حمایتی هیچ گاه از طریق پرداخت نقدی و کوپن انجام نمی شود، افزود: این در حالی است که باید از طریق تشکیلات نظام تامین اجتماعی، نظام پرداخت ها و مجموع مالیات بر درآمدها این حمایت را انجام شود.

پژویان با اشاره به این که در ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز عده ای معتقد بودند که باید به جای پرداخت نقدی، کوپن ارائه شود، گفت: این تفکر نیز بسیار اشتباه بود. آیا سواد اقتصادی آنقدر پایین آمده که فکر می کنیم پرداخت نقدی تورم ایجاد می کند، اما کوپن تورم را کاهش می دهد؟

این اقتصاد دان اضافه کرد: پرداخت نقدی و کوپنی هر دو به یک اندازه تقاضا ایجاد می کند و این تقاضاست که تورم را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: کمک های کوپنی فساد، رانت و انحراف را بسیار راحت تر از پرداخت اسکناس افزایش می دهد.

پژویان به دولت پیشنهاد کرد با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها قیمت های نسبی را اصلاح کرده و پرداخت های نقدی را به صورت سابق ادامه دهد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات