تقریباً ۷۰ درصد سطح کره زمین را آب تشکیل می دهد. سهم برخی کشورها از این مقدار بسیار بیشتر از چیزی است که تصورش را می کنیم.

به گزارش افکارنیوز ، در این مقاله فهرست کشورها بر پایه درصد سطح آب ها را ارائه می شود که این محاسبات بر اساس رابطه بین خاک کشورها (آب و زمین) تنظیم شده است.

در این لسیت سه ستون اطلاعات قرار دارد.

مساحت کل به مقیاس کیلومترمربع: که شامل مجموع مساحت آب ها و خاک کشور که با مرز خطوط بین المللی آب های آزاد یا مرز میان کشورها قطع می شوند.

مساحت خشکی به مقیاس کیلومترمربع: که شامل مجموع مساحت خاک کشور که با مرز میان کشورها یا خطوط ساحلی قطع می شوند. مساحت رودخانه ها و نهرها و دریاچه هاو… شامل این عدد نمی شوند.

مساحت آب هابه مقیاس کیلومترمربع: که شامل مجموع مساحت آب های کشور (مساحت روخانه ها و نهرها و دریاچه هاو… ) که با مرز خطوط بین المللی آب های آزاد قطع میگردند. [۲]

اطلاعات جالب

فقط ۱% از مجموع آب موجود بر روی کره زمین قابل شرب است. حدود یک میلیارد و دویست میلیون نفر از جمعیت دنیا در ۲۶ کشور جهان از دسترسی به آب آشامیدنی سالم بی بهره اند.

آب فاضلاب ۳ میلیارد انسان نه به کانالیزاسیون وارد می شود و نه در تصفیه خانه ای تصفیه می شود.

روزانه ۷۰۰۰ انسان در اثر آشامیدن آب آلوده جان می دهند.

کاهش ۵۰ درصدی متوسط سرانه آب در اختیار مردم جهان طی پنج دهه گذشته و ادامه این روند هشدار دهنده است، به طوریکه در این مدت سرانه آب موجود از ۱۳۵۰۰ به ۷۵۰۰ متر مکعب برای هر نفر در سال کاهش یافته است.

این در حالی است که مطابق شاخص های بین المللی اگر متوسط سرانه آب در اختیار در یک کشور بین ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ متر مکعب باشد آن کشور دچار کم آبی است و در صورتیکه این میزان به کمتر از ۱۰۰۰ متر مکعب در سال برسد، بحران آب وجود دارد که اکنون این وضعیت گریبانگیر ۳۵ کشور دنیا است.

از این رو امروزه آب به عنوان یک کالای استراتژیک و اقتصادی ارزش یافته است لذا حفظ و توزیع عادلانه آن به عنوان یک دغدغه جهانی محسوب می شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات