رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت وگو با افکارنیوز؛

مصطفی قلی خسروی: سیاستهای اخیر وزارت راه و شهرسازی در خصوص آزاد سازی خرید و فروش واحدهای مسکن مهر و همچنین برنامه ریزی برای افزایش چند برابری وام خرید مسکن باعث شده تا بسیاری از متقاضیان مسکن به امید دریافت این تسهیلات و همچنین کاهش بیشتر قیمت مسکن برای خریدی بهتر انجام معاملات خود را به ماههای آینده موکول کنند.

گروه اقتصادی - شهریار خدیوفرد - افزایش ۱۵ هزار موردی تعداد قراردادهای اجاره بها پاییز پر رونقی را برای بازار مسکن رقم زده است در واقع هر ساله فصل پاییز با تغییرات گسترده در بازار معاملات مسکن همراه بوده است، به گونه ای که با آغاز این فصل معاملات اجاره بها به طور چشمگیری روند کاهشی به خود گرفته و در نقطه مقابل این بازار نقل و انتقالات مسکن است که با شیبی ملایم روند افزایشی به خود می گیرند.

به گزارش افکارنیوز ؛ این روند در طول یکی دو سال اخیر و پس از آنکه قیمت مسکن به تبعیت از افزایش ناگهانی نرخ ارز با سرعت افزایش یافت تغییرات عمده ای را شاهد بوده است به طوریکه تنها چند ماه پس از گرانی های مسکن و در نتیجه کاهش قدرت خرید متقاضیان، این بازار اجاره مسکن بود که در تمام طول یک سال گذشته در صدر معاملات بازار مسکن قرار داشت.

اما در پاییز امسال به نظر می رسد کلیه مبادلات بازار مسکن برهم ریخته و علی رغم کاهش چشمگیری که در چند ماه اخیر در نرخ مسکن شاهد آن هستیم اما به جهت حاکم شدن رکود انتظاری و با وجودی که کار شناسان پیش بینی بازگشت رونق به بازار خرید و فروش مسکن را داشتند. اما آمارهای ارایه شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک حاکی از تداوم افزایش تقاضا ها در بازار اجاره بها است و خبر از افزایش ۱۵ هزار موردی در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل می دهد.

همچنین در این آمار تاکید شده در فصل پاییز امسال ۴۱۶ هزار و ۳۷۲ مورد معامله مسکن در کشور انجام شده که از این میزان بیش از ۱۲۶ هزار قرارداد مربوط به اجاره مسکن بوده است. این در حالیست که تعداد اجاره نامه های منعقد شده در پاییز سال گذشته بالغ بر ۱۱۰هزار و ۸۹۰ بوده که نشان از کاهش بیش از ۱۵ هزار موردی نسبت به سالجاری را دارد. از سوی دیگر آمار ارایه شده نشان می دهد مهر ماه با ثبت بیش از ۵۸ هزار قرار داد بیشترین رکورد را در بین سایر ماه ها داشته و تهران با ثبت ۱۸ هزار مورد قرار داد اجاره بها در آذرماه امسال که افزایش ۶ هزار مورد را نسبت به سال گذشته داشته مقام اول را در بین سایر استان ها به خود اختصاص داده است

قدرت خرید مردم کاهش یافته است


در رابطه با عدم تبعیت بازار مسکن از روال عادی سالهای گذشته و افزایش تمایل متقاضیان به انجام قرار داد اجاره نسبت به خرید مسکن مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک به افکار نیوز می گوید: در چند ماه گذشته بازار معاملات مسکن هم همچون سایر بازار ها به تبعیت از تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادی کشور با کاهش چشمگیری مواجه شده است. این در حالیست که در بازار معاملات اجاره بها تغییرات قیمتی با شیب کمتری صورت گرفته است.

وی می گوید: هم اکنون علی رغم کاهش قیمتی که در نقل و انتقالات مسکن شاهد هستیم اما به جهت رکود انتظاری که بر بازار حاکم است متقاضیان در انتظار ثبات بازار خریدهای خود را به سال آینده موکول کرده اند وهمین موضوع باعث شده تا این گروه از متقاضیان نیاز خود را به وسیله اجاره مرتفع نمایند.

خسروی در پاسخ به اینکه برخی از کار شناسان کاهش قدرت خرید مردم را نتیجه افزایش حجم قرار دادهای اجاره بها می دانند می گوید: ممکن است برخی از افراد در آغاز افزایش قیمت مسکن با کاهش توان مالی مواجه شده و از خرید منصرف شده باشند. اما باید توجه داشت که در چند ماه اخیر ما شاهد کاهش قیمت در بازار نسبت به سال قبل بوده ایم که نتیجه آن افزایش قدرت خرید مردم است.

وی ادامه داد: من معتقدم: سیاستهای اخیر وزارت راه و شهرسازی در خصوص آزاد سازی خرید و فروش واحدهای مسکن مهر و همچنین برنامه ریزی برای افزایش چند برابری وام خرید مسکن باعث شده تا بسیاری از متقاضیان مسکن به امید دریافت این تسهیلات و همچنین کاهش بیشتر قیمت مسکن برای خریدی بهتر انجام معاملات خود را به ماههای آینده موکول کنند. این در حالیست که این گروه برای برطرف کردن نیاز خود به بازار اجاره بها روی آورده اند.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک می گوید: قیمت اجاره نیز همواره تابعی از نرخ مسکن است بنابراین در شرایطی که قیمت ها روند نزولی به خود گرفته اند طبیعی است که قیمت ها در بخش اجاره نیز با کاهش همراه باشد. وی تصریح کرد بررسی ها نشان می دهد بسیاری از مالکان برای عدم تبعیت از کاهش قیمت ها نسبت به تمدید قراداد خود با مستاجران قبلی روی آورده اند. وی تصریح کرد: من معتقدم حباب مسکن در حال ترکیدن و رفع کامل است بنابراین در چند ماه آینده بازار مسکن روزهای پر رونقی را در پیش خواهد داشت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات